300+ med 20åring

Både Hayabusan och ZX-12R tidig årsmodell gör ju det.
Blackbirden får du dreva om för att komma över 300 km/h. Det är väl typ 287 km/h som är max på originaldrevning. Den behöver dock "lite" längre sträcka för att ta sig dit. Gärna nedförsbacke.

En original Busa 99-00 gör någonstans runt 310-315 km/h, samma med ZX12R.

Båda har klassiska mätare graderade till 350km/h, vilket var jättecoolt 1999/2000.

Ingen expert på Kawan men efterkommande Busor har samma drevning och den sk "spärren" till 299km/h (står 295km på min i pappren) består bara av en varvtalsspärr på 6ans växel.

Den lurar man bara genom att sätta på ett litet motstånd via växellådskontakten att 5ans växel är i hela tiden. (Kallas TRE-mod, Timing Retard Eliminator, för den som inte vet)
Den ändrar även tändkurvorna lite grann på de lägre växlarna, men inget som direkt märks i realiteten.

Jag har hängt på en turbo på min men originalsprutet sitter kvar orört. Enda modden på det är lambda-eliminator samt en TRE-modd.

Last edited:
Gör dom där hojarna verkligen över 300? Jag vill minnas att när Bike gjorde tester var det ingen som gick över 300 i verklig fart. På mätaren var det väl många literklubbor som gick över 300.
Det var ju ett reportage med busan där dom modifierade och plockade bort backspeglar för att komma över den magiska gränsen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år