25000 i självrisk. Vad ska jag göra??

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Stöldförsäkring ingår i halvförsäkring så det var den sämsta anledningen till att ha helförsäkring jag har hört...:D

Hmmm... Visste att det var nått som inte stämde där... *skratt*
Det var därför jag skulle ändra tidigare ju... Bara inte fått häcken ur vagnen...
Plus att det har varit skadeärende fram o tillbaka tack vare n jäkla BMW... Dock så fick jag ut alla pengar från hennes bolag eftersom det var hans fel (plus att hon smet från platsen vilket gjorde det till polisärende oxå)...
Nu är dock sådana grejer fixade o försäkringen ska ändras... :D
 

Honda_Emme

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR600RR - 03
Hej alla!

Nu har de hänt lite saker sen sist jag skrev.

Har hämtat hojen och pratat lite med försäkrings tanter och gubbar.
Ringde först en kvinna och sa att jag skulle lämna min hjälm och kläder till Volvo ihär istan för deras besiktningsman skulle dit i veckan.

Sen ringde en man och frågade hur det var med mig och frågade lite om mina kläder och hjälm. Vi kom överens om en summa och han skulle sätta in pengarna snarast möäjligt. Skönt att de löste sig i alla fall.

Sen ringde chefen på skadeavdelningen. Hon frågade lite om de med självrisken och sa att hon inte kan göra något åt de och att en anna chef skulle kontakta mig istället. Jag sa till henne att dom inte behövde ringa till mig om dem inte tänkt göra något åt de för jag orkar inte med allt snack igen. Jag bad dom ta bort min försäkring från IF och jag aldrig mer kommer försäkra hos dom igen. De gick bra. Dom sa att jag skulle ställa av den så skulle försäkringen sluta gälla.

En rolig sak som hon chefen sa när hon ringde mig va... Vilket forum hade du pratat om detta ärendet ??? SA HON?!?!?! Lite konstigt tyckte jag. Jag avslutade samtalet genom att säga till henne att dom ska utbilda personalen som inte liknande misstag sker andra.

Ja nu står man här med fina skrapmärke, avsliten muskel i vaden, sömnproblem, en hoj som står i garaget och förbannar sig själv varför man inte kollade upp de 100 gånger till innan man tecknade försäkringen hos dom förbannade IF...

Jag fick lära mig den hårda vägen men de misstaget gör jag inte om..
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Tror du att försäkringsbolagens affärsstrategi är välgörenhet?

Pengar som försäkringsbolagen får lägga ut för skador ska komma in från något annat håll...dvs MIN plånbok!

Och med tanke på vad premierna redan kostar så spelar det mindre roll?
 

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 06 med lull lull :) CR250
kolla på beg. delar på www.mcskrot.se de har riktigt mycket delar, ligge i helsingborg men de finns ju bussgods:) de e riktigt bra att ha att göra med.
jag har en polare som tog en runda i luften med sin R1:a och han köpte alla sina delar där till att fixa den för han körde trafikförsäkring.
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Sen ringde chefen på skadeavdelningen. Hon frågade lite om de med självrisken och sa att hon inte kan göra något åt de och att en anna chef skulle kontakta mig istället.

Jag hade ett mail med att de "lovat" mig lägre självrisk och mig ändrade de självrisken utan att bråka. Så jag tycker du ska ligga på dem mera. Inte första gången dem gör fel och det vet dem.

Lycka till.
 

Zelda

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
Z750 Kawazaki 2008
En liten reflektion, är det inte så att handläggarna har bonus på varje såld försäkring? Det är ju då lätt hänt att säljaren kanske "glömmer med flit" att informera om att självrisken är 25 papp, eller rent av ljuger och säger 3 tusen eller 6 tusen. Blir nog fan så mycket enklare att sälja in försäkringen då.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Här är några RIKTIGT DÅLIGA FOTON på min sidokåpa. Men jag har ingen vanlig kamera :rolleyes:

Det är inga stora skador, men dom finns dock!
Det är enbart dekalen som är skadad i kanten, vilket inte är något problem att byta själv.

Om du ska köpa kinakåpor så är jag intresserad av att köpa dina orginalkåpor!
 

Bifogat

  • Vsidokåpa1.jpg
    Vsidokåpa1.jpg
    29.1 KB · Visningar: 63
  • Vsidokåpa2.jpg
    Vsidokåpa2.jpg
    34.7 KB · Visningar: 60
  • Vsidokåpa3.jpg
    Vsidokåpa3.jpg
    42.3 KB · Visningar: 60
Last edited:

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Du kan laga den sj

Köp grejor på Ebay över vintern och för 10000kr har du den helt OK.
 

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Timrå
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Hur du än gör måste du visa försäkringsbolaget att den är reparerad annars drar de av för skadan om den blir stulen. Precis som Trygg Hansa gjorde för mig med min CBR900.

Läs:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91205

/Henning!

Hej!

Tyvärr så har Henning fel. If drar inte av för tidigare skador från ersättning vid senare skador. Det är nonsen och kanske nåt som Trygg hansa håller på med. Men det tror jag inte heller...

Hojen är din att göra vad du vill med. Om du inte vill utnyttja din försäkring så behöver du inte. Om den då senare skulle stjälas så ersätter If den med vad den var värd omedelbart innan den stals. Givetvist spelar skicket på den en stor roll. Men i dagens värld finns det faktiskt till och med telefoner som kan ta fotografier.

Dokumentera, spara undan på Ifs hemsida och visa när skadan inträffar. Henning kanske inte kunde visa att den var hel.

Du kan läsa om Hondas försäkring på Ifs hemsida. Jag kan det inte utantill men det är lättläst och enkelt att förstå. Om det står 25 000 kr i sjr så är det det. Det du däremot alltid kan göra är att få ärendet prövat.

Kontakta kundtjänst och be att få tala med en chef. Anteckna så mycket du kan om samtalet då du tecknade försäkringen, namn på handläggaren om du minns, vad som sas osv. Kanske har din försökpsinformation blivit fel och då kan man anse att du inte ska behöva lida för det.

Vad är det för skilnad på om man gjort som du gjort och struntat i att öppnat brevet mot att skadan inträffat INNAN du ens fått brevet hemskickat?!

If är ett bra bolag. Men jag ska inte vagga in dig i falska förhoppningar. Men det kan vara värt ett försök.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag har inte orkat läsa alla sidorna men så här ser jag på saken.

Alla affärer man gör oavsett om det är en burk läsk på macken eller om man tecknar en försäkring (som det här gäller) eller om man lägger upp xxx miljarder för att köpa vad det nu kan vara så gäller följande.

Säljaren har något att erbjuda som köpare då vill ha.
Det är upp till säljaren att försöka beskriva vad det är han/hon säljer (i det här fallet en försäkring) så gott säljaren kan och det är sen upp till köparen att förvissa sig att han/hon vet vad det är denne köper.

I små fall (typ burkläsken) behövs inga kontrakt utan man vet helt enkelt vad det är man får.

I andra fall med lite mer pengar inblandat ingår man ett kontrakt sinsemellan där bägge skriver under på att bägge är överens om köpet. (gäller i ditt fall)

Muntliga avtal med tex försäkringsförsäljare ska följas av att ett kontrakt skickas hem till köparen/försäkringstagaren där det är upp till denne att syna kontraktet och om han/hon inte är nöjd direkt kontakta tex försäkringsbolaget.

I ditt fall har du gjort missen at inte kollat kontraktet för däri ska det stå att det är 25000 i självrisk.

Man brukar ha en viss tid (tex 2 veckor) att åberopa ändringar och ev fel. Gör man inte det så gäller kontraktet och då kommer man ingenstans med att vid som i ditt fall fel självrisk utan då får du helt enkelt välja om du överhuvudtaghet ska göra en försäkringssak av skadan eller reparera själv..
Helt enkelt räkna på vilket som är billigast inkl ev bonusförlust.

Kort och gott.
Kontrakt ska man ha vid såna här affärer ska man ha kontrakt sinsemellan och jag råder till att läsa allt som står väldigt noggrant.
 

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Timrå
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Förköpsinformation

Jag har inte orkat läsa alla sidorna men så här ser jag på saken.

I andra fall med lite mer pengar inblandat ingår man ett kontrakt sinsemellan där bägge skriver under på att bägge är överens om köpet. (gäller i ditt fall)

Muntliga avtal med tex försäkringsförsäljare ska följas av att ett kontrakt skickas hem till köparen/försäkringstagaren där det är upp till denne att syna kontraktet och om han/hon inte är nöjd direkt kontakta tex försäkringsbolaget.

I ditt fall har du gjort missen at inte kollat kontraktet för däri ska det stå att det är 25000 i självrisk.

Man brukar ha en viss tid (tex 2 veckor) att åberopa ändringar och ev fel. Gör man inte det så gäller kontraktet och då kommer man ingenstans med att vid som i ditt fall fel självrisk utan då får du helt enkelt välja om du överhuvudtaghet ska göra en försäkringssak av skadan eller reparera själv..
Helt enkelt räkna på vilket som är billigast inkl ev bonusförlust.
.

Det Matte skriver om i försäkringsbranschen kallas för "Förköpsinformation". Affärer gjorda utifrån fel förköpsinformation kan åtgärdas - men det är upp till konsumenten att visa felet.

Se mitt tidigare inlägg.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag får inte ställa av den enligt IF och för 12000 för helförsäkring gick jag med på de, men inte med 25000 i självrisk inte. Hur länge har man på sig att häva försäkringen? Om jag nu inte vill försäkra hos IF.

du ska ha 14 dagar ångerrätt enligt distansköplagen så det ska inte vara några problem att häva ditt köp/avtal om försäkring inom 14 dagar från du tecknade den. Dock får du ju se till att du fixar en ny försäkring snarast då så att du inte råkar ut för trafikförsäkringsföreningen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
du ska ha 14 dagar ångerrätt enligt distansköplagen så det ska inte vara några problem att häva ditt köp/avtal om försäkring inom 14 dagar från du tecknade den. Dock får du ju se till att du fixar en ny försäkring snarast då så att du inte råkar ut för trafikförsäkringsföreningen.
Då måste han ju skaffa försäkring bakåt i tiden? Det brukar inte vara så lätt, speciellt inte med nykraschad hoj :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då måste han ju skaffa försäkring bakåt i tiden? Det brukar inte vara så lätt, speciellt inte med nykraschad hoj :näsblod

Nej. Det såklart. Men jag är osäker på om dom kan häva försäkringen retroaktivt. Jag tror att om han häver försäkringen så häver han den från datumet han "ångrar sig". Det är ju lite special med försäkringar eftersom trafikförsäkringen är obligatorisk. Det går i vart fall inte att teckna försäkring retroaktivt.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Hej!

Tyvärr så har Henning fel. If drar inte av för tidigare skador från ersättning vid senare skador. Det är nonsen och kanske nåt som Trygg hansa håller på med. Men det tror jag inte heller...

Hej!
Jag hade inte sett ditt svar här...

Jo, precis så gjorde de! Den tidigare skadan var inte åtgärdad om den inte var reglerad av dem eller jag kunde uppvisa kvitton.

Jag fick betala dubbla självrisker.

/Henning!
 

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
en kompis på jobbet lånade min hoj sa att han kunde köra hahaha hann knappt 200 meter innan han la omkull den jag köpte nya kåpor och motorkåpa kostade runt 6-7 tusen totalt med tull från utlandet blev rätt okej tog inte samma färg, kolla in mina bilder så ser du hur den blev efter nu är ite tanken lackad men ändå helt okej så tippar att du kan komma undan med samma peng
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
en kompis på jobbet lånade min hoj sa att han kunde köra hahaha hann knappt 200 meter innan han la omkull den jag köpte nya kåpor och motorkåpa kostade runt 6-7 tusen totalt med tull från utlandet blev rätt okej tog inte samma färg, kolla in mina bilder så ser du hur den blev efter nu är ite tanken lackad men ändå helt okej så tippar att du kan komma undan med samma peng

Varsågod, du glömde dom här:
. . . . . . . .
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top