250 Racer snack!!

Bra tråd det här! Är också intresserad av 250R, men har lite frågor som jag hemskt gärna skulle vilja ha svar på...

x Ungefär vad kostar de vanligaste slitdelarna?
T.ex. kolv, ringar, cylinder, vevstakar, vevaxel, lameller m.m. Är priserna högre eller lägre jämfört med 250SP hojar?

x Hur är tillgängligheten på delar till de olika hojarna? Har Yamaha slutat tillverka nya TZ250?

x Vad kostar racingsoppa (AVGAS), och var kan man få tag på det? Går det att köra med vanliga pumpsoppa?

Tack på förhand! :tummenupp

McFille skrev:
Bra tråd det här! Är också intresserad av 250R, men har lite frågor som jag hemskt gärna skulle vilja ha svar på...

T.ex. kolv, ringar, cylinder, vevstakar, vevaxel, lameller m.m. Är priserna högre eller lägre jämfört med 250SP hojar?

x Hur är tillgängligheten på delar till de olika hojarna? Har Yamaha slutat tillverka nya TZ250?

x Vad kostar racingsoppa (AVGAS), och var kan man få tag på det? Går det att köra med vanliga pumpsoppa?

Det skiljer en del, på priserna, en del saker billigare en del dyrare.
Vev till hondan från japan kostar 7500kr. Kolvar c:a 430kr styck, ringar 120kr etc. Sen kan två löjliga kåpstag i böjd aluminium helt plötsligt kosta 370kr/st.. så vissa saker fixar man själv..

Det tillverkas fortfarande yammor, hondor och Aprilior, delar finns det i överflöd, dessutom så hänger många delar med olika generationer.

Avgas kör vi inte på här, här är det oblyad racesoppa som gäller. En del kör dock på alkylatpumpsoppa, inte att föredra, men det fungerar.
Annars kostar AG/Aspen runt 27kr/litern, sunoco uppåt 35kr/l.

Ok, tack för infot!
Ungefär samma priser på delar som till min hoj, lite billigare t.om.! :3freak
Soppan är dock svindyr, men det visste jag redan...visst lockar 250R, men det får nog bli 250SP för mig ett tag...

McFille skrev:

Till en TZ 96 kostar kolvar ca 350 sek, kolvringar ca 140 sek, kolvbult ca 70 och kolvbultslager ca 100. Cylindrar och vevstakar är dyrare, att renovera en vev kostar ca 3500.

McFille skrev:

Det finns ganska mycket att få tag på och leveranstiderna är oftast ok på delar. Yamaha tillverkar fortfarande TZ, Mårtensson och Fredriksson har tex nya 04:or som de kör med.

McFille skrev:

Det går att köra med Alkylatbensin, ej vanlig 98 oktanig, men då får man vara lite försiktig med förtändningen, Nyteknik kör sin TZ250-94 på Alkylatbensin och det funkar ok än så länge. AG och Aspens 102 oktaniga racesoppa är ungefär i samma prisnivå dvs 28-30 kr/l. ELF och Sunoco är dyrare.
AG och Aspen kan du kika efter återförsäljare av på deras hemsidor.

Goodstuff skrev:
Till en TZ 96 kostar kolvar ca 350 sek, kolvringar ca 140 sek, kolvbult ca 70 och kolvbultslager ca 100. Cylindrar och vevstakar är dyrare, att renovera en vev kostar ca 3500.

Det finns ganska mycket att få tag på och leveranstiderna är oftast ok på delar. Yamaha tillverkar fortfarande TZ, Mårtensson och Fredriksson har tex nya 04:or som de kör med.

Det går att köra med Alkylatbensin, ej vanlig 98 oktanig, men då får man vara lite försiktig med förtändningen, Nyteknik kör sin TZ250-94 på Alkylatbensin och det funkar ok än så länge. AG och Aspens 102 oktaniga racesoppa är ungefär i samma prisnivå dvs 28-30 kr/l. ELF och Sunoco är dyrare.
AG och Aspen kan du kika efter återförsäljare av på deras hemsidor.

Teddy körde väl på Pumpsoppa, alltså vanlig 98 för 10 kr/litern. Eller har jag fattat fel?

Chris Ash skrev:
Teddy körde väl på Pumpsoppa, alltså vanlig 98 för 10 kr/litern. Eller har jag fattat fel?

Jo, det går.. Men fakta är att man får sänka kompet rejält, du vet heller aldrig säkert om de inställningar du körde sist fungerar nästa gång osv.

Nordgren skrev:
Jag har fixat en som har kopierat några riktigt bra toppar, de kommer att bli klara under hösten. Det kommer finnas fyra olika volymer 11,6cc 11,8cc 12,0cc och 12,2cc på insatserna som har 2001 formen.
Så kan du vänta tills dess får du riktigt bra grejer billigt.

låter bra det! anders skulle oxå kolla om han kunde fixa några!

McFille skrev:
Ok, tack för infot!
Ungefär samma priser på delar som till min hoj, lite billigare t.om.! :3freak
Soppan är dock svindyr, men det visste jag redan...visst lockar 250R, men det får nog bli 250SP för mig ett tag...

Tycker du borde bli en i gänget!! Det är så jävla kul att åka 250R.... lägger alla pengar jag har och lite till på det!! Köp stellans ( racerskalman
)hoj för 40000:- så får du en riktigt fin båge!

Topplock och förbränningsrum

Hej Pöjkar!
Jag bygger om topplock och tillverkar förbränningsrum till era tvåtaktare.
Dels finns det bilder på min hemsida hur det går till eller så skriver ni en not om att ni vill se mer så skickar jag lite bilder.
MVH
Roffe www.vrm.se

Nyteknik skrev:
9.900 kr från HRC.

:tummenupp
Product Name: DETONATION COUNTER SET RS250
Product ID: 06501-NX5-730

Manufacturer: HONDA/HRC
Price: $1,155.50

är priset i USA.....med dagens dollar kurs klart under 9900kr :-)
((snarare 7000kr))

Last edited:
Chris Ash skrev:

Jag har kört på Alkylatbensin hela säsongen med undantag för den senaste tisdagsträningen då jag fick skarva i med lite vanlig grön 98 från Statoil. Det fungerade dock utmärkt även med det men jag kommer i fortsättningen att köra på Alylat, 98'an var en nödlösning.

Goodstuff skrev:
Till en TZ 96 kostar kolvar ca 350 sek...

skumt billiga kolvar?
en snabb titt i lelleskatalogen visade att originalkolvar till 125 crossar kostar mellan 900-2100:-
känns ju som det skulle va lite sisådär kvalitet?

rejser skrev:
skumt billiga kolvar?
en snabb titt i lelleskatalogen visade att originalkolvar till 125 crossar kostar mellan 900-2100:-
känns ju som det skulle va lite sisådär kvalitet?

Till TZ 125:an kostar de ca 1200 med ring iaf.....

guzzo skrev:
Tycker du borde bli en i gänget!! Det är så jävla kul att åka 250R.... lägger alla pengar jag har och lite till på det!! Köp stellans ( racerskalman
)hoj för 40000:- så får du en riktigt fin båge!

För sent. Den har jag faktiskt lagt rabarber på och kommer troligen att köra på B-racet på Sviestad.

:rock

Nyteknik skrev:
För sent. Den har jag faktiskt lagt rabarber på och kommer troligen att köra på B-racet på Sviestad.

:rock

Dessutom finns ju min till salu, och den är snabbare än stellans ;)

Och grattis till ett bra köp :tummenupp

*/ ?>
Back