402 tider

ah17 skrev:
tja jag menar att en mindre motor också är spetsigare i karaktären och kräver mkt mer av sin förare för att anpassa gas/koppling till hastighet i startfasen. Utrymmet för misstag är stort, den perfekta starten är mkt svårfångad.
Med en vridstark 1000kubikare kan du mjukstarta men ändå få till en accelaration som lätt hänger av en cykel på mindre kubik.

Ett extremt exempel kan jag ta från mina egna hojar. Har kört både med FZR1000 och RD500 på strippen. De har ungefär samma utväxling på ettan. Släpper du ut kopplingen på 4-5000varv på dessa vid start så står 500:an stilla jämfört med 1000-kubikaren....osv

tror det det behövs en second opinion i vår diskussion, blir annars bara ord mot ord.
Tänk på att en modern sporthoj inte liknar en FZR1000 eller gsxr1100 alls, de är korta och reser sig på bakhjulet redan på låga varv därför kan en amatör på en R6 tex mycket väl blåsa en större hoj på en kortare distans.
Slira på kopplingen får alla göra, tänk på att de är mycket högt växlade på ettan.
Jag pratar alltså om moderna hojar och du nåt annat så vi har båda rätt egentligen.
 
Last edited:
Silwer skrev:
Tänk på att en modern sporthoj inte liknar en FZR1000 eller gsxr1100 alls, de är korta och reser sig på bakhjulet redan på låga varv därför kan en amatör på en R6 tex mycket väl blåsa en större hoj på en kortare distans.
Slira på kopplingen får alla göra, tänk på att de är mycket högt växlade på ettan.
Jag pratar alltså om moderna hojar och du nåt annat så vi har båda rätt egentligen.

Jag pratar också moderna hojar, en 600 hjular också på ettan.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag pratar också moderna hojar, en 600 hjular också på ettan.
vid höga varv ja, en R1 tex gör det vid 4000 varv och då slår många av och börjar om, eller växlar fort i 2an.
En duktig förare som du säkert är kan säkert hantera situationen, men jag har många ggr sett på pappret svagare hojar vinna på 200m.
Jo jag har kört moderna 600or med.
 
På 201m är föraren viktigare än hojen, tror inte man kan säga att en R6 skulle va snabbare än en R1 med lika duktiga förare men man kan säga att en sämre förare på en R1 tjänar på att köra 402m mot en bättre förare på en R6.
Jag kan förmodligen slå alla moderna orginal sporthojar på 201m med mina 120hk och sänkt hoj men förmodligen nästan ingen på 402m, tur vi bara kör 201m i Malmö ;-)
 
jojje1963 skrev:
På 201m är föraren viktigare än hojen, tror inte man kan säga att en R6 skulle va snabbare än en R1 med lika duktiga förare men man kan säga att en sämre förare på en R1 tjänar på att köra 402m mot en bättre förare på en R6.
Jag kan förmodligen slå alla moderna orginal sporthojar på 201m med mina 120hk och sänkt hoj men förmodligen nästan ingen på 402m, tur vi bara kör 201m i Malmö ;-)
I princip vad jag menade utom att jag tror att en oerfaren förare startar lättare med 600an eller någon annan maskin med lägre effekt, vi behöver ju just inte sätta sport600or mot sport1000.

Jag skulle tro att jag själv kör åtminstonde 100m kanske mer tom, på kortare tid med min cb1100 än med min R1a, det är i princip bara att gasa med 110an.
 
Jo, men då jämför du inte likadana hojar. Förmodligen kör du snabbare med en Busa än din CB1100 (efter lite tränning ). En R1 är för kort och hög för dragracing, det har nog inte med effekten att göra. Jag kör ju fortare med min 160hk Bonnie än min 120hk som i övrigt är i stor sett likadan med samma axelavstånd, hade den haft 200hk hade det säkert gått ännu fortare.
 
jojje1963 skrev:
Jo, men då jämför du inte likadana hojar. Förmodligen kör du snabbare med en Busa än din CB1100 (efter lite tränning ). En R1 är för kort och hög för dragracing, det har nog inte med effekten att göra. Jag kör ju fortare med min 160hk Bonnie än min 120hk som i övrigt är i stor sett likadan med samma axelavstånd, hade den haft 200hk hade det säkert gått ännu fortare.
Ja men vad jag menar är att effekt inte alltid är det avgörande på en kort sträcka, inte mycket mer att diskutera, men så tycker jag och har sett massor av gånger.
 
Back
Top