402 tider

runt 230 i slutfart är vanligt med en litershoj vad jag förstår.
På 200m är många mindre hojar snabbare för att de starkare gathojarna kan ha svårt att komma iväg och det är för kort för att effekten ska ta ut sin rätt.

Pejo skrev:
Ojdå ojdå. Även fast du fick svar så kanske andra läser...very well sykkelställ.

Så menar jag inte!!! Tack för svaret men jag hade redan fått svar, Det va så jag menade :pannkyss

Sen hatar jag goggel!!!! :mad:

Silwer skrev:
På 200m är många mindre hojar snabbare för att de starkare gathojarna kan ha svårt att komma iväg och det är för kort för att effekten ska ta ut sin rätt.

Jag har också hört att till exempel R6:an har bättre tid 0-100 än vad R1:an har, stämmer det?

Silwer skrev:

Jag vill hävda att detta inte är så. Min egen erfarenhet av körningar på strippen och streetrace. Vittnar om motsatsen.

Därför får tex inte en 1100:a köra i 600cc-klassen på strippen....

Men det är klart föraren är ju avgörande.......

Last edited:
ah17 skrev:
Jag vill hävda att detta inte är så. Min egen erfarenhet av körningar på strippen och streetrace. Vittnar om motsatsen.

Därför får tex inte en 1100:a köra i 600cc-klassen på strippen....

Men det är klart föraren är ju avgörande.......
tja hur många ggr har man inte sett betydligt motorsvagare hojar vinna på 200m?
Jag menar inte i händerna på mästerförare utan på den normala föraren.
Jag har ju sett x antal streetrace om man säger så.
kör de däremot 400 meter då tar effekten ut sin rätt.

Silwer skrev:
tja hur många ggr har man inte sett betydligt motorsvagare hojar vinna på 200m?
Jag menar inte i händerna på mästerförare utan på den normala föraren.
Jag har ju sett x antal streetrace om man säger så.
kör de däremot 400 meter då tar effekten ut sin rätt.

tja jag menar att en mindre motor också är spetsigare i karaktären och kräver mkt mer av sin förare för att anpassa gas/koppling till hastighet i startfasen. Utrymmet för misstag är stort, den perfekta starten är mkt svårfångad.
Med en vridstark 1000kubikare kan du mjukstarta men ändå få till en accelaration som lätt hänger av en cykel på mindre kubik.

Ett extremt exempel kan jag ta från mina egna hojar. Har kört både med FZR1000 och RD500 på strippen. De har ungefär samma utväxling på ettan. Släpper du ut kopplingen på 4-5000varv på dessa vid start så står 500:an stilla jämfört med 1000-kubikaren....osv

tror det det behövs en second opinion i vår diskussion, blir annars bara ord mot ord.

När ämnet åndå diskuteras tänkte jag passa på att höra om någon har koll på vad det går att få till för 60-fötter med en standardbåge på normala däck. Vad är att betrakta som bra, okej, dåligt osv.

jag har rödljusrejsat mot svagare hojar som tex sport 600or, och även legat jämnsides och kollat hur mycket jag måste vrida på gasen för att hänga med. Det är inte mycket. Såvida det inte är en planta med rampfeber i sadeln på den större maskinen så vinner den.

Öling skrev:
När ämnet åndå diskuteras tänkte jag passa på att höra om någon har koll på vad det går att få till för 60-fötter med en standardbåge på normala däck. Vad är att betrakta som bra, okej, dåligt osv.

Under 1.70 med en helt original hoj är überjäkligt bra, 1.7x är väldigt bra, 1.8x bör man klara efter ca 10 träningsstarter. 1.9x är mediokert och över 2 sekunder får man om man aldrig tidigare har räjsat vid ett rödljus. 35 starter tog det för mig att köra 1.78 med min originalbandit.

Öling skrev:

Om man tar en sporthoj som inte är sänkt är väl 1,8 helt ok. Närmar man sig 1,7 har man talang. Obs, icke sänkt hoj.

Öling skrev:

60 fötterna borde i mitt tycke bli jäkligt bra med alla hojar, det är ju ganska lite massa att flytta på.

Finns väl inte en gatreggad bil som hänger med 60foten och intervallen 0-100,
då bilar spöar hojar så är det efter 200m och i högre farter.

tider får någon annan fylla i .

StephanD skrev:
60 fötterna borde i mitt tycke bli jäkligt bra med alla hojar, det är ju ganska lite massa att flytta på.

60-foten handlar mer om chassiet än motorn, på en bil är det bara att mosa fullt på ettan om banan är preppad, vilket ju inte riktigt funkar med hoj. Däremot när man kommit ut en bit rycker hojen iväg skulle jag tro...

StephanD skrev:

Nej bilar (bakhjulsdrivna) på gatdäck gör inte de tiderna, under två sek på vanliga däck är väl att betrakta som en supertid skulle jag tippa på. Med 4wd och hyfsat med mos är man väl kanske nere kring 1,7 i bästa fall. Ska man åka fortare vill det nog till ett gäng duktigt klistriga påsar.

Jag misstänkte att det förhöll sig på det viset, att hojar i gatskick även gör bättre 60-fötter än bilar i motsvarande skick alltså. Men sen har vi det där med att det faktiskt kräver betydligt mer skicklighet att spaka en hoj till bra tider getemot en bil. Jag tror det bidrar till myten (som jag själv trodde på) att hojar är så jävla slöa i starten.

Edit: Quotade fel, skulle haft AndersBrinks inlägg.

Last edited:
J.J skrev:
60-foten handlar mer om chassiet än motorn, på en bil är det bara att mosa fullt på ettan om banan är preppad, vilket ju inte riktigt funkar med hoj. Däremot när man kommit ut en bit rycker hojen iväg skulle jag tro...

Ja det förstår jag med att om man ger fullt på hoj så kan det bli ganska "spännande", tiderna borde ändå bli bra första 100m

Öling skrev:
Nej bilar (bakhjulsdrivna) på gatdäck gör inte de tiderna, under två sek på vanliga däck är väl att betrakta som en supertid skulle jag tippa på. Med 4wd och hyfsat med mos är man väl kanske nere kring 1,7 i bästa fall. Ska man åka fortare vill det nog till ett gäng duktigt klistriga påsar.
Min bästa 60fot med bil är 2,1 med rvd så det stämmer nog ganska bra

Back