3 räcers i en Transvestit

Chrille skrev:
Tre varningar då.

1. Remskivan på veven kan vara jävlig att få loss. Rått våld och akta kylaren. Trearmad avdragare kan vara rätt men även där kan det jävlas.(har faktiskt spräckt en skiva med en korrekt använd avdragare)
2. Märkningen på kammen kan ofta vara tvetydig. Är du osäker så kan du råka ut för problemet med fördelarn ett halv-varv fel. Då rättar man till det antingen med hjälp av fördelaren, eller att ta loss ventilkåpan för att se nockarna.
3. Kom ihåg att nolla fördelaren också innan du hänger på remmen. Nolla vev, kam, fördelare och blir allt rätt då så är det bara att köra.(såvida inga problem tillkommer pga punkt 2)
Tack för tipsen Chrille, troligen så höll toppen på den gamle 2 liters spisen från -89, förgasarmodellen bruka hålla sägs det.

Jag körde sönder och jag ska hjälpa till att laga, eller så ska jag filma när Jorpes svär med oljiga händer över Transvestit h-t :D

Hur ska rotorn stå i nolläget :va

GSXR1100R skrev:
...

Hur ska rotorn stå i nolläget :va

Motorn är nollad när den står i tändläge på 1'ans cylinder. Lyft på fördelarlocket och kolla på kanten till fördelaren, där finns ett märke som pekar på den kabel som går till ettans burk.

Alltså "nollas" fördelaren genom att man ser till att rotorn pekar på denna markering. Rotorn går ju att snurra vilt på nu utan kamrem väl?

Chrille skrev:
Motorn är nollad när den står i tändläge på 1'ans cylinder. Lyft på fördelarlocket och kolla på kanten till fördelaren, där finns ett märke som pekar på den kabel som går till ettans burk.

Alltså "nollas" fördelaren genom att man ser till att rotorn pekar på denna markering. Rotorn går ju att snurra vilt på nu utan kamrem väl?
Aha, jepp rotorn har ju ett eget hjul som kamremmen driver

asså, vänta lite, vad är det för version ni har?
jag har en inplastad bok till vår skrothög, kanske pratar om samma?

Transit (petrol) 86 - 89

Last edited:
grandmaster skrev:
asså, vänta lite, vad är det för version ni har?
jag har en inplastad bok till vår skrothög, kanske pratar om samma?
Din är dubbelhjulad men boken kanske funkar ändå, 2 liters -89.a

Chrille skrev:
.
1. Remskivan på veven kan vara jävlig att få loss. Rått våld och akta kylaren. Trearmad avdragare kan vara rätt men även där kan det jävlas.(har faktiskt spräckt en skiva med en korrekt använd avdragare)

Något jag har lärt mig den hårda vägen är att om man använder avdragare så drar man denna tills det blir ordentligt spänn i grejerna. Sen klappar man till remskiva med en klubba eller knackar så hårt man vågar med en hammare. Då är chansen betydligt större att man får loss grejerna än om man bara skruvar på avdragaren.

Chrille skrev:
Något jag har lärt mig den hårda vägen är att om man använder avdragare så drar man denna tills det blir ordentligt spänn i grejerna. Sen klappar man till remskiva med en klubba eller knackar så hårt man vågar med en hammare. Då är chansen betydligt större att man får loss grejerna än om man bara skruvar på avdragaren.

Du skall slå på avdragaren. Där sexkanten som du skruvar på är. Kan ju iof vara svårt att komma åt om kylaren är kvar i bilen. Men losnar lättare då utan skador på det du vill ha loss

Chrille skrev:
Hur gick det med hjullagret till slut? Krångligt?

tror vi fick ihop det till slut, lite knixigt att vända det ena lagret åt rätt håll beroende på var det skulle täta.
Tyvärr passade bromsen på att rasa totalt så ett nytt kit måste på.

När jag sedan parkerade den lät det lagergrus ändå men det kan lika väl komma från andra sidan ... den där börjar bli lite jobbig nu

Hotrodbiker skrev:
Du skall slå på avdragaren. Där sexkanten som du skruvar på är. Kan ju iof vara svårt att komma åt om kylaren är kvar i bilen. Men losnar lättare då utan skador på det du vill ha loss

Jupp, fel av mig. Kan man undvika det så slår man inte direkt på skivan

Remskivan är dessutom av gjutgods om någon undrar varför jag tjatar så illavarslande om den. Men OFTAST går det bra. Jag har haft problem två gånger av tio eller något i den duren.

Chrille skrev:
Måste remskivan av, räcker det inte att släppa spännrullen?

GSXR1100R skrev:
Måste remskivan av, räcker det inte att släppa spännrullen?

Du MÅSTE ha av FLÄKTremskivan(kamremskivorna ska ingenstans) på veven, annars får du inte dit den nya remmen. Om jag kommer ihåg rätt så sitter det en stor bricka innanför remskivan som gör att remmen inte går att komma åt med skiva på plats.

Chrille skrev:
...Jag har haft problem två gånger av tio eller något i den duren.

Du e ju helproffs på det här!!! Det står en back öl i Hjärup om du har vägarna förbi på torsdag kväll. Grandy e också välkommen!!! Eller, alla som kan meka Transvestit e välkomna säger 1100 nu

Är du fortfarande törstig efter Hjärup Chrille kan du ta svängen förbi Furtan o byta växellåda på trafficen :fyllisar

stavgren skrev:
Är du fortfarande törstig efter Hjärup Chrille kan du ta svängen förbi Furtan o byta växellåda på trafficen :fyllisar

Fixar vi. Jag flyttar den 1'e juli.

Dax att damma av den gamle hembrännaren igen.

jorpes skrev:
Du e ju helproffs på det här!!! Det står en back öl i Hjärup om du har vägarna förbi på torsdag kväll. Grandy e också välkommen!!! Eller, alla som kan meka Transvestit e välkomna säger 1100 nu
Jag måste filma detta evenemang, har vi tur så är det kallt och regning oxå, kvällsmek utomhus är Räcing :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026