4takts 125a??

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Hur är det att köra en 4t?? Har kollat lite på derbis nya 125or och dom är ju rätt snygga (med lite styling)... Men hur går dom?? Är det ren skit eller halvdan skit? Kan någon rekomendera en 125 (vilken som helst), 4t som går bra (med eller utan trim)??
 
Svanen skrev:
Hur är det att köra en 4t?? Har kollat lite på derbis nya 125or och dom är ju rätt snygga (med lite styling)... Men hur går dom?? Är det ren skit eller halvdan skit? Kan någon rekomendera en 125 (vilken som helst), 4t som går bra (med eller utan trim)??

Om du kollar en bit ner i forumet så ser du att det är snack om derbis 125 4t.
 
skit skönt att köra 4takt.... tänk dig känslan när du ska svänga så behöver du inte bromsa, de räcker med att släppa gasen å känna svängmassan bromsa.... :Bugar

...eller när man kör i stan... ha en tomgång på 800varv/min är så jävla skönt... knappast att en 2taktare kan gå så tyst....

...den drar direkt från tomgång och upppåt... inget tomrum som 2taktare har....

Jag kan lovorda 4taktare hur länge som hellst... men de bästa vore ju om du fick chansen att prova en.... :banana

Lycka till /henke
 
Har själv tänkt på Derbi Senda 125 SM (XR125 motor).
Saken är att den levereas med 12hk, mer går att få ut, det finns alltid nån strypning att ta bort. Men saken är hur man tar sig till ifall man vill få upp han i ca 20hk+.
Jag kan bara 2-Taktare just nu och har inte den blekaste hur man ska gå till väga på en 4-Taktare för att höja prestandan.
 
EazyD skrev:
Har själv tänkt på Derbi Senda 125 SM (XR125 motor).
Saken är att den levereas med 12hk, mer går att få ut, det finns alltid nån strypning att ta bort. Men saken är hur man tar sig till ifall man vill få upp han i ca 20hk+.
Jag kan bara 2-Taktare just nu och har inte den blekaste hur man ska gå till väga på en 4-Taktare för att höja prestandan.

Nope ingen strypning. I princip kan man säga att 125cc fyrtaktare byggs inte med strypning.
 
cRoC skrev:
Nope ingen strypning. I princip kan man säga att 125cc fyrtaktare byggs inte med strypning.

Jo jag vet redan att ljuddämapren är strypt och att luftburken är strypt.
 
EazyD skrev:
Har själv tänkt på Derbi Senda 125 SM (XR125 motor).
Saken är att den levereas med 12hk, mer går att få ut, det finns alltid nån strypning att ta bort. Men saken är hur man tar sig till ifall man vill få upp han i ca 20hk+.
Jag kan bara 2-Taktare just nu och har inte den blekaste hur man ska gå till väga på en 4-Taktare för att höja prestandan.

Kitkammar,kolvar,avgassystem,porta blablabla.....

Fyrtakt på 125:a är gay.
 
EazyD skrev:
Inte om man får upp den i 20hk+ när man bara har A1 körkort.

nu ska vi va lite realistiska här... eller menade du med turbo och ic ???? :hihi
 
KvalitetsMiffo skrev:
nu ska vi va lite realistiska här... eller menade du med turbo och ic ???? :hihi

Smööh det var just det jag undrade, är det möjligt att få upp den i 20hk+ för högst 10000kr?
 
EazyD skrev:
Smööh det var just det jag undrade, är det möjligt att få upp den i 20hk+ för högst 10000kr?

för 10tusen så kan du ju köpa trimkammar, trimkolvar... mm så då får du nog upp den i 20hk.....

(kan inte lova nått..... :confused: )
 
Det vore ju skönt om man slapp fila och hålla på... För mig skulle det räcka med ca. 15-18hk... Effektavgassystem och sånt då? Det borde ju finnas?
 
Svanen skrev:
Det vore ju skönt om man slapp fila och hålla på... För mig skulle det räcka med ca. 15-18hk... Effektavgassystem och sånt då? Det borde ju finnas?

Leta efter trim till en Honda XR125 03-04 motor. För det är den motorn Derbi andvänder.
 
För att komma upp i 20hk på en 4takt måste du ha en modern motor, vätskekyld, 4veniler osv. helst 2cyl och endel trimm
 
Chris Ash skrev:
Varför vill man ha fyrtakt?

Svårmekade, låter fånigt, slöa och jävliga.

15 hästar eller 30?

Skööön..... ljudet är ju en av andledningarna till att man just väljer 4takt..... :fatta!

Man får ju ändå inte köra mer än max 110 på vägarna så va spelar de för roll om den toppar 140 istället för 160??? :hihi
 
jag blir välldigt sugen på 4t nu och meka är det minsta problemet, men kan man få upp en ny typ derbi på bakan eller orkar dom int???

//Niklas
 
Nikel skrev:
jag blir välldigt sugen på 4t nu och meka är det minsta problemet, men kan man få upp en ny typ derbi på bakan eller orkar dom int???

//Niklas

beror lite på utväxlingen skulle jag tro.....

Klart grabben ska ha 4taktare.... :Bugar
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top