41mm gaffelben 43mm gaffelkrona

Jag upptäckte av en slump att de USD gafflar Suzuki använde (KYB?) var synnerligen modulära. Jag hade nämligen ett krokigt innerben på min GSXR1100 gaffel (-91 tror jag det var), och fick tag på en GSXR750 gaffel från -93. De hade olika ytterdiameter på ytterbenet, och en mindre skillnad i längd. Alla gängor, innerdiametrar etc var samma. Jag hade alltså kvar min gaffelkrona, återanvände ytterbenen och innanmätet från GSXR1100, Det som skulle ha kunnat vara ett aber var att kompdämpningen sitter i nedre delen av innerbenet och blir således 750ians. Märkte dock ingen skillnad efter att ha justerat in grejorna efter eget tycke.

Anyway, det kan således vara värt att gå lite djupare i gaffelbenen. Vet inte hur ovanstående kan tänkas vara applicerbart för dina konventionella gaffelben dock.

/J
 
Annars har jag en orginal gaffel från en gsxr 750 1989. Benen är 43 mm på den. Dessutom tror jag att den är bättre än en original gsx 750 då denna showa har inställning för fjäderförspänning, komp å retur.
 
IMG_1466.jpg
Distanserna på bilden är svarvade och endast 0,5mm tjocka :D
 
Gjorde spåret/slitsen med min Dremel och en kapskiva.
 
Ärligt talat så vet jag inte då det är min kamrat Mathias ifrån Danmark som svarvat dom enligt mina spec.
http://t12tech.com/
Han löser det mesta med svarv och fräs :banana
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top