4 janos för den ungerske rattfyllerimördaren i Svedala

sandstream skrev:
Tyvärr så måste man ha läst minst 160 poäng på universitet för att få tycka i vissa trådar, enligt vissa, vilket är trist.
Känns som att en del sitter på lite högre hästar än oss andra och tror sig inneha lite högre intelligens. Vi kanske kan be Swedie skapa ett eget forum för "de lärda"....

Avser du mig?

Editerar lite:

Kanske lät lite högtravande, det var inte meningen. Självklart tycker jag att alla skall få tycka och diskutera, men när man jämför päron och äpplen och har starka åsikter utan att ha hela bilden klar för sig tycker jag inte att diskussionen leder nånvart.

Man ska inte behöva ha läst 160 poäng för att diskutera, minst 200 poäng tycker jag. :tungan

Last edited:
Ravetrancer skrev:
hehehe det tycker jag så kan vi slippa dom o diskutera vad vi tycker här utan att bli nergjorda som om vi inte fick yttra oss i vissa frågor.

Det lustiga är och det vet nog många att vi har lagar om vissa saker, men det finns många som anser att vissa lagar är fel, så en lagbok betyder inte att allt är rätt ur ett moraliskt och mänkligt perspektiv.
Vissa lagar suger och jag tror mig kunna ana att många med mig skulle vilja kalla det chaffisen gjorde för mord eller dråp, dessutom så skulle nog en ännu större del vilja att han fick livstid i fängelse för att utplånat 5 oskyldiga liv.

Och det verkar även finnas vissa härinne som skulle vilja ge 2 veckors semester på Hawaii till den som grovt misshandlar en heroinpundande MC-tjuv. Samtidigt som man skickar slarviga elektriker och rattfyllon till Gulag.

Visst får man tycka att lagar är fel eller straff för lindriga. Men då är det bättre att säga det än att trassla in sig i en massa semantik som enbart bäddar för missförstånd och urspårade diskussioner. Det är ju det enda du har sagt, att straffen ska bli hårdare.

En del borde fundera lite, eller för all del mycket, innan man skriver gallimatias.

Chris Ash skrev:
Och det verkar även finnas vissa härinne som skulle vilja ge 2 veckors semester på Hawaii till den som grovt misshandlar en heroinpundande MC-tjuv. Samtidigt som man skickar slarviga elektriker och rattfyllon till Gulag.

Visst får man tycka att lagar är fel eller straff för lindriga. Men då är det bättre att säga det än att trassla in sig i en massa semantik som enbart bäddar för missförstånd och urspårade diskussioner. Det är ju det enda du har sagt, att straffen ska bli hårdare.

Handlar troligen om en USA-anpassning.... dvs dubbelmoral, eller vad dom kallar det...

Håller med dig... Om någon tänker tanken slå ihjäl en hojtjuv, eller köra i 240 km/h på motorvägen, så är det ingen som höjer på ögonbrynen, utan det hejas på... kör ännu snabbare!?!? Men att göra något sådant, det är väl UPPSÅT om inte annat, handlar ju tom om personer som är nyktra och vid sinna sinnes fulla bruk? (Till skillnad från alkoholmissbrukare som är sjuka och inte vet vad dom gör i fyllan!)

Har hänt dödsolyckor i 150 km/h utanför ett köpcentrum där det är 50 km/h som gäller, där både MC-förare och några i bilen som torpederades, dog. Då var det många hojåkare som skyllde på omgivningen, att bilföraren borde förstått att det kanske skulle kunna komma en MC i 150 km/h på vägen med 50 km/h-begränsning. Detta samtidigt som andra går i taket över att någon kör på fyllan. Skulle kanske dom som dog i södern ha förstått att det KAN komma ett fyllo i lastbil, likväl som dom kunnat bli torpederade av en en MC i 240 km/H?

Jag säger varken bu eller bä om straff för tex Rattfyllekörning, frågan kring vållande till död, eller mord, men som jag skrev i tidigare inlägg, så ska man vid en ändring av tolkningen av lagen, en mer hårddragning, även ta med att uppsåt är lika allvarligt om man kör på fyllan som att köra tex 240 km/h på en motorväg, eller 150 km/h genom ett samhälle? Ska kanske att torska för 150 km/ genom ett samhälle, utan att det sket sig, likställas med mordförsök och straff efter det?

/B

benkar skrev:
Har hänt dödsolyckor i 150 km/h utanför ett köpcentrum där det är 50 km/h som gäller, där både MC-förare och några i bilen som torpederades, dog. Då var det många hojåkare som skyllde på omgivningen, att bilföraren borde förstått att det kanske skulle kunna komma en MC i 150 km/h på vägen med 50 km/h-begränsning.
[off topic]Menar du olyckan i Bro där en hoj körde rakt in i en liten bil och alla dog (tror det var 3 personer)?
Min kompis kollega fick åka dit och tackade senare under dagen nej till en grillkväll. Att se 3 söndertrasade människor måste sätta spår för livet. Fy fan :död
[/off topic]

Om man vänder lite på resonemanget kan man ju försöka tänka på hur man skulle reagera om det vore tex ens eget barn som på fyllan körde ihjäl någon. Tror det flesta som är för dödsstraff då skulle sänka rösten en aning då det inte är lika enkelt att kräva livet av någon man känner.

benkar skrev:
(Till skillnad från alkoholmissbrukare som är sjuka och inte vet vad dom gör i fyllan!)

Att skylla alkoholism/rattfylleri på att man är "sjuk" är en av de sämsta ursäkterna som finns. Det är bara ett sätt för fyllbultarna att ursäkta deras leverne, de hade alltid, jag säger ALLTID chansen att tacka nej. Då borde i rimlighetens namn även rökning vara en sjukdom? Jag är så förbannat trött på t.ex. "stackars" Kicki Danielsson som snyftar ut i varenda jävla tidning efter sitt rattfylleri. Lås in henne på torken så länge, tills hon nyktrar till.

Skalman skrev:
Att skylla alkoholism/rattfylleri på att man är "sjuk" är en av de sämsta ursäkterna som finns.

Word

Skalman skrev:
Det är bara ett sätt för fyllbultarna att ursäkta deras leverne,

Word

Skalman skrev:
Jag är så förbannat trött på t.ex. "stackars" Kicki Danielsson som snyftar ut i varenda jävla tidning efter sitt rattfylleri. Lås in henne på torken så länge, tills hon nyktrar till.

Word

Citat:
Inskickat av benkar
(Till skillnad från alkoholmissbrukare som är sjuka och inte vet vad dom gör i fyllan!)

Skalman skrev:
Att skylla alkoholism/rattfylleri på att man är "sjuk" är en av de sämsta ursäkterna som finns. Det är bara ett sätt för fyllbultarna att ursäkta deras leverne, de hade alltid, jag säger ALLTID chansen att tacka nej. Då borde i rimlighetens namn även rökning vara en sjukdom? Jag är så förbannat trött på t.ex. "stackars" Kicki Danielsson som snyftar ut i varenda jävla tidning efter sitt rattfylleri. Lås in henne på torken så länge, tills hon nyktrar till.

Hurvida alkoholism och annat drogberoende ska bedömas och behandlas som en sjukdom, eller inte, och om folk får skylla sig själva, eller inte, finns det nog så pass mycket åsikter om, att det skulle fylla upp en egen tråd med olika åsikter...

Vad jag ville säga med mitt inlägg är att jag tror att sådana som kör på fyllan/drogpåverkade, har lika mycket, eller litet, uppsåt att "mörda", som någon som kör 150 km/h genom ett samhälle, i inget av fallen finns det som mål att ta död på någon (ger man sig ut på vägarna med målet att medvetet ta död på någon, skulle det vara mord), samtidigt som både den som kör på fyllan eller tokfort, borde inse att deras handlande ökar risken för att något tragiskt ska hända, att man kan vålla någon annans död, sedan kan man ju alltid diskutera hur hårt straffet för vållande till annans död i samband med trafikolyckor som skett genom grov vårdslöshet, oavsett om det är fylla eller andra grova trafikbrott, ska vara.

/B

Håller med Benkar lite där.
Många av dem som åker dit för rattfylleri är inte människor som varit på fest utan folk som är alkoholister och som torskar på vägen till och från jobbet.
Visst, de vet att de inte borde köra men de kan glida omkring med mycket mer alkhol i blodet än oss vanliga utan att de känner sig onyktra.

Fråga vilken polis som helst så får man höra att en övervägande majoritet av dem som åker dit i kontrollerna är alkoholister och de brukar åka fast flera gånger.

sandstream skrev:
Håller med Benkar lite där.
Många av dem som åker dit för rattfylleri är inte människor som varit på fest utan folk som är alkoholister och som torskar på vägen till och från jobbet.
Visst, de vet att de inte borde köra men de kan glida omkring med mycket mer alkhol i blodet än oss vanliga utan att de känner sig onyktra.

Fråga vilken polis som helst så får man höra att en övervägande majoritet av dem som åker dit i kontrollerna är alkoholister och de brukar åka fast flera gånger.

Det är ju en förklaring till beteendet, om det nu är så. Dock inte en ursäkt. Tyvärr så finns det överlag en väldigt ursäktande attityd, speciellt om det är en alkis t.ex. Kikki Danielsson. Det finns förklaringar till de flesta brott, Jackie Arklöv var helt skadad i huvudet och försökte tvätta sig vit som barn för han ville inte bli kallad neger i skolan och Ulf Olsson fick massa stryk och fick sova i trappen och i skogten när hans föräldrar tröttnat på att spöa honom. Ingen försöker förklara eller förminska deras brottslighet.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien