3D modell av din design

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Eller så kan man bygga sig en printer själv: http://reprapbook.appspot.com/

Några av våra studenter har slängt ihop både plast- och sla-printers på sin fritid, skriver enligt uppgift med samma noggrannhet som våran printer i 5-miljonersklassen. :D

nice. vet inte om det framgick men den printern jag sett in action fick ju ut helt färdiga användbara prylar.

Tex en rubikskub. "Hopsatt och klar". lite sladdrig och ofärgad för all del.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ett tips är att jobba med Autodesk Alias och Catia V5 om du i ett senare skede vill jobba inom industrin.

Jag skulle bra gärna vilja lära mig Alias! Kan redan Inventor men ibland saknar man att kunna designa produkten innan man konstruerar den, speciellt när det gäller motorcyklar. Funderar på att gå en kurs i det. :)
Siktar mot egen produktion av hojar så småningom.

Varför är alla så fixerade vid printar!? Gjutning och fräsning är ju inte helt utdött...
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Bara hojta till om du behöver hjälp med nå annat som du inte hunnit klart =)
 

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Lund
Hoj
Mopo för tillfället
Fränt, går tekniklinjen på gymnasiet just nu och har precis börjat med CAD på tekniken. Har försökt hitta ett bra CAD-program att använda på fritiden så tack för tipset med C4D!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Häftigt, riktigt fina bilder!:tummenupp Tyvärr inga grejer som behöver ritas upp själv, men sjyst att du erbjuder såhär och du gör riktigt fina bilder som sagt! Imponerande:tummenupp
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Fränt, går tekniklinjen på gymnasiet just nu och har precis börjat med CAD på tekniken. Har försökt hitta ett bra CAD-program att använda på fritiden så tack för tipset med C4D!

Man får ge programet lite tid, men när man väl börjar förstå, så är det betydligt mer användarvänligare än 3dmax osv. Däremot är maya fortfarande det bästa..där är man inte låst till nånting. Lycka till
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Häftigt, riktigt fina bilder!:tummenupp Tyvärr inga grejer som behöver ritas upp själv, men sjyst att du erbjuder såhär och du gör riktigt fina bilder som sagt! Imponerande:tummenupp

Tack tack..men som sagt, dyker det upp några idéer så är det bara höra av sig. :)
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Maya ä nice, men är inte ett CAD program, inget man använder för själva ritningar. Konceptdesign däremot går ju ypperligt.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Fränt, går tekniklinjen på gymnasiet just nu och har precis börjat med CAD på tekniken. Har försökt hitta ett bra CAD-program att använda på fritiden så tack för tipset med C4D!

Precis som "kogi04" säger så är C4D inget att använda vid tillverkning, nu vet ju inte jag din inriktning givetvis, men hade du tänkt att bli konstruktör eller motsvarande så ska du ju absolut satsa på SolidWorks, AutoCAD eller möjligtvis Autodesk Inventor.
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Precis som "kogi04" säger så är C4D inget att använda vid tillverkning, nu vet ju inte jag din inriktning givetvis, men hade du tänkt att bli konstruktör eller motsvarande så ska du ju absolut satsa på SolidWorks, AutoCAD eller möjligtvis Autodesk Inventor.

Skrev tidigare vad mitt mål var..ochdet var inte konstruktör :) vill hålla på med 3d modellering, texturering, animering..inte valt inriktning ännu.
 

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Lund
Hoj
Mopo för tillfället
Precis som "kogi04" säger så är C4D inget att använda vid tillverkning, nu vet ju inte jag din inriktning givetvis, men hade du tänkt att bli konstruktör eller motsvarande så ska du ju absolut satsa på SolidWorks, AutoCAD eller möjligtvis Autodesk Inventor.

Design och produktutveckling går jag, detta skulle då vara på fritiden som en hobby och inte som det vi använder i skolan. (Solidworks)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Gjorde några nya modeller igår =)
Ingen som vill ha nånting gjort..kom igen nu..behöver projekt!
 

Bifogat

  • hd tank.jpg
    hd tank.jpg
    63 KB · Visningar: 119
  • jack daniels3.jpg
    jack daniels3.jpg
    79.9 KB · Visningar: 122
  • mac11 7.jpg
    mac11 7.jpg
    63.8 KB · Visningar: 114

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Kapar din tråd lite.

Finns det någon schysst "Maya for dummies" on the internet? Har tidigare försökt lära mig Maya genom en del videos på youtube men tycker ändå nivån ligger ett steg högre än mina kunskaper som är = 0. :mad:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Design och produktutveckling går jag, detta skulle då vara på fritiden som en hobby och inte som det vi använder i skolan. (Solidworks)

Trumma kompl..JPG

Modell av AnderssonTurbo's bromsbänksrulle, som jag tog fram bla. vikten på.

Har ni inte möjlighet att använda en "flytande" licens av SolidWorks som du kan jobba med på fritiden, allt du gör för att "öva" dig i SW's alla möjligheter kommer att vara guld värda när du sen kommer ut på arbetsmarknaden. SolidWorks är otroligt omfattande och innehåller allt.
Begränsningen sitter i huvudet på användaren, jag har jobbat med SW sen det kom på svenska marknaden 1999, och varje år/version tillkommer nya funktioner som användarna har skickat in önskemål om, jag kan bara en bråkdel, men känner till de flesta möjligheterna.
Träna på SolidWorks, blanda inte bort korten med andra programvaror bara för att du tror dom är "lättare" det bara splittrar dig, och resultatet blir lidande.

Kör hårt!

/KentW
 
Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Har ni inte möjlighet att använda en "flytande" licens av SolidWorks som du kan jobba med på fritiden, allt du gör för att "öva" dig i SW's alla möjligheter kommer att vara guld värda när du sen kommer ut på arbetsmarknaden...träna på SolidWorks, blanda inte bort korten med andra programvaror bara för att du tror dom är "lättare" det bara splittrar dig, och resultatet blir lidande.

Om vi ska tipsa om program att fokusera sin kraft på kan det vara värt att nämna att man bör fundera på vilken bransch man vill jobba inom innan man väljer program att fokusera på. Den etablerade fordonsindustrin till exempel (vilken jag jobbar inom) använder ofta CATIA och Pro-E. Dessutom gärna en kombination av dessa beroende på vilken del av fordonet som konstrueras.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top