4 janos för den ungerske rattfyllerimördaren i Svedala

Zoidberg skrev:
Låt mord vara mord & "oavsiktliga" trafikolyckar vara något annat. Så jädrans poppis att devalvera begreppen nuförtiden, ...det kallas våldtäkt om det tafsas & tortyr om en amerikansk soldat vrider om näsan på en Irakier. Håll isär begreppen så att man vet vad det handlar om, ...anser jag. Diskutera straffsatsen och låt begreppen vara ifred !

Japp, det är enbart förvirrande att slänga sig med hemmasnickrade definitioner. Ett mord är ett mord, oavsett vad folk må tycka om det. Speciellt onödigt blir det när det anda man vill säga är "Hårdare straff".

brinckis skrev:
måste blivit ngt missförstånd här.
skjuta omkring sig med dödlig utgång = mord (dödsstraff)
felinstallation pga grovt slarv med dödlig utgång = mord (fängelse)
så tycker jag att det borde vara ...
Dödsstraff hjälper ingen, det gör bara brottslingar ännu mera benägna att skjuta vilt omkring sig i händelse av ett pressat läge..
Har dom staterna i usa som har dödsstraff, mindre brott för att dom har dödsstraff?

Last edited:
brinckis skrev:
kan bara tala för mig själv men jag har bara sagt att jag tycker detta är ett för snällt straff för detta brott ... detta är min åsikt. jag säger inte att det borde bli ett annat straff med våra lagar .. då är det nog ett hårt straff. för mig är detta mord fastän han inte planerat att köra ihjäl någon men det är min åsikt, inget annat.

Jag tycker också att straffet är lågt.
Men som sagt, han kan inte dömas för mord i dethär fallet och då blir straffet därefter. Sorgligt men sant.

zoddri skrev:
Men som sagt, han kan inte dömas för mord i dethär fallet och då blir straffet därefter. Sorgligt men sant.
kan inte mer än instämma ... sorgligt

brinckis skrev:
kan bara tala för mig själv men jag har bara sagt att jag tycker detta är ett för snällt straff för detta brott ... detta är min åsikt. jag säger inte att det borde bli ett annat straff med våra lagar .. då är det nog ett hårt straff. för mig är detta mord fastän han inte planerat att köra ihjäl någon men det är min åsikt, inget annat.

Skriver du så för att du inte förstår innebörden av ordet "mord"?

De dog i en trafikolycka som ungraren var ansvarig för.

Det dör mer än en varje dag i trafiken ju. I de flesta fallen är droger eller alkohol inblandat.

Hultan skrev:
Dödsstraff hjälper ingen, det gör bara brottslingar ännu mera benägna att skjuta vilt omkring sig i händelse av ett pressat läge..
Har dom staterna i usa som har dödsstraff, mindre brott för att dom har dödsstraff?
möjligt ... men en tand för en tand tycker jag. om man tagit någons liv har man då rätt att leva? och som i Sverige komma ut och vistas bland den mördades familj. jag tycker detta är osmakligt.

zoddri skrev:

Det är inte sorgligt att han döms för dråp när det var dråp och inte mord.
Var det mord hade han blivit dömd för det och sökert fått samma straff som Mijailo.

brinckis skrev:
möjligt ... men en tand för en tand tycker jag. om man tagit någons liv har man då rätt att leva? och som i Sverige komma ut och vistas bland den mördades familj. jag tycker detta är osmakligt.

Tänk om han blivit drogad på en fest som fått honom att hallucinera eller tro att han var stålmannen och sen skulle han åka till månen i sin rymdlastbil..... var det då hans fel?

Nä fan, osmakligt att försvara honom egentligen :(

Mavve skrev:
Skriver du så för att du inte förstår innebörden av ordet "mord"?

De dog i en trafikolycka som ungraren var ansvarig för.

Det dör mer än en varje dag i trafiken ju. I de flesta fallen är droger eller alkohol inblandat.
det var inte en "vanlig" trafikolycka utan den grovt berusad man som sätter sig i flera ton tung lastbil och kör. jag tycker inte han borde få strängare straff än alla andra som begått liknande straff. Alla borde får strängare. Mord för mig är att man tar någon annans liv avsiktigt ... och om man är aspackad och kör så kan man räkna med att detta är inte omöjligt ... vilket jag tycker man kan kalla mord. Jag vet att man inte definierar mord likadant i lagboken så det är inte det jag försöker påstå. Jag säger ju bara vad jag tycker och hur jag tycker man borde definiera mord.

jag tror nog att han har ganska mycket ångest över familjen han dödade, även om han inte fick något straff så skulle han nog aldrig med köra i fyllan, mest troligt aldrig mer dricka sprit. Fyra år i fängelset på det så ska ni se att han nog aldrig mer gör om det. Tror inte han körde på motorvägen och tänkte, vafan, ingen ska säga åt mig vilket håll jag kör, jag kör hur jag vill, knulla dom som kommer mot mig jag har större bil. Han var väl mest troligt så full så att alla spärrar hade släppt. Kanske även var så att han tog nånting annat för att hålla sig vaken och blev ännu "oförsiktigare" för det är nog inte så ovanligt i åkeri världen.

brinckis skrev:
Mord för mig är att man tar någon annans liv avsiktigt ... och om man är aspackad och kör så kan man räkna med att detta är inte omöjligt ... vilket jag tycker man kan kalla mord.

Så att så fort någon kör för fort med t.ex motorcykeln vilket jag är ganska säker på att över 90% av folket här inne och råkar köra ihjäl någon så är det också mord? Visst lite dåligt exempel, inte riktigt samma liga men det är samma sport.

brinckis skrev:
det var inte en "vanlig" trafikolycka utan den grovt berusad man som sätter sig i flera ton tung lastbil och kör. jag tycker inte han borde få strängare straff än alla andra som begått liknande straff. Alla borde får strängare. Mord för mig är att man tar någon annans liv avsiktigt ... och om man är aspackad och kör så kan man räkna med att detta är inte omöjligt ... vilket jag tycker man kan kalla mord. Jag vet att man inte definierar mord likadant i lagboken så det är inte det jag försöker påstå. Jag säger ju bara vad jag tycker och hur jag tycker man borde definiera mord.

Jag har kört rattfull för att jag var för full för att gå hem - så konstigt man resonerar på fyllan va?
Ångrar mig fint och lär aldrig mer göra om det. Tänk om ja....

När jag hämtade min 750RR i somras åkte jag på en vanlig 90-väg o då kom det en bil över på min fil så jag tänkte köra ner i diket för att undvika att dö, men han svängde över igen i sista stund och jag klarade mig - hann aldrig köre ner i diket o hade säkert skadat mig rätt bra om han inte hade svängt. Killen såg ut att leta efter nåt o var kanske inte ens full mitt på ljusa dan. Mord om jag hade dött? Nej, men jag hade nog velat att han skulle fått livstid ifall jag hamnat i rullstol.

Jag vet att du alltid säger vad du och enbart du tycker :hihi

honkiie skrev:
Så att så fort någon kör för fort med t.ex motorcykeln vilket jag är ganska säker på att över 90% av folket här inne och råkar köra ihjäl någon så är det också mord? Visst lite dåligt exempel, inte riktigt samma liga men det är samma sport.
det exemplet har jag redan tagit upp ... och problematiken kring det.

Jag är ingen jurist, så då kan man bara spekulera...

Men en aning har man ju... , om någon i förväg planerat, att med uppsåt, ta död på någon, så är det mord, eller hur? Solklart! Här handlar däremot det om en kille, en av många, som har grava alkhoholproblem, han lär knappast i förväg ha haft uppsåt att döda någon, då blir det "Grovt vållande till annans död", fast man, även jag, tänker tanken att han är en mördare, som borde dömmas som det.

Eftersom vi är hojåkare, varav många kör rätt mycket för fort ute på vägarna, även jag, så kan jag tänka mig att jag, om jag skulle köra i 240 km/h ute på vägarna, och torpederar (och överlever...) en bil, tar död på några, också kommer dömmas till "Grovt vållande till annans död", och inte för mord?

Liknelse med att köra 240 km/h och köra på fyllan? I båda fallen handlar det i myndigheternas ögon om GROVA trafikbrott, i båda fallen utsätter man omgivningen för allvarlig fara, och om man då tar död på någon, lär det handla om "Grovt vållande till annans död"?

Ska man dömma rattfyllon som tar död på någon för mord, så ska man även dömma andra som tokdummar sig i trafiken och tar död på andra i samband med grova trafikbrott för mord, typ kraftiga hastighetsöverträdelser mm, det är i så fall minst lika mycket mord som att köra på fyllan, i grund finns inget uppståt till mord, men resultatet blir detsamma.

OBS! Försvarar inte rattfyllon, men ska det vara mordstraff på rattfylla med dödlig utgång, så ska det vara mordstraff på en del andra grova trafikbrott med dödlig utgång också, eller?

/B

brinckis skrev:

Vad som är långt mer osmakligt är om samhället skulle börja förvägra folk rätten att leva.

Mavve skrev:
Jag vet att du alltid säger vad du och enbart du tycker :hihi
det är viktigt för att inte få onödiga påhopp.

olycker händer det kommer man aldrig kunna förhindra men att försvara berusade trafikanter med ... det va inte meningen eller han kommer må så dåligt. Människorna han kört ihjäl kommer inte bli mindre döda för han är ledsen eller inte menade det. Han va ju för f*n berusad = ej olycka.

Mavve skrev:
Det är inte sorgligt att han döms för dråp när det var dråp och inte mord.
Var det mord hade han blivit dömd för det och sökert fått samma straff som Mijailo.

Luddiga formuleringar från mig här.
Jag hade gärna sett att sånthär räknades till mord så att straffen kunde bli hårdare. Men med dagens lagstiftning är det omöjligt.

brinckis skrev:
Då likställer du ju handlingen med det som idag enl lagen kallas mord, ...är det bra ? ..eller ska vi döpa om det till supermord, eller superdupermord ?

brinckis skrev:
det tycker du ja ... definitivt inte jag.

Du vet inte vad du pratar om förrens du hamnar i en situation där du är vållande till annans död och verkligen, verkligen inte ville det.

Tänk om du kör ihjäl din flick-/pojkvän på bågen för att du tänkte stila med en wheelie eller för att du inte klarar av en kurva pga. att du inte kna hantera din hypersexa.
Ska du då dö för det efter du kommer ut från sjukhuset med brutet ben?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien