Jag är ingen jurist, så då kan man bara spekulera...
Men en aning har man ju... , om någon i förväg planerat, att med uppsåt, ta död på någon, så är det mord, eller hur? Solklart! Här handlar däremot det om en kille, en av många, som har grava alkhoholproblem, han lär knappast i förväg ha haft uppsåt att döda någon, då blir det "Grovt vållande till annans död", fast man, även jag, tänker tanken att han är en mördare, som borde dömmas som det.
Eftersom vi är hojåkare, varav många kör rätt mycket för fort ute på vägarna, även jag, så kan jag tänka mig att jag, om jag skulle köra i 240 km/h ute på vägarna, och torpederar (och överlever...) en bil, tar död på några, också kommer dömmas till "Grovt vållande till annans död", och inte för mord?
Liknelse med att köra 240 km/h och köra på fyllan? I båda fallen handlar det i myndigheternas ögon om GROVA trafikbrott, i båda fallen utsätter man omgivningen för allvarlig fara, och om man då tar död på någon, lär det handla om "Grovt vållande till annans död"?
Ska man dömma rattfyllon som tar död på någon för mord, så ska man även dömma andra som tokdummar sig i trafiken och tar död på andra i samband med grova trafikbrott för mord, typ kraftiga hastighetsöverträdelser mm, det är i så fall minst lika mycket mord som att köra på fyllan, i grund finns inget uppståt till mord, men resultatet blir detsamma.
OBS! Försvarar inte rattfyllon, men ska det vara mordstraff på rattfylla med dödlig utgång, så ska det vara mordstraff på en del andra grova trafikbrott med dödlig utgång också, eller?
/B