4 janos för den ungerske rattfyllerimördaren i Svedala

valmers skrev:
Vad ska man ha för straff om man slangar in i en folkmassa? nAkcskÅt DIREKCTT?
det är nog lite mer annorlunda då massan väl är medveten om vad som kan hända på just den platsen. Inte att nån långtradare kommer i fel fil på motorvägen o frontalkrockar med en. Den familjen väntade sig nog inte att ett packat fyllesvin skulle fronta med dom på motorvägen. 4års straff e en skam!!!

Ravetrancer skrev:
det är nog lite mer annorlunda då massan väl är medveten om vad som kan hända på just den platsen. Inte att nån långtradare kommer i fel fil på motorvägen o frontalkrockar med en. Den familjen väntade sig nog inte att ett packat fyllesvin skulle fronta med dom på motorvägen. 4års straff e en skam!!!
...tycker inte det där håller, om det går en morsa med sin barnvagn & får en slangare i ryggen då. Får hon också skylla sig själv ?

Har inte pallat läsa genom hela tråden.
Men för ett tag sedan blev en kille dömd till 7 års fängelse för insmuggling av heroin, kör man rattfull o dödar får man 4! :tummenupp
Skitbra rättsväsende Sverige!!

Ps. Försvarar inte knarkare, but you get the picture!

Zoidberg skrev:
...tycker inte det där håller, om det går en morsa med sin barnvagn & får en slangare i ryggen då. Får hon också skylla sig själv ?
absolut inte, saken är att mamman var inte där för att kolla när nån slangade, det var dom andra, dom visste om riskerna. Han som slangade på mamman o barnet och om dom dog bör dömas för mord på en helt oskyldig människa!!!

McRae skrev:
Men för ett tag sedan blev en kille dömd till 7 års fängelse för insmuggling av heroin, kör man rattfull o dödar får man 4! :tummenupp

...det där heroinlasset kanske förstör livet för 100 pers ?

Slangning med dödsfall som följd=mord=dödsstraff.

Slangning utan dödsfall som följd=försök till mord=straffarbete?

Skalman skrev:
Den ungerske lastbilschaffisen med 1,84 promille i blodet som med hjälp av en lastbil mördade fem personer utanför Svedala fick 4 år på kåken. Detta är betydligt hårdare än gällande praxis (1,5år). läs mer på Kvällskomposten:

http://www.kvp.se/index.jsp?a=218898

Personligen tycker jag fortfarande det är på tok för lågt, men i alla fall ett fall framåt.

Jag personligen tycker denna chauffören ska få ett hårdare straff. Som redan har tagits upp är rattfylla så pass allvarligt att bara det borde utan att någon olycka har inträffat ge en fängelseperiod, enligt MIG.
Jag själv körde just där olyckan hände mindre än en timme innan, när man sen läste om olyckan blev man ju liten chockad. När sen familjen som dödades i bilen är hemmahörande här i Svedala där även jag bor så vet de flesta vem dem är eftersom detta är ett litet samhälle. Det har ju helt klart inget med straffet att göra, men det känns mer hemskt när man vet vilka människor det var som dog. :(

Ravetrancer skrev:
absolut inte, saken är att mamman var inte där för att kolla när nån slangade, det var dom andra, dom visste om riskerna. Han som slangade på mamman o barnet och om dom dog bör dömas för mord på en helt oskyldig människa!!!
...okej, skillnaden som jag ser det är att du vill mer eller mindre slopa graderingarna & ej blanda in avsikt, ...& inte jag.
Vållande är illa nog tycker jag utan att bunta ihop dom med folk som tryckt av en pistol mot skallen på någon.

Last edited:
Zoidberg skrev:
...okej, skillnaden som jag ser det är att du vill mer eller mindre slopa graderingarna & inte jag.
Vållande är illa nog tycker jag utan att bunta ihop dom med folk som tryckt av en pistol mot skallen på någon.
alltså vållande tycker jag man gör av misstag, verkligen en olycklig händelse, rattfylla är ingen sån, rattfylla är medveten grej, jag har aldrig nånsin kört när jag vart berusad och jag har vänner som försökt köra berusad som jag stoppat. Skulle jag se nån full sätta sig i en bil så skulla jag stoppa honom.
Det går säkerligen att justera vad som är olyckshändelse eller inte och kunna justera lagarna. Rattfylla är dock ingen olyckhändelse det är en medveten handling!!!!

Ravetrancer skrev:
"MC-förare mördade mamma med barnvagn" ...får det bli på löpet då då !

Intressant vad många svar det blev på tråden jag slängde in innan jag stack hemifrån. Att kalla honom för rattfyllerimördaren var en medvetet provokativ formulering. Helt enkelt eftersom jag anser att rattfylleri är ett brott som i grovhet borde bedömas på liknande grunder som en mordmisstänkt/åtalad, och ville få igång en diskussion.
Naturligtvis går det inte att döma honom för mord, eftersom ett mord är en medveten och uppsåtlig handling. Men det hindrar ju inte att bedömning och straffsatser går hand i hand mellan de båda brottstyperna. En full människa bakom ratten är lika farlig som ett psyko som har hallisar och går med en 9mm i handen.

Zoidberg skrev:
...återigen, avsikten ska alltså inte ha någon betydelse, endast resutlatet ?
tycker att medvetenhet borde väga tyngre än avsikten. Man måste vara medveten om vad som kan hända , när man brister i medvetenhet så tycker jag att man oxo har en avsikt. Avsikten är att ha roligt själv, vid bakhjul som exempel, men att det drabbar andra sket man visst i avsiktligt när man brast i sin medvetenhet.

Alltså detta var svårt att förklara, men jag tycker att människor bör ställas till ansvar lite hårdare för sina handlingar, allra mest på dessa olyckor där många oskyldiga drabbas av andras totala avsaknad av ansvar gentemot andra

Skalman skrev:
Intressant vad många svar det blev på tråden jag slängde in innan jag stack hemifrån. Att kalla honom för rattfyllerimördaren var en medvetet provokativ formulering. Helt enkelt eftersom jag anser att rattfylleri är ett brott som i grovhet borde bedömas på liknande grunder som en mordmisstänkt/åtalad, och ville få igång en diskussion.
Naturligtvis går det inte att döma honom för mord, eftersom ett mord är en medveten och uppsåtlig handling. Men det hindrar ju inte att bedömning och straffsatser går hand i hand mellan de båda brottstyperna. En full människa bakom ratten är lika farlig som ett psyko som har hallisar och går med en 9mm i handen.
tycker att varför inte dömma för mord när han mycket väl är medveten vad konsekvenserna kan bli av att framför fordonet rattfull. Total ansvarslöshet

McRae skrev:

Tror det är samma straff för att smuggla cannabis. Det är ganska sjukt

honkiie skrev:
Tror det är samma straff för att smuggla cannabis. Det är ganska sjukt
straffskalan är beroende av olika mängd så vitt jag vet. Cannabis kan du ha mycket mer av innan det är grovt o heroin mycket mindre innan det blir grovt

Ravetrancer skrev:
straffskalan är beroende av olika mängd så vitt jag vet. Cannabis kan du ha mycket mer av innan det är grovt o heroin mycket mindre innan det blir grovt

Säker? Det låter för smart för att vara sverige. Fast iofs så räcker ju ett kilo heroin längre än ett kilo cannabis, dom kanske bara räknar efter vad som kan vara "personligt bruk"?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien