25000 i självrisk. Vad ska jag göra??

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Varför skriver folk att det bästa är att köpa detta kinaskräp till kåpor på ebay? Varför skulle man överhuvudtaget betala flera tusen för skräp? Alla vill ha det bästa däcket, bromsar som fungerar etc men kåporna är det skit samma med vad som sitter på...eller hur länge dom nu sitter kvar vid körning!!!

En hoj med kinaskräp hade jag dragit av minst 10.000 Sek vid köp beroende på hur lätt det är att få tag i orginalkåpor! Dessa 10´+ inköp av kinaskräpet + andra delar som behövs bytas börjar närma sig den självrisk som du har i dag!

Utveckla gärna det där, vissa klagar o kastar skit på saker från kina. Själv har jag ingen aning då jag aldrig haft kina kåpor, så förklara gärna varför det är så skit med dessa kåpor. Däck o bromsar finns en anledning varför man satsar på ett lite välkändare namn, men lite plast som är där för aerodynamiken och utseendet skull fattar jag inte varför det är så fel. plast är plast.
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
"magnus" på folksam sa även till mig att självrisken skulle vara 3000kr efter sporthojskursen jag gick på anderstorp men efter kursen va det samling och då berättades det att den låg på 25% av skadans pris. .......

Det här tycker jag är intressant! Den där kursen gör så att självrisken är 25% av vad reparationen kostar eller? och om jag tar den här sporthojskursen får jag några annorlunda premier? sen om jag skulle gå i backen sen för att jag gör något de säger man inte ska göra på kursen(typ som att köra mellan bilar i kö som jag antar de säger inte är något man ska göra) får jag ändå den självrisken på 25% då?
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Hej alla!

Nu har jag både fått svar från mc firman min Honda står på och IF. Det skulle kosta 26500kr att laga den säger dom. Jag ringde IF och hon som har hand om mitt ärende säger att dom inte betalar ut samma summa om jag gör vid den själv.

Jahha säger jag!?!??! Varför de?

Därför att du kan fixa de billigare säger hon och då kan vi inte ge dig full betalt.

Hmm de kanske är meningen med att fixa den själv.. Att de ska bli billigare..

Ja men så e de säger hon.

Ja men vi skiter i de. Jag fixar den själv säger jag men då betalar ni mina skador och kläder. Ja de gör vi säger hon. De ingår i trafikförsäkringen.

Jahha säger jag. De sa du inte sist vi pratade. Du sa att ni bara skulle betala mina personskador om jag inte betalade självrisken på 25000:-???!???!?

Hummm njaaa säger hon, men de gör vi. De går på trafikförsäkringen.

Okej. Men har vi ett muntligt svtal nu sa jag eller behöver jag spela in så de inte blir "missförstånd så som med självrisken" ?

Nej nej de e lugnt säger hon.

Bra sa jag.. Då tar jag de igen för säkerhetens skull. Jag tar min hoj imorgon Lördag, jag betalar inget i verkstaden, ni betalar bärgning, mina kläder och mina skador?

Ja de gör vi säger hon. Om dom vill ha pengar för bärgning så hänvisa dom till mig.. Du har mitt nummer.


Bra.



SLUT



Nu har jag varit på mc firman och lagt undan en ny hjälm, jacka och handskar som jag ska ha sen.

Ska hämta hojen imorgon och börja med den omgående.


Over and out.

Skönt att det löste sig!:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nej du min gode man,det finns en jävla massa plastsorter.


visst gör det det, men så mycket sämre är de väl inte?
folk lägger hojar på backen med jämna mellanrum. Så när de är billigare så kan man köpa en uppsättning nya istället för att limma, laga och lacka de befintliga som kostar skjortan.

Eftersom jag inte vet vad som är så mycket sämre med kina kopior och vad som är bättre med orginal/dyrare. Vill verkligen veta:confused:
 

sportbike

Guest
visst gör det det, men så mycket sämre är de väl inte?
folk lägger hojar på backen med jämna mellanrum. Så när de är billigare så kan man köpa en uppsättning nya istället för att limma, laga och lacka de befintliga som kostar skjortan.

Eftersom jag inte vet vad som är så mycket sämre med kina kopior och vad som är bättre med orginal/dyrare. Vill verkligen veta:confused:

Well,det är helt enkelt kvalitén på plasten som skiljer,seg å följsam,eller hård och skör.
Allt går ju att laga,men på billig skör plast är det svårt att laga fästpunkter så att dom håller,för ofta är lagningen mycket starkare än materialet runt omkring,vilket kan innebära nya sprickor på andra ställen.
Till slut ger man upp och kastar skiten.
Min åsikt,alltså.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gör kalkylen själv, blanda inte ens in försäkringsbolaget om du inte skadat 3:e part, du kan säkert göra jobbet själv bedtydligt billigare, lämna bort kåporna till någon som kan plasta och spackla, lacka om hos en kunning lackerare, jaga reda på mc skrot om fotpinnar, växel, bromsspak, ev blinkers, styre etc gått åt fanders, el i värsta fall köp detta nytt.
 

