250 Racer snack!!

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Fiddy Exxo
Denna tråd är till för 250 racer snack.. Tips om skruvning trimming mm..

guzzo skrev:
Sökes !! Toppar till honda RS250R!

Kolla med Anders Kihlander som kanske kan hjälpa till med tillverkning av toppar, bygger iofs på att du har toppar med utbytbara förbränningsrum.

Newbie-frågor

Då det finns en 250R-tråd här så kan jag väl passa på att fråga hur ni kom igång med racing på denna typ av hojar? Jag kör f.n. en GSXR600 och funderar på om man skulle våga ta steget till att köra en 2-taktsracer.

Problemet för mig är att jag vet skrämmande lite om att skruva 2-takt och undrar hur man lär sig tillräckligt för att kunna klara sig i praktiken. Jag läser tekniska artiklar på nätet om bränsle, flamfronter, knackning, bestyckning m.m. och tycker så här långt att det finns oändligt med info att ta till sig.

Vad behöver jag veta för att komma igång?

Sedan kan jag ju fråga om vilken slags hoj man ska rikta in sig på? Såvitt jag förstår så finns det Honda RS250R eller Yamaha TZ250 att välja på. För och nackdelar vore intressant att höra.

Det är inte så svårt att komma igång. Svårt att läsa sig till, även om det hjälper med lite baskunskaper.
Färre rörliga delar, men hajar man grundprincipen med tvåtakt är det ganska enkelt.
Det man behöver lära sig i början är hur man bestyckar, hur en förgasare fungerar. Det som är knepigt är ju att innan man kört en hoj, vet man ju inte hur den ska gå.
Dock står det mesta i handboken, och man kan få cykeln att gå helt ok och köra den "safe", vilket är rätt vettigt i början.
Har man inte tummen precis mitt i handen, så kan man skruva en racer väldigt enkelt. Det som kanske är lite svårare är hur man läser av motorn, men det finns det gott om expertis om i depåerna, så det plockar man upp efterhand.

Vad gäller valet mellan Honda och Yamaha. Spelar egentligen mindre roll. Hondan är enklare att skruva med, Yamaha har enligt mig en del dummare lösningar.
Honda 93->00 har bättre punch i motorn än Yammor äldre än 99. Nyare TZ'an från 03 är väl dock värst "standard" medan hondan kan bli ruskigt giftig med dyrare kit-prylar.
Yamma 96 och framåt sägs dock ha bättre chassi än 93->00-hondan.

Vad man ska ha, är en hoj som kommer med det mesta. D.v.s extra fälgar och extra cylindrar och gärna en del reservdelar. Helst ska den också ha dokumenterat med sig hur den bestyckats vid olika race. Så man har en grundsetting att utgå ifrån.

Jag köpte min racer på hösten, och rev ner den över vintern för att lära mig hur den skruvas. Var och är ingen supermek, men det kändes nästan lite löjligt, kan man bygga en treårings lego-sats klarar man det. Det man måste vara väldigt noga med är momenten på skruvar, det är alu överallt och rätt ofta titan på många ställen, och man skruvar av och på saker rätt ofta. Så gängor slits eller kan dras sönder ganska lätt om man inte är noga.

Relapse skrev:
Då det finns en 250R-tråd här så kan jag väl passa på att fråga hur ni kom igång med racing på denna typ av hojar? Jag kör f.n. en GSXR600 och funderar på om man skulle våga ta steget till att köra en 2-taktsracer.

Problemet för mig är att jag vet skrämmande lite om att skruva 2-takt och undrar hur man lär sig tillräckligt för att kunna klara sig i praktiken. Jag läser tekniska artiklar på nätet om bränsle, flamfronter, knackning, bestyckning m.m. och tycker så här långt att det finns oändligt med info att ta till sig.

Vad behöver jag veta för att komma igång?

Sedan kan jag ju fråga om vilken slags hoj man ska rikta in sig på? Såvitt jag förstår så finns det Honda RS250R eller Yamaha TZ250 att välja på. För och nackdelar vore intressant att höra.

mitt tips till dig är att följa med som mekaniker med någon som tävlar för att få lite grundläggande kunskaper sen kommer du att förvånas över hur enkelt och hur fort det går att meka med 2-t racer

Nu har ju min hoj haft en del "barnsjukdomar" som har spökat till det för mig, samt en del gängpaj på vissa ställen men annars är det väldigt enkelt och lättförståeligt att skruva med delarna. Nogrannhet, lugn och renhet är bra men lite svårt att få till jämnt, speciellt i depån.
Det som man inte kan läsa sig till från handboken kan man fråga sig till för jag har svårt att tänka mig en grupp som är mer hjälpsam än 250-folket. Jag har fått hjälp/tips/delar av i princip alla som kör som jag har pratat med, från b-förare till svenska mästare.

Det jag försöker lära mig är att förstå och läsa av hur hojen går egentligen. Dels med avseende på bestyckningen men även hur den varvar, slitage på kolvar, kopplingen och annat. Det tar sin tid men det är verkligen bara att fråga vem som helst som kör så får man hjälp.
Sälj din sur600 och köp Skijens TZ250-00, annons på www.roadracing.se, för den är i bra skick och går klockrent enligt de som kört mot honom. Skulle vilja påstå att du inte kan få en mer prisvärd tävlingshoj oavsett klass i dagsläget.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Sälj din sur600 och köp Skijens TZ250-00, annons på www.roadracing.se, för den är i bra skick och går klockrent enligt de som kört mot honom. Skulle vilja påstå att du