Nyteknik
Bannad
50 timmar är ju mycket körtid! Betänk att en hel racehelg med träning, kval och race knappast innebär att motorn går mer än 2-3 timmar.En 450 stånka (läs RMZ CRF KXF m.fl) är mycket servicekrävande och kolven bör bytas mellan 50 - 100 timmar. Ventilspel kollas vid 20 timmar och vissa byter insugsventiler (titan) mellan 50 - 100 timmar dessa kostar ca 1000 - 1500 st.
Är betydligt billigare med en std 600 då den kräver minimalt underhåll, glöm att stånkor är billiga att ha samt att de kräver att du är en duktig mekaniker.
Att kolla ventilspel endast var 20:e timme är ju rena rama semestern jämfört med en tvåtaksracer vars topp och helst cylinder du ska lyfta för koll efter varje körd timme.
Allså skulle man utan vidare kunna träna/tävla med en CRF-motorn en hel säsong utan att ens kolla ventilerna. Bara tanka, kolla oljan och köra!
Last edited: