2takt vs 4takt?

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
har tittat lite motard filmer på rejs...och jag hör bara 4takt.

Nån här som kör med 2 takt som kör sm eller tävlingar med motard?
Yama 426 har väl både 4 takt och 2 takt om jag förstårt rätt eller är det bara 4takt?

hoppas nån kan svara nu då :tummenupp

4-smällorna väsnas ju så mycket så knattret försvinner i bruset.

Jocke W skrev:
har tittat lite motard filmer på rejs...och jag hör bara 4takt.

Nån här som kör med 2 takt som kör sm eller tävlingar med motard?
Yama 426 har väl både 4 takt och 2 takt om jag förstårt rätt eller är det bara 4takt?

hoppas nån kan svara nu då :tummenupp

2 taktarna är på väg bort både inom cross, skoter och andra fritidsprodukter. Det är väl främst av miljömässiga skäl.

hp skrev:
2 taktarna är på väg bort både inom cross, skoter och andra fritidsprodukter. Det är väl främst av miljömässiga skäl.

Stämmer.
Frågan är om crossklubbarna kommer få problem att behålla tillstånden iom
att det blir mer fyrtakt och det ljudet transporteras längre än ett tvåtaktsljud
som klingar av tidigare.
Och vi sladdbarn har ju inte så lätt att få nånstans och köra, dessutom är de
befintliga gocartklubbarna osv rädda att förlora sina tillstånd om de släpper
in oss.

Jag tycker det är bedrövligt att man satsar hur många miljoner som helst på fotboll men en ynka liten underhållsfri asfaterad bana är tydligen för mycket begärt....

Nu frångick jag ämnet lite men om jag ska återknyta till ämnet så visst finns det tvåtakts-motarder men dom är inte många och du får leta länge för att hitta någon som är gatregistererad.

Jag har en schysst Suzuki RMX 250 (2-takt) ombyggd till supermotard med excelfäljar,talon dok enduroreggad.

Perfekt på gokartbanor då den är mkt kvick :banana

hp skrev:

Nja, det där är mer en officiell uppfattning. Men jag har fått berättat för mig att det fortfarande jobbas på 2-taktare.
Att dom med stor sannolikhet kommer komma tillbaks, men med insprutning och ordentliga ljuddämpare.
Eftersom man insett problemet med buller och att även det ska/måste räknas in i miljöaspekten.
Att det t.ex i belgien (tror jag det var) bara finns 2 stora crossbanor kvar, av tidigare 25.
Så jag tror vi kommer få se en ny generation 2-taktare om några år.

...eller så förbjuds 2-taktare att köras överhuvudtaget på crossbanor så priser sjunker som fan...

Men frågan är, är det nån som vet om det finns / funnits CR500 eller KX500 enduro på gatorna ??

Såhär tycker jag om tvåtaktare: (och detta är mina erfarenheter, mest baserat på isracing då)

Tvåtakt gör mig lugn, jag tycker det är lättare (mindre tungjobbat) att köra fort på tvåtakt, av nån anledning känns den mer harmonisk.
Fyrtaktaren är lättare att hoppa upp på som nybörjare, den kastar inte "oväntat" rakt upp om man är oförsiktig med underlaget och gasen ;)
Tvåtaktaren är lättare att hålla greppet med in i kurvorna. Vilket också betyder att det är svårare att slajda in.
Tvåtaktaren är roligare å köra :D Å känns mer som en räcer ;)

I slutändan blir det ändå fyrtaktare, mest pga att den är lättare att gå in i kurvorna med ställ med, och just nu är det framtiden... :(

Dum fråga kanske.. men tänkte bara på om den höga bränsleförbrukningen på en 2takt har nåt att göra med att den har högre effekt. :va

Nope, det mesta rinner rakt igenom. Uppemot 70%
philsson skrev:
Dum fråga kanske.. men tänkte bara på om den höga bränsleförbrukningen på en 2takt har nåt att göra med att den har högre effekt. :va

farmerlip skrev:
Men finns det någon logisk förklaring i så fall på varför en 2taktare får så mycket mer effekt en en 4takt. Om du kollar på LV reggade 125cc så ligger dom starkaste 4takt på runt 16-17hk mot över 30hk på 2taktarna

Ja, en 2-taktare tänder vid varje varv, en 4-taktare bara vart annat varv.
philsson skrev:
Men finns det någon logisk förklaring i så fall på varför en 2taktare får så mycket mer effekt en en 4takt. Om du kollar på LV reggade 125cc så ligger dom starkaste 4takt på runt 16-17hk mot över 30hk på 2taktarna

farmerlip skrev:
Ja, en 2-taktare tänder vid varje varv, en 4-taktare bara vart annat varv.
Vet hur dom olika fungerar men har aldrig tänkt på att det kan påverka på så vis (tändningen). Är det något i övrigt som ger effekt, förutom tändningen då.

Ger effekt? Det är ju det som ger effekt. 2-taktaren får en knuff dubbelt så ofta som 4-taktaren
philsson skrev:
Vet hur dom olika fungerar men har aldrig tänkt på att det kan påverka på så vis (tändningen). Är det något i övrigt som ger effekt, förutom tändningen då.

philsson skrev:
Samma utväxling, såhär ser det ut på marken:

Tvåtakt: .........
Fyrtakt: . . . . . .

Fyrtaktaren "VILAR" vartannat varv

Ehm 70% låter rätt uppskruvat eller? 1/3 trodde jag att det var men jag kan ju ha fel.

Om 70 % av soppan rinner rakt igenom och man sedan har 20-25% verkningsgrad på det... Då har man inte mycket kvar.

farmerlip skrev:

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back