Anledningen till att vi har förbud mot vissa saker, exvis rån, mord, fortkörning, knark, koppleri m.m. är inte för att det är brukaren som drabbas, utan människorna som är runt omkring denne.
Om dopning bara drabbade den dopade och inte personalen på träningsanläggningen, andra motionärer eller samhället i stort (ja, jag såg din sjukvårdsnot) så skulle jag inte vara alltför kritisk mot en avkriminalisering. Tyvärr är det inte så.
Om rån inte drabbade offret utan bara var till förövarens nytta så skulle det också vara okej. I sammanhanget. Men tyvärr är det inte så heller.
Det är klart att vi skall ha så mycket frihet som möjligt. Men det är ju också vi som har stiftat lagarna eftersom att gränslös frihet inte lämpar sig för människan som hon ser ut idag.
tyvärr är det så att så kallad "roid rage" är väldigt uppförstorat, i de flesta fall där det varit problem med dopade personer så har det varit andra droger inblandade. om någon som är full misshandlar någon så är det en misshandel, om någon är full och misshandlar någon men samtidigt har steroider i kroppen så är det helt plötsligt ett bevis på att steroider är farliga.
sjävklart finns det även de som kan bli farliga enbart på grund av steroiderna så jag får göra lite tillägg till det jag skrev innan, om vi ser doping som medicin/droger så bör en medicinering endast påbörjas efter möte med en psykolog och en hälsoundersökning på samma sätt som man gör inför medicinering med andra droger. vi kommer lite längre från total frihet men det är ändå frihet under kontroll och eget ansvar.