300 km/h stoppie, på is

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OK! Men hur fan får han upp den i 330???? Med dubbdäck? Turbo?

Han hade fortfarande sugmotor, så ingen turbo eller annat sånt. De har rätt skaplig topphastighet de där från fabrik, men går garanterat att trimma dem lite med. :hihi
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Han får en slant från mig med, bara nån sätter upp ett system, gubben är ju kung!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det bara jag som tycker att ett par saker låter lite för bra för att vara sant?

284 km/h med en sugmotor och skruvdubbade isdäck låter redan det som en häpnadsväckande prestation. Den här gubben har dessutom ett antal sekunder innan sprängt bakdäcket vilket redan det bör ha sänkkt farten ganska snabbt med tanke på luftmotståndet i den farten i kombination med att bakdäcket säkert också börjat bromsa ner farten lite.
Inte nog med det så har alltså gubben därefter bromsat upp hojen på framhjulet vilket ganska få skulle våga i den farten.
Och trots allt ovan så har han alltså passerat mållinjen på framhjulet i 284 km/h.

Trots massor av publik har tydligen ingen haft intresse att filma evenemangets äldsta deltagare så det finns inga bildbevis?

Jag säger inte att han ljuger men vore det poker så skulle jag synat gubbens kort direkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Han hade fortfarande sugmotor, så ingen turbo eller annat sånt. De har rätt skaplig topphastighet de där från fabrik, men går garanterat att trimma dem lite med. :hihi

Vad jag förstått ligger hastighetsspärren 297km/h på ZZR1400 genom att hastigheten mäts.
För att köra fortare kan det räcka med
Speedohealer inställd för att minska hastigheten och/eller
byta kedjedrev
koppla bort eventuella TC / ABS / fartsensorer på fram och bakhjulet
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Och så kan man sätta en massa skruv i däcken så de får större effektiv diameter när man står still och ännu större effektiv diameter när centrifugalkraften försöker kasta ut dito skruvar-brickor-muttrar i tangentens riktning. (och till slut lyckas. :crash)

Någon med miniräknare, gymnasiefysik och en stor kopp kaffe får gärna räkna på effektiv vikt på ett stycke M8(?)x50(?)+2 brickor+1 mutter vid 300km/h och centrumavstånd typ 30-40cm(?)

skinnynerd1.jpg
(Illustration, gymnasiefysik.)

:hej

/e
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad jag förstått ligger hastighetsspärren 297km/h på ZZR1400 genom att hastigheten mäts.
För att köra fortare kan det räcka med
Speedohealer inställd för att minska hastigheten och/eller
byta kedjedrev
koppla bort eventuella TC / ABS / fartsensorer på fram och bakhjulet

Om jag inte minns fel så läste jag om 2013-modellen att den slog i 299 km/h, men fortsatte att accelerera ett tag till utan att mätaren rörde sig. :crash
Men ja, den har en hastighetsspärr, så den går att kittla upp lite till med lite lätta knep, som att lura den att den ligger på en annan växel och sånt där. Tveksam att den gör 330 km/h med dem knepen bara.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Är det bara jag som tycker att ett par saker låter lite för bra för att vara sant?

284 km/h med en sugmotor och skruvdubbade isdäck låter redan det som en häpnadsväckande prestation. Den här gubben har dessutom ett antal sekunder innan sprängt bakdäcket vilket redan det bör ha sänkkt farten ganska snabbt med tanke på luftmotståndet i den farten i kombination med att bakdäcket säkert också börjat bromsa ner farten lite.
Inte nog med det så har alltså gubben därefter bromsat upp hojen på framhjulet vilket ganska få skulle våga i den farten.
Och trots allt ovan så har han alltså passerat mållinjen på framhjulet i 284 km/h.

Trots massor av publik har tydligen ingen haft intresse att filma evenemangets äldsta deltagare så det finns inga bildbevis?

Jag säger inte att han ljuger men vore det poker så skulle jag synat gubbens kort direkt.

Frågan är om han bara körde en repa eller om 284 sattes på en repa innan den där däcket small?
Sen vet jag inte hur de mäter? är 284 ett medel eller hastigheten vid målgång?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Finns resultatlista här http://speed.hallah.nu/
Dom använder sig av mätutrustning som är fast monterad på banan typ Bonneville för att kunna få resultaten godkända, ni kanske kommer ihåg quaddens körningar?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är det bara jag som tycker att ett par saker låter lite för bra för att vara sant?

284 km/h med en sugmotor och skruvdubbade isdäck låter redan det som en häpnadsväckande prestation. Den här gubben har dessutom ett antal sekunder innan sprängt bakdäcket vilket redan det bör ha sänkkt farten ganska snabbt med tanke på luftmotståndet i den farten i kombination med att bakdäcket säkert också börjat bromsa ner farten lite.
Inte nog med det så har alltså gubben därefter bromsat upp hojen på framhjulet vilket ganska få skulle våga i den farten.
Och trots allt ovan så har han alltså passerat mållinjen på framhjulet i 284 km/h.

Trots massor av publik har tydligen ingen haft intresse att filma evenemangets äldsta deltagare så det finns inga bildbevis?

Jag säger inte att han ljuger men vore det poker så skulle jag synat gubbens kort direkt.



4 811 Örjan Jonsson 6A 281.25 292.682 283.844 1



Hur skulle du reagera på att jag säger att en Bastu körde i 90 km/h i medlefart över en kilometer?

Nej ja ljuger inte.

86 594 Jarko Andersson 15BD Hi Speed Sauna 72.727 90.961
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
4 811 Örjan Jonsson 6A 281.25 292.682 283.844 1



Hur skulle du reagera på att jag säger att en Bastu körde i 90 km/h i medlefart över en kilometer?

Nej ja ljuger inte.

86 594 Jarko Andersson 15BD Hi Speed Sauna 72.727 90.961

Ja, farten är ju bevisad och definitivt hedersam redan som det är, men resten då? Skedde det enligt beskrivning?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ja, farten är ju bevisad och definitivt hedersam redan som det är, men resten då? Skedde det enligt beskrivning?

Jag såg det inte på plats.

Men om bakhjulet havererade i 300 och mer eller mindre åt upp halva hojen så ser jag det som enda lösning att åka på framhjulet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Enligt Glenn Ocklund fanns det inte en fotograf som vågade stå i närheten av banslutet pga risken att nåt fordon skulle köra på dom.

Hojen var rätt rejält trimmad med annan styrbox osv, jag minns inte vilken firma som byggt motorn men det lär väl gå höra efter, karln i fråga heter Örjan "stålfarfar" nånting på Facebook.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad jag förstått ligger hastighetsspärren 297km/h på ZZR1400 genom att hastigheten mäts.
För att köra fortare kan det räcka med
Speedohealer inställd för att minska hastigheten och/eller
byta kedjedrev
koppla bort eventuella TC / ABS / fartsensorer på fram och bakhjulet
Ja gubben lär ju definitivt inte försökt slå hastighetsrekord med en hoj med nån fjollig hastighetsspärr, det motverkar kanske syftet lite va? Eller vad tror du själv?
Min teori är att han vässat den för att gå Fortfortjättesnabbt, vad tror du om det? :D
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top