450 cc ny budgetklass?

Jo, det är en dröm. Men jag gillade 550 V-twin framför 450 stånka, och så fädig hoj framför meckandet med att köpa en cross, ett chassi och bygga ihop en egen räser. Såå orealistiskt måste det inte ha varit, Aprilia har ju onekligen lekt med tanken.

Fast framförallt så var jag tvungen att posta för att jag tyckte den var så snygg.

MRD_15_2007_060.jpg

Det är ju hojen alla som kört 250SP runt om i världen väntar på.
Skulle fanken lägga en pre-order på den på studs om aprilia bara fick tummen ur..
 
...om man nu ska in i sporthojsvärlden som nybörjare så är det förmodligen en "vettig" hoj.
Vettigt och sporthojar är två ord som inte hör ihop. Det har vi sett i ett par decennier: 1000 cc och 150+ hk är vad de flesta vill betala för. Inte något som är "vettigt". Behöver man något ekonomiskt och praktiskt för racing så är en begagnad japansk 600 överlägsen. En dylik Aprilia fordrar ständigt underhåll, slitdelar och kostar avsevärt mer än en begagnad japansk 600 i inköp. Jag ser inte att detta bygge kan bli mer än en läcker förhoppning om hur det skulle kunna vara; bara om man lyckas göra motorn avsevärt mindre underhållsberoende och sälja den för ännu mindre än 9.000 €.
 
Som jag trodde då. Inga 9000 Euros där inte, den där kostar betydligt mer.
Mitt inlägg baserades på "Makes a drivingfinished sport motorcycle with 142 kilograms, which, in quantity production presented, would have to be for clear to have under 9000 euro" 'babelfishtyska' :) .
Klart att om de bygger en maskin att den är dyrare, men många komponenter ifrån SVX (95000 SEK) och serieproduktion så varför inte?
 
Mitt inlägg baserades på "Makes a drivingfinished sport motorcycle with 142 kilograms, which, in quantity production presented, would have to be for clear to have under 9000 euro" 'babelfishtyska' :) .
Klart att om de bygger en maskin att den är dyrare, men många komponenter ifrån SVX (95000 SEK) och serieproduktion så varför inte?

Total byggkostnad för Aprilian är 12 000 Euros. Informationen fanns här http://www.motorradonline.de/test/die-maschine.262921.htm

Tanken från början var att byta fjädringen till en lägre för att få gatmotorcykelstuk på den. Det slutade i att ramen byggdes om.
 
Tycker det vore bättre att övertyga Aprilia att tillverka nya 250, då är ju alla problem med en budgetklass löst. Undrar vad kostnaden skulle bli idag då allt redan finns för produktion ?
 
Håller med Nyteknik - japanska 600 är nog det bästa för billig racing. Och Hondan är ju nere på under 160 kilo. Några år till så nosar man kanske på 150 kilo och då är man nära vad Aprilian skulle väga och vad SP250 vägde...
 
Tycker det vore bättre att övertyga Aprilia att tillverka nya 250, då är ju alla problem med en budgetklass löst. Undrar vad kostnaden skulle bli idag då allt redan finns för produktion ?
Vad jag "tycker" är att Aprilias 550 v-twin inte är en motor som passar en motorcykel som ska vara en billig och enkel väg in i roadracing. Det är en motor för en entusiast med tid, kunskap och en skaplig sudd pengar. Oavsett takter så var RS 250 billig i inköp, billig i drift och fordrade mycket lite underhåll. Hittills har ingen av dessa viktiga egenskaper hos en hoj som ska locka nybörjare kunna skönjas i den (förvisso grymt läckra) 550:n.
 
Last edited:
Vad jag "tycker" är att Aprilias 550 v-twin är inte en motor som passar en motorcykel som ska vara en billig och enkel väg in i roadracing. Det är en motor för en entusiast med tid, kunskap och en skaplig sudd pengar. Oavsett takter så var RS 250 billig i inköp, billig i drift och fordrade mycket lite underhåll. Hittills har ingen av dessa viktiga egenskaper hos en hoj som ska locka nybörjare kunna skönjas i den (förvisso grymt läckra) 550:n.

Mer 2-takt till folket, gärna billigt också :tummenupp
 
Vad jag "tycker" är att Aprilias 550 v-twin inte är en motor som passar en motorcykel som ska vara en billig och enkel väg in i roadracing. Det är en motor för en entusiast med tid, kunskap och en skaplig sudd pengar. Oavsett takter så var RS 250 billig i inköp, billig i drift och fordrade mycket lite underhåll. Hittills har ingen av dessa viktiga egenskaper hos en hoj som ska locka nybörjare kunna skönjas i den (förvisso grymt läckra) 550:n.
550:n må vara dyrare att drifta än en 600 ja, men hur mycket? Det är väl ungefär samma som 450:n i Sands budgetklass ovan? Byta olja var 15 timme och kolla ventilerna, är det mycket byte av slitagedelar?
Jag tycker iaf. att 130-145 kg låter bra.
 
Det är ju hojen alla som kört 250SP runt om i världen väntar på.
Skulle fanken lägga en pre-order på den på studs om aprilia bara fick tummen ur..
Jag också. Den är min sinnebild för en hobbyracer. Lagom på alla sätt och vis. Vikt, effekt, pris, service och byte av slitdelar. Inte lika extrem som en äkta 250-racer men inte heller den kompromiss som en gathoj är. Utan precis som Yamaha RD350, Ducati 916 och Aprilia RS250 är/var, en motorcykel byggd för bana men som går att köra på gata.

Jag måste säga att jag är lite förvånad över att det går så långt mellan varven på dessa banhojar, det kommer en eller två modeller per decennium. De säljer bra och hyllas av alla. Varför byggs det inte fler? Rimmar det illa att sälja rangliga och skramliga banhojar om man samtidigt försöker sälja solida gathojar under samma namn? Vill man som tillverkare inte ha en massa fem år gamla ratbikes och sönder körda as med sitt namn på som går sönder och ger dålig reklam för bristande kvalitiet. Eller är det så att man bara tror att de säljer bra bara för att det talas så mycket om dem, att de egentligen är förlustaffärer, höga utveclingskostnade till små serier?
 
Last edited:
550:n må vara dyrare att drifta än en 600 ja, men hur mycket? Det är väl ungefär samma som 450:n i Sands budgetklass ovan? Byta olja var 15 timme och kolla ventilerna, är det mycket byte av slitagedelar?
Jag tycker iaf. att 130-145 kg låter bra.
Missförstå mig rätt. Det är förstås en underbar hoj att köra. Men jämfört med dess föregångare så kräver den väsentligt mycket mer underhåll. Att kolla/justera ventilerna på en fyrtakts v-twin är inget för den genomsnittlige amatören. Låt oss hoppas att den till slut kommer i produktion och blir överkomlig på alla sätt och vis.
 
Missförstå mig rätt. Det är förstås en underbar hoj att köra. Men jämfört med dess föregångare så kräver den väsentligt mycket mer underhåll. Att kolla/justera ventilerna på en fyrtakts v-twin är inget för den genomsnittlige amatören. Låt oss hoppas att den till slut kommer i produktion och blir överkomlig på alla sätt och vis.
Vet så klart inget om hur den är att köra, jag bara drömmer - men i drömmarna är den underbar och jag kan köra den :)
Kolla ventiler kan jag nog lära mig, lättare än att byta kolvar som på RD:n. Det jag var ute efter är vad det är som är dyrt jämfört med en RD, RS250 eller en 450-supermono. En kvantifiering av väsentligt ovan.

70 hästar ur 550 V-twin känns inte som extrem trimningsgrad, 127 literhästar.

EDIT: Serviceschema för SXV550.
Schemat
En del som ska kollas after 90 timmar.
Antar att man får leta i SXV-tråden för erfarenheter kring hur mycket som måste bytas, kostnad och hur ofta de rasar.
 
Last edited:

Det vore fett om de kunde hitta ett sätt att montera på standardplast (eller kraschkåpor i det här fallet), tank och styre från t.ex. RS125, 250 eller någon annan befintlig modell, det skulle säkerligen spara in en hel del pengar.

som det står i artikeln så är det RS125 2007 års kåpor
aprilia280306_77819.jpg


som nybörjarklass vore detta inte bra, motorn har väl 60timmar mellan vevpartirenovering?
ska nybörjar / budgetracing bli billigt och vinna mark måste hojen vara massproducerad, vara billig i drift, slita lite däck, mm
Årets SP klass e ju skitbra.
tvåtakt tycks ju tyvärr vara påväg bort, tänk er annars om 125an ovan vore 2008års RS250, med lite lite upp-piffad motor och chassi..
(alltså är det utseendet som påverkar mkt, i like)

Men aprilian i artikeln är ju så läcker och är troligen en dröm att köra.
 
Last edited:
Kolla ventiler kan jag nog lära mig, lättare än att byta kolvar som på RD:n.

Det är nog kortare intervaller på Aprilians kolvar än på RD:n. I crossen så har underhållet blivit väsentligt dyrare och mer komplicerat med fyrtaktarna. Man kan inte jämföra med en motor gjord för att gå i tusentals mil med bara oljebyten, det här är tävlingsmotorer.
 
Vänta nu. Var det inte samma liv när Er6:an kom. Det skulle ordnas cuper och allt möjligt, för det var ju så billigt. Men vad hände med det?

Jag är ett ganska bra exempel på amatör förare utan pengar. Jag tycker inte inköpet är det jobbigt. R1:an kostar inte mig mycket mer att äga än en er6:a skulle kosta. Men det är alla jävla kostnader runt om. Resor till och från banor, däck och allt annat ni också vet om. I Sveriges fall (med låga räntor för tillfället) kommer detta aldrig slå. Jag tror att känslan att köra något "tufft" kommer överväga det ekonomiska förnuftet.
 
Vänta nu. Var det inte samma liv när Er6:an kom. Det skulle ordnas cuper och allt möjligt, för det var ju så billigt. Men vad hände med det?

Jag är ett ganska bra exempel på amatör förare utan pengar. Jag tycker inte inköpet är det jobbigt. R1:an kostar inte mig mycket mer att äga än en er6:a skulle kosta. Men det är alla jävla kostnader runt om. Resor till och från banor, däck och allt annat ni också vet om. I Sveriges fall (med låga räntor för tillfället) kommer detta aldrig slå. Jag tror att känslan att köra något "tufft" kommer överväga det ekonomiska förnuftet.
Ja du har så rätt, Svemo öppnade 250SP klassen för SV650, ER6 och liknande men endast 1 förare vågade sig ut med en SV650 för att testa racing, det gick aldeles utmärkt trots många som sågat dessa maskiner som klumpiga undermotoriserade gatsoffor.

Det är som du säger inte tillräckligt fränt att köra racing med en 60-70 hästars fyrtaktare.

Dessutom är det billigare att köpa en R-600 eller R-1000 och vingla runt med.
 
Vänta nu. Var det inte samma liv när Er6:an kom. Det skulle ordnas cuper och allt möjligt, för det var ju så billigt. Men vad hände med det?
Skillnaden var att ER-6 aldrig var och aldrig kommer att bli en banhoj, den är och förblir en gathoj. Visst går det att köra bana med alla hojar och nio av tio hojar som går på bana i grunden är modifierade gathojar, men jag tror du förstår vad jag menar. ER-6 är en gat-gat-gat-hoj. Eftersom den i grunden är skapt för gatkörning och anpassningar för gatkörning kostar pengar, tar tid och kräver ett visst mått av kunskap och engagemang så blir den ingen succé som banhoj. För samma pengar går att finna långt bätre banhojar, därmed blir ER-6 stående på gatan. Precis som NT skrivit i tidigare inlägg var Aprilia RS250 när den kom redan anpassad för bankörning och den såldes för ett lågt pris = Instant Success. Du kunde köpa två RS250 till priset av en gat-600'a. Även om vi inte kommer att få se något sådant igen så hoppas jag att vi kommer att få se en bananpassad hoj för just RR á la RSX till en rimlig prislapp någon gång snart. Det är ju drygt tio år sedan RS250 kom så det är hög tid. Tyvärr verkar RR inte vara i inne längre, det är Motard för hela slanten. VOR, Husaberg och Aprilia SXV är några exempel.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top