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Kinaskräp

Grabben min köpte ett Kina-set till sin hoj. Han la helt enkelt undan original-kåporna som är näst intill nyskick. Passformen är OK och plasten är betydligt kraftigare än original. Nästan lika styva som min krashisar men betydligt mer böjliga.:tummenupp Sen kostar de dessutom bara en bråkdel av originalet.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Well,det är helt enkelt kvalitén på plasten som skiljer,seg å följsam,eller hård och skör.
Allt går ju att laga,men på billig skör plast är det svårt att laga fästpunkter så att dom håller,för ofta är lagningen mycket starkare än materialet runt omkring,vilket kan innebära nya sprickor på andra ställen.
Till slut ger man upp och kastar skiten.
Min åsikt,alltså.

Har man vurpat så blir det dyrt att laga o lacka, eller köpa nya orginal. Så ett par billiga kina kopior är värt varenda krona. Och pajar de eller lägger man hojen igen så ja varför inte köpa nya igen.

Grabben min köpte ett Kina-set till sin hoj. Han la helt enkelt undan original-kåporna som är näst intill nyskick. Passformen är OK och plasten är betydligt kraftigare än original. Nästan lika styva som min krashisar men betydligt mer böjliga.:tummenupp Sen kostar de dessutom bara en bråkdel av originalet.

Så vad tycker han hittills? funkar de och gör sin funktion eller har han kastat pengarna i sjön?
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
lät som att if var medveten om att dom lämnar ut fel prisuppgifter och använder det för att snärja kunder,, ring upp en ny och få henne att säga berätta samma sak och banda.
Man kan bryta ett försäkringsavtal om man känner sig missnöjd med behandlingen av ärendet,. jag använde det en gång när jag körde ut ur garaget och en ungdj***l låg o buskörde längs garageväggen med kompisens moped och drog rakt in i framskärmen när jag körde ut nosen..
JAG åkte på självrisk fast han egentligen inte hade där o göra, var säkert inte ens 15 bast.
Önskar man hade tillräckligt med bekanta för att starta ett eget försäkringsbolag som bara behöver dra runt sig själv.
 

Gelsi

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 1000rr 08
Är självrisken på IF 25000:- oavsett ålder eller går dom endast efter i vilken klass hojen ligger i?
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Är självrisken på IF 25000:- oavsett ålder eller går dom endast efter i vilken klass hojen ligger i?

Min Blackbird kostar 6000:- sen jag fyllde 25. Nästa år är hojen 10 år och då kostar försäkringen 5300:-/år.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Det här tycker jag är intressant! Den där kursen gör så att självrisken är 25% av vad reparationen kostar eller? och om jag tar den här sporthojskursen får jag några annorlunda premier? sen om jag skulle gå i backen sen för att jag gör något de säger man inte ska göra på kursen(typ som att köra mellan bilar i kö som jag antar de säger inte är något man ska göra) får jag ändå den självrisken på 25% då?

Din självrisk blir 25 % av kostnaden...

De säger inte att man inte ska köra mellan bilar förresten... :p

Jag ska oxå säga nått om själva tråden...
Jag har Likadan Honda som trådskaparen och har IF som försäkringsbolag...
Jag har märkesförsäkring på den... Så med andra ord... 25000:- i självrisk om jag kraschar den el nått sånt...
Enda anledningen till att jag har helförsäkring är stöldrisken...
Kraschar jag lagar jag grejerna själv billigare än min självrisk...
däremot blir det billigare att betala självrisk om nån får för långa fingrar...

Dock ska jag nu byta till Folksams SMC-försäkring då det blir typ samma årskostnad men mycket mindre i självrisk... :D
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Nej 25000 tror jag inte heller att det kommer kosta.

Kåpor hittade jag för 6000:-
Kopplingshandtaget 1000:-
Blinkers 500:-

Motorkåpan vet jag inte vad den kan gå på.

Saken är att om jag inte tar de på försäkringen kommer dom inte ersätta mina kläder och hjälm. Där förlorar jag lite över 10000:-. Hellre de än 25000:- kan man tycka.

men du, hold your horses... Du kan välja vad du vill ta ut via föräskringen. trafikförsäkringen ersätter ju personskador och utrustning. Ta de sakerna via försäkringen, men skit i reparationen av hojen (dvs. 25K i självrisk) det du får betala då är självrisken på trafikförsäkringen, och den kan jag inte tänka mig ligga över 1000kr... ! ring och prata med dom. De berättar för dig hur de kan och inte kan hjälpa till!

Är självrisken på IF 25000:- oavsett ålder eller går dom endast efter i vilken klass hojen ligger i?

Nej, det är bara ifs märkesförsäkringar, tex speciella för Honda och Triumph. inte de ordinarie mc-försäkringarna, för andra hojar.
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det här tycker jag är intressant! Den där kursen gör så att självrisken är 25% av vad reparationen kostar eller? och om jag tar den här sporthojskursen får jag några annorlunda premier? sen om jag skulle gå i backen sen för att jag gör något de säger man inte ska göra på kursen(typ som att köra mellan bilar i kö som jag antar de säger inte är något man ska göra) får jag ändå den självrisken på 25% då?

Det fina om man får säga så va att premien gick ner ifrån 19500kr till 14300kr helår helförsäkring "dock går den inte ställa av" men klotar man får man laga hojjen själv med beg delar eller racing grejjer och då får man 25% i självrisk för vad det kostar dig själv att skaffa delarna. Man måste alltså inte lämna in den till märkesverkstad som sätter på allting nytt för dyra pengar.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top