258 trojaner, hm...

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Brink och andra, igår gick jag i fällan, självklart dumtristigt som vanligt när man får nått skit, men men..

En polare gav mig en skiva med Call of duty, mountade upp och installerade, serial saknades, ringde polarn, nej det kunde han inte minnas nått om..
Sugen på nytt spel så drar jag ut på nätet och letar, sållar och bedömmer en sida va rätt ok, tar ner ett program, kollar filen två gånger med avira utan utslag.
Dubbelklick, inget händer först, iaf inte med spelet, men sen jäklar börjat det spöka och larma.
Jag kör som Brink rekommenderar här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32989
, avira, superantispy, spybot search&destroy, malwarebytes, uppdaterat XP och windows brandvägg.
Samtliga "anti"program hittar mer eller mindre skräp, källan tycks vara reader_s.exe som efter lite sökning visar sig vara extremt svårborttaget.
Avira hittade ca 285trojaner (datorn va ren innan), spybot hittar windowsfirewalloverride etc.
Även windows varnar för nått som jag inte minns namnet på riktigt, men det va typ critical termination etc..
Alla program rensar bort det dom hittar förutom superantispy, när det hittar nått vilket det gör tämligen med en gång, så kommer en blåskärm jag inte hinner läsa, sen startar datorn om.
Mkt av det t.ex avira hittar kommer tillbaka direkt efter, men datorn funkar som den ska.
Systemåterställning gör ingen skillnad, den lyckas inte.

Vad säger ni, formatera va?

Har du fått så mycket skit i datorn är nog en formatering och ominstallation det enda att göra. Försäkra dig om du har partioner att virus/spyware/trojaner inte ligger kvar där.

Yep, du lär inte få bort allt annars.

Jag har åkt på en sådan nit en gång.
Mina virusprogram och spywareverktyg lyckades inte ta bort den. Jag hade ett hundratal trojaner och liknande på min hårddisk.
EFter lite sökande så hittade jag Malwarebytes Anti-Malware. Gratis och rensade hårddisken på ett fenomenalt sätt.
Programmet gjorde en genomsökning och hittade en massa skräp varav en del inte gick att ta bort utan vidare då filerna var låsta. Systemet frågade om jag ville göra en omstart för att kunna ta bort filerna då. Jag tillät detta och sedan var datorn ren igen.
Testa gärna det.
http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Funkar inte det så är det nog bara en formatering av hårddisken som gäller.

formaterat och installerat men samma skit efter. :huvet
va fanken kan detta vara?
reader_s.exe finns där igen och jag tror inte den ska finnas.

alla antiprogram va installerade och körda innan jag satte i nätverkskabeln.
windowsupdate va såklart inte kört men det va en SP2 cd.

allt jag sparade/flyttade till annan partition/disk kollades innan och gav inget utslag.

suck, hjäälp!!

Det finns 2 typer av formatering. Snabb- och full, se till att du körde den senare varianten.

Jag vet att Jag tjatat i andra trådar och då mött få bitterhet men har du testat Avast? Jag hade sjuka problem när Jag senast hade PC och satt långa nätter i div forum på jakt efter lösningar men inget fungerade. Polaren tipsade om Avast som är helt gratis för privatpersoner och alla problem var spårlöst försvunna.

Det första Avast gör när man installerat det är att starta om och gå in i rensningsmode på en gång innan något hinner startas vilket gör att alla bökiga filer inte kan slingra sig.

En rekomendation bara. Stekte nårton på päronens PC och la in Avast för ett par år sen och de har inte haft ett problem och för nån vecka sedan körde jag en genomsökning bara för skojs skull och inte en enda fil var infekterad.

Åkte på samma sak via COD5 ...
Jag kollade av nätverkstrafiken och den laddade hem nya trojaner var 10:de sekund... plus alla återställningspunkter raderade och windows update + firewall disabled. Avinstallerade COD5. Ryckte kabeln, körde avast deep scan + superantispyware, hittade sjukt mycket skräp och trojaner.
Bootade om utan kabel, körde en ny scan och bekräftade att det var rent.
Gjorde en återställningspunkt, aktiverade firewall och windows update.

I med kabeln och bevakade trafiken igen, inga skumma anrop.

www.superantispyware.com hittade massor som inte avast antivirus hittade.

/Danne

ok, tack för förslagen.
Laddat ner avast nu och ser fram emot att va trött på jobbet imorrn.

superantispy hittar men crashar datorn när den gör det, men jag labbar med att köra programmen i olika ordningar nu, men först avast.

först ska du köra avast som rensar en del vidriga saker, bland annat vissa som blockerar nortons uppdatering, sedan installerar du norton 2009 trial version, denna bör ta bort allt, efter det är klart så kör du med avast som antivirus då det stoppar i princip allt men är inte ultimat för en redan infekterad dator.

först ska du köra avast som rensar en del vidriga saker, bland annat vissa som blockerar nortons uppdatering, sedan installerar du norton 2009 trial version, denna bör ta bort allt, efter det är klart så kör du med avast som antivirus då det stoppar i princip allt men är inte ultimat för en redan infekterad dator.

Ok, Norton Antivirus, eller Norton 360 ??
jag ska låna tjejens Lap ikväll och kan laddar ner och flytta på usbminne,
men hur få norton fullt uppdaterat och sen flytta?
Ligger senaste update i en mapp?

För jag tänker inte koppla upp min förrns jag är 200% på att den är ren.
Körde avira och maleware inatt, den senare hittade inget och avira hade hittat 4 när jag drog imorse.
Betydligt mindre än igår kväll iaf.
Dock krashade SuperantiSpy datorn när den hittade första igen igår em.
Men Avast hittade tusentals infekterade filer, mest htm/html.
Jag valde "alla till karantän", är det vettigast?
Mina htm till mina hemsidor låg kvar på rätt ställe efter, så vad är det eg
som händer när avast gör så? Reparera valet gick inte.

Tacksamt med er hjälp, dock är det lite olika spår nu.
Håller alla med om Norton?
Nått prog som jag kan lägga av med?
Är lite tveksam på avira nu, kollade filen som ställde till allt med avira och fick inget utslag.

Last edited:
En fråga till,
jag har nyligen bytt bredband till telia via nätverksuttag, till det kom det på posten efter några dagar en cd med deras antivirus och brandvägg.
Jag har inte installerat detta pga det står i instruktionen att brandvägg och antivirusprogram man redan har skall avinstalleras.
Låter inte bra, nån som har detta och hur har ni gjort?

Norton nere nu, och senaste "definition" är på väg, sen över med det på usbminne, kör avast igen nu innan, avira gick nyss utan träff.

Telias Säker Surf är F-Secure. Bloatware som trögar ner datorn onödigt mycket.

Jag kör "Norton_Removal_Tool.exe" samt "f-secure UninstallationTool.exe" på alla datorer jag får virusfixa och lägger sen in Avast efter att ha kört Antimalware i felsäkert läge - efter att först ha startat från en Ubuntu Live-CD och tagit bort det mest iögonfallande.

Windows inbyggda brandvägg duger bra. Har du behov av en brandvägg som även skyddar mot utgående trafik - då är det ju redan för sent.

Telias Säker Surf är F-Secure. Bloatware som trögar ner datorn onödigt mycket.

Jag kör "Norton_Removal_Tool.exe" samt "f-secure UninstallationTool.exe" på alla datorer jag får virusfixa och lägger sen in Avast efter att ha kört Antimalware i felsäkert läge - efter att först ha startat från en Ubuntu Live-CD och tagit bort det mest iögonfallande.

Windows inbyggda brandvägg duger bra. Har du behov av en brandvägg som även skyddar mot utgående trafik - då är det ju redan för sent.

ok, så du råder mig inte att köra med Norton? ( iom norton removal )

Körde Avira och Avast igårkväll, 0 träffar med Avira och 74 träffar med Avast.
och sen antimaleware inatt i felsäkert, 0 träffar.
och nu hemma står superantispy och tickar på, 10 träffar när jag gick, varav 5 va cockies.

Jag hade tänkta ta mig tid till detta och köra allt igen, har inte bestämt mig om det blir Norton än.
En sväng med Search and destroy också kanske?
Men kan man eg va säker på att det är rent?

Det finns 2 typer av formatering. Snabb- och full, se till att du körde den senare varianten.

Fast skillnaden mellan snabb och vanliga formatering är att den vanliga även gör en ytkontroll av disken..
Att det följde med tillbaka är ju inte så konstigt om han har tagit med nånting
från den gamla installationen. Det finns tusen och en sätt att starta program under booten så vet man inte om alla så är det lönlöst att ta med sin profil t.ex.

@R2
säker och säker... :)
Hittar inte programmen något så borde det vara så rent det går att få.

Enda sättet att vara helt säker är att radera hårddisken och installera om Windows och sen inte flytta över något. Det är ju dock sällan ett alternativ så ska du ha med något över flytta skrivbordet, Mina dokument, favoriterna och ev. mailfiler så borde du vara rätt säker på att inte få med dig en massa skit.. Skanna av dom innan dom åker tillbaka till din nyinstallerade dator.

Cookies är i princip helt ointressant, dom kan aldrig skada din dator i sig.

Ang. Reader_s.exe, säker på att det inte var Reader_sL.exe?
Det är speedlaunchern för Acrobat reader.. Går att ta bort genom att
avmarkera den i msconfig.
Har du läst rätt, vilket du säkert har så verkar du ha lite jobb framför dig.
http://www.malwarebytes.org/forums/index.php?showtopic=11726
eller
http://www.malwarebytes.org/forums/index.php?showtopic=11158&st=0&p=58063&#entry58063
Lycka till!

Last edited:
Thyg0d:
jo det är ju tyvärr den där riktigt arga grejen.
tack för länkarna, hade inte läst en av dom.
Dom nämner "UBCD with Dr Web cure IT" en typ av bootCD,
rekommenderas detta av er?

Resultat av superantispy nu va 12 träffar, 11 cookies och en txt fil i temp.
renare och renare alltså, men jag kör avast innan uppstart igen nu,
och funderar på en formatering till, men de e klart, är skiten klar så ligger den väl på andra partitionen eller andra disken.

Jag skriver och frågar mycket nu, hoppas nån har lite tålamod.

Nu har jag iofs inte bedömt datorn vara rensad än, och kopplat upp mig och sett om det kommer tillbaka, men..
..Om jag skiter i XP och kör nån typ av Linux så klarar jag mig bättre har jag förstått.
Skulle det ha hjälpt mot detta också?

Ifall det nu skulle visa sig att jag inte lyckas få bort skiten, skulle det gå att formatera nu, installera Linux och sen kunna rensa den andra partitionen?
och är det ens möjligt att att bara ha kvar en ntfs partition skapad av en XP installation och lägga Linux på gamla C partitonen?

Som ni förstår har jag väldigt mkt material på disken som det vore total katastrof att bli av med, och jag har inte utrymme att flytta allt till andra disken (som skulle göra det möjligt att ta bort den och scanna ifrån ett system på en disk som va helt formterad, utan partitioner, vilket väl inte skulle hjälpa om det va XP igen gissar jag)

Last edited:
Nu har jag iofs inte bedömt datorn vara rensad än, och kopplat upp mig och sett om det kommer tillbaka, men..
..Om jag skiter i XP och kör nån typ av Linux så klarar jag mig bättre har jag förstått.
Skulle det ha hjälpt mot detta också?

Ifall det nu skulle visa sig att jag inte lyckas få bort skiten, skulle det gå att formatera nu, installera Linux och sen kunna rensa den andra partitionen?
och är det ens möjligt att att bara ha kvar en ntfs partition skapad av en XP installation och lägga Linux på gamla C partitonen?

Som ni förstår har jag väldigt mkt material på disken som det vore total katastrof att bli av med, och jag har inte utrymme att flytta allt till andra disken (som skulle göra det möjligt att ta bort den och scanna ifrån ett system på en disk som va helt formterad, utan partitioner, vilket väl inte skulle hjälpa om det va XP igen gissar jag)

Virus/trojaner "för" XP fungerar ej under Linux nej. Jag har ingen som helst aning om hur bra AV för Linux är dock så det får någon annan svara på.

Lägg materialet du är rädd om på en extern disk, formater alla partioner och installera om. Se till så AV har absolut senaste uppdateringarna. Koppla in disken och kör en scan av materialet på den.

Fattar inte vad det är för skit du lyckats stött på.. Sluta porrsurfa så mkt :tungan

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!