300 km/h stoppie, på is

Verkar vara nåt som går i år.. man får hoppas att ismästarna får fram däck som håller för dom här hastigheterna!
 
Men.. skruvkvaliten då?? 8.8? 12.9?
A4-80?

Ahh, sorry slarvade lite, räknade med 10.9 stål.
Fast å andra sidan väger ju 8.8, 10.9 och rostfritt A4-80 lika mycket. :rolleyes:

:hej

/e
 
Min polare körde med smalare däck och Titandubb , Det gick åt skogen ändå

Man lär behöva däck med kraftigare stomme , Moderna däck verkar bara ha en väldigt klen stomme sen är det bara gummi
 
Så,
M6x35 försänkt 7,1g. Med avdrag för slipning spets, säg 6,5g
Låg M6 nyloc 2,4g
Bricka 6,5/25 3,0g
Bricka 10,5/20 4,1g

Per dubb 16,0g

Exempel mangeH´s bakdäck 338*16= 5,4kg
Plus 2 tuber sikaflex, säg 400g torrt.

Totalt ca 5,8kg.

1 gram 'väger' ca 2 kg vid 300 km/h

Så totalt 5800x2kg=11,6 ton i radiell dragkraft på däckstommen. :näsblod

Plus då själva däckstommen på ca 7 kg(?)

Man dubblar nästan däckets massa samtidigt som man
borrar 338 hål rakt igenom stomme och cord. :rolleyes:

Hmm........:va

Skulle inte en framfälg med framdäck bak och två rader
dubb i mitten kunna vara en lite safeare lösning? :confused:

För rakt fram då, inge knäskrap.

:hej

/e

Jag måste hålla med dig här att jag skulle vara mycket skeptisk till däckets hållbarhet utan att ens räkna på det men med den där överslagsberäkningen inser man ganska så snabbt att det kan sluta med katastrof..

Jag tycker det är fränt att åka fort rakt fram på is men är det verkligen värt att riskera livet utan att ens tänka efter lite grann på vad man snidar ihop och av vad? Tur att ingen fått sätta livet till än med flera sprängda hemmabyggda däck på iskörning..
 
Det slog mig ganska tidigt när jag var och tittade på speedweek att varför i hela friden har ingen någon typ av haveriskydd under bakändan på hojen? Däcktrassel är ju rätt vanligt...

En 3mm aluplåt skulle nog inte rädda så mycket av hojen men bromsa runtflygande dubb/däckrester tillräckligt så man slipper frakturer på kroppen iallafall.

Nåväl, några hundralappar insatta på kraschkontot med förhoppningen att hojen är på hjulen till sommarn:tummenupp
 
Det slog mig ganska tidigt när jag var och tittade på speedweek att varför i hela friden har ingen någon typ av haveriskydd under bakändan på hojen? Däcktrassel är ju rätt vanligt...

En 3mm aluplåt skulle nog inte rädda så mycket av hojen men bromsa runtflygande dubb/däckrester tillräckligt så man slipper frakturer på kroppen iallafall.

Nåväl, några hundralappar insatta på kraschkontot med förhoppningen att hojen är på hjulen till sommarn:tummenupp

Tror Gull körde med någon typ sprängplåt. Blir säkert krav om något år.
 
IMG_7018.JPGIMG_7010.JPG

Jag körde med 2mm rostfriplåt under kutsen. Jag sköt 2st däck i runt 270-290km/h och så här såg det ut.
Höll mig på hjulen och det blev ganska odramatiskt. Mitt hjul satt ju relativt nära svingen och fick på så sätt inte chansen till att expandera mera som med tex en förlängd sving. Den rostfria plåten höll ju emot däcket bra också men aluminium avverkas fort. Med facit i handen så tror jag också att landracing kommer styra upp någon form av reglemente för att skydda förare som inte verkar ha någon form av självbevarelsedrift?:)
 
Nu har ja inte läst hela tråden, MEN: spelar de nån roll om de gick i rullatorfart eller i mach1? De e krut i gubben å hojjen e paj. Ja e på å slanta även om ja e nära pank :)...
 
Insatt ett par hundringar, lätt värt det för att få se gubben på flygande kilometern till sommaren!:tummenupp
 
Ursäkta en okunnig, men varför så långa dubb? Och så HIMLA stora brickor? Och höga muttrar? Jag är inte det minsta förvånad att däcken slits sönder i 300 med så mycket vikt långt ifrån rotationscentrum. Är det någon som provat finndubb? Lättare är de ju definitivt...
 
Eller isracing dubb dom e lätta o sylvassa.. titra på posa sirenius hojar smala däck o isracing dubb. Där e inga problem med fästet på is iallafall :-)
 
Finndubb skulle nog fungera om dom satt kvar i däcket efter ca220km/h + och om ytan på isen var perfekt.
I verkligheten ser det lite annorlunda ut. Det är inte ovanligt att det ligger ca 15mm lös sönderkörd is på banan efter alla fordon och då når inte finndubben ner tyvär. Finndubben sitter ju monterade i det yttre gummi lagret på däcket till skillnad från dessa som sitter genom däcket med stöd från corden och det som brukar hända är att dom flyger ur med gummit runt sig... alltså det är inte limningen som släpper utan gummit runt dubben håller inte. En annan aspekt är ju effekten som ska förmedlas ner i isen... ska du åka fort så krävs ju en hoj på 200-330hk som väger runt 300kg+ med förare så det blir grymma påfrestningar. Kör du med för få dubb så ökar ju belastningen per dubb och kör du med för många så blir däcket tungt samt att du kanske inte får det tryck på varje dubb som man vill ha.. allt är en balansgång... Jag hade titan bult i mitt andra däck (inte gratis) men det höll inte iallafall. :)
Startsträckan innan mätområdet är 1,5km och det låter långt men det går fort och man måste ligga på rätt hårt om man ska hinna upp i fart. Annat vore ju om man hade mycket längre sträcka och kunde öka i det tempo man själv vill då skulle man spara mycket slitage.
Så det är inte så lätt som man tror. :)
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top