450 cc ny budgetklass?

Jag skulle vilja se den köra.

Och nej den lär inte vara billig.
 
Finns ju redan supermono, särskilt budget är den inte eftersom stånkorna trimmas rätt hårt.
Man får vänta till det kommer en vettig twin att slänga in i ett riktigt chassi helt enkelt.
 
Aprilia RSX550 verkar roligare.

Aprilia%20RSX%20550.jpg


70 hk, 130 kg. Toppfart 220 km/h och ett pris på under €9000.
 
Aprilia RSX550 verkar roligare.

70 hk, 130 kg. Toppfart 220 km/h och ett pris på under €9000.

Ser precis ut som SXV'ns ram, sving och motor = APLÄCKERT.
Vad vet du mer om den? Nån glean tysk som byggt själv eller koncept från Aprilia eller vad??
 
Ja det där hoppas jag det blir nått med.

Även kawan va ball!

Jag gillar Kawan skarpt, men billig lär den knappast vara. Roland säger i intervjun något om att den ska vara ett billigt och enkelt alternativ. Men herrejösses, hur tänker han då? Vad kostar de delar han satt på? Kåpor och stag 5000, tank 3000, fotpinnar 3000, fälgar och bromsar 20000, fjädring 25000. Jag har ingen aning, jag bara gissar. Sen antar jag att man måste svetsa kåpfästen på ramen. Verkligen superläckert men knappast billigt.
 
Glodde på bilderna i tidningen lite snabbt och det är ju exakt en SXV, t.o.m hjul och bromsar är direkt från motarden (observera den rätt fula adaptern för radialoket). Det sitter dessutom Michelins supermotodäck på den :tummenupp
 
Jag gillar Kawan skarpt, men billig lär den knappast vara. Roland säger i intervjun något om att den ska vara ett billigt och enkelt alternativ. Men herrejösses, hur tänker han då? Vad kostar de delar han satt på? Kåpor och stag 5000, tank 3000, fotpinnar 3000, fälgar och bromsar 20000, fjädring 25000. Jag har ingen aning, jag bara gissar. Sen antar jag att man måste svetsa kåpfästen på ramen. Verkligen superläckert men knappast billigt.

Hajar fortfarande inte "nyheten", man har ju gjort samma sak i flera år i supermono-klasser runt om i världen.
tz125-chassi och yz450 motor har jag sett här hemma, rs250r-chassi och husa650 motor. Billligare har vart rgv-chassin med diverse olika stånkor, från suzuki DR, XT600 etc..

Glodde på bilderna i tidningen lite snabbt och det är ju exakt en SXV, t.o.m hjul och bromsar är direkt från motarden (observera den rätt fula adaptern för radialoket). Det sitter dessutom Michelins supermotodäck på den :tummenupp

Enligt den tyska artikeln byggde de en ny ram åt den tyska aprilia-chefen och satte i motorn i. De ville inte bara sänka den helt enkelt, utan få ett rätt chassi.
Men sen är nog det mesta från sxv'n.
 
Last edited:
Enligt babelfish:

"MOTORRAD editor Werner "mini" cook umgestrickt a Aprilia V2-Supermoto to the Racer.

Driving report Aprilia RSX 550 supersport self-'s building

The supersport scene of the small Strolchen said good-bye quietly and secretly. Still before ten years the 250er-/400er-Amateur-Rennklassen from all seams burst, but the manufacturers pressed on the tube and pressed beside the high-stung 1000ern only the suendteuren 600er on the market. Who would like to drive supersportsmen, must look the granny deeply into the eyes and reach this still more deeply into its saving trunk - under 10000 euro goes nix. The question arises: Didn't we have scarcely 70 HP fun with the small racers and their? But. And how! Outside around at the GSX r Kraftprotz, with rains equal the whole field vorbeigesegelt up-mixed and in the sophistiated Infield of Hockenheim with the 70-PS-Renn-floh of everything brushed, which stood in the way. An animal fun for small money. Therefore the call straight came quite. Tommy Bavarian, Pressesprecher with Aprilia Germany and admitting R-S 250-Fan, did not bear it. "request beautifully, build for me up to the next spring an feather-easy 70-PS-Rennerle with 130 Kilos." Said, done. Whereby the original thought to set lower and pack into a running lining a 550er-Aprilia Supermoto only by a shortening of the spring travels, after which first stocktaking was rejected. Why? Because with it too many technical compromises the handling lastingly bad can. Briefly before Christmas the SXV 550 Supermoto was located in the workshop, two days later was abgeflext the standard front framework network and to the Torso ready, in order to mutate by means of a again designed lattice tubing framework for the Stra ssenrenner. A simple, but framework network from 30-Millimeter-Praezisionsstahlrohr, resistant to bending by stable triangle federations, takes over the connection between the stuck together, standard aluminum cast parts and the new, approximately 100 millimeters below set control actuator. Compared with a voluminoesen aluminum framework the airy lattice tubing chassis leaves to sufficient place, in order to accommodate the necessary electrical connection construction units compactly and nevertheless well accessible. • the machine • the heart of the Aprilia RSX 550 The lightweight construction makes already while stationary fun - it to regard. The remaining elements should from Design and cost reasons, if at all possible, are re-used. Therefore the picture-beautiful aluminum rocker remained, just as the shock strut, only with to harder 140 a kg/cm feather/spring and an adapted absorption on 120 millimeters spring travel trimmed. In front nothing was to be made with the long CROSS fork, why a used leads and the weight adapted Showa fork of the Aprilia RSV 1000 the 3,50-Zoll-Drahtspeichenrad. One brakes at the front wheel with the 320er-Bremsscheibe from the Supermoto, which are sufficient owing to the small weight and maximally 220 km/h Topspeed of the RSX 550 completely. Every other construction unit, no matter whether slots, tank, schaltgestaenge, fussrasten or exhaust manifold, had in precise manual work are again made and adapted. And the framework tail with muffler lowered, which is transformed GRP parts of the Aprilia R-S 125 and in the long run the engine oil of the dry sump lubrication in a new oil tank are loaded hoppers. For first it should remain with a study without road permission. With do-VG-RIGHT standard pinpointed again eight kilograms might to it-add themselves over the thumbs. Makes a drivingfinished sport motorcycle with 142 kilograms, which, in quantity production presented, would have to be for clear to have under 9000 euro. After well 220 work hours the freshly painted prototype rolls to first roll out at the bathing air park on the Handlingstrecke. Like always during young remote travels all possible and impossible scenarios shoot by the head: Whether the welding seam holds at the guidance head? Are the framework cross girders actually as stable as planned? Or does the engine plumpst with the first Wheelie from the chassis? Ready for the jump - with much number of revolutions some is from the engine rauszuholen. One has it hardly still on the film, as fetzig easy such a small Strolch around hit a corner yourself bend lets. Curve focus, um legen, and schwupp, the 134-Kilo-Renner follows as pulled on the cord the bare thought. Because with 71 HP naturally brachiale acceleration does not adjust itself, the quick line is in demand with the ride with the RSX 550. With much momentum bend, by violent inclination no time give away and with still more momentum on the last centimeter bitumen along-balance. Thus the gas hand delicate by GSX r 1000 and consorts needs a few rounds, until one dares, to already place and fly to generous elbows by the labyrinth before the curve vertex the cock on notice. Which is the more important however, since it requires something fine tuning at the Mapping of injection with the lightning-like winding up and with changes of load rather ruppig acting Aprilia v Zweizylinder still. But the engine packs already from middle numbers of revolutions strongly to and snaps impetuously into the speed limiter, which blocks revolution with 11500. Under schaurig beautiful Zweizylinderballern from the short exhaust stubs the six drill steps are through-tapped in wind hurry - and the fun takes its run."

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Ett one-off-bygge således. En prototyp. Jag tror tyvärr inte att vi kommer få se någon i serieproduktion; marknaden för en 550 cc sporthoj är troligen och tyvärr försvinnande liten.
 
Last edited:
Jag gillar Kawan skarpt, men billig lär den knappast vara. Roland säger i intervjun något om att den ska vara ett billigt och enkelt alternativ. Men herrejösses, hur tänker han då? Vad kostar de delar han satt på? Kåpor och stag 5000, tank 3000, fotpinnar 3000, fälgar och bromsar 20000, fjädring 25000. Jag har ingen aning, jag bara gissar. Sen antar jag att man måste svetsa kåpfästen på ramen. Verkligen superläckert men knappast billigt.

Fjädring, hjul och bromsar ser ut att vara original från SXV:n så där sparar du in 45 000 enligt din beräkning :)

Det vore fett om de kunde hitta ett sätt att montera på standardplast (eller kraschkåpor i det här fallet), tank och styre från t.ex. RS125, 250 eller någon annan befintlig modell, det skulle säkerligen spara in en hel del pengar.
 
Ett one-off-bygge således. En prototyp. Jag tror tyvärr inte att vi kommer få se någon i serieproduktion; marknaden för en 550 cc sporthoj är troligen och tyvärr försvinnande liten.
Som jag trodde då. Inga 9000 Euros där inte, den där kostar betydligt mer.
 
Fjädring, hjul och bromsar ser ut att vara original från SXV:n så där sparar du in 45 000 enligt din beräkning :)

Det vore fett om de kunde hitta ett sätt att montera på standardplast (eller kraschkåpor i det här fallet), tank och styre från t.ex. RS125, 250 eller någon annan befintlig modell, det skulle säkerligen spara in en hel del pengar.

Teddy räknade nog på kawan i det ursprungliga inlägget, inte aprullan.


Ett one-off-bygge således. En prototyp. Jag tror tyvärr inte att vi kommer få se någon i serieproduktion; marknaden för en 550 cc sporthoj är troligen och tyvärr försvinnande liten.

Det tror faktiskt inte jag, om man nu ska in i sporthojsvärlden som nybörjare så är det förmodligen en "vettig" hoj.
Ser man dessutom hur vägarna är längre söderut i europa, grekland/spanien/italien/frankrike så är det inte många ställen man kan sträcka ut med en 1000cc, utan det är ju hala alpvägar där en hoj av ovan modell skulle passa superbt.
 
Last edited:
Ett one-off-bygge således. En prototyp. Jag tror tyvärr inte att vi kommer få se någon i serieproduktion; marknaden för en 550 cc sporthoj är troligen och tyvärr försvinnande liten.
Jo, det är en dröm. Men jag gillade 550 V-twin framför 450 stånka, och så fädig hoj framför meckandet med att köpa en cross, ett chassi och bygga ihop en egen räser. Såå orealistiskt måste det inte ha varit, Aprilia har ju onekligen lekt med tanken.

Fast framförallt så var jag tvungen att posta för att jag tyckte den var så snygg.

MRD_15_2007_060.jpg
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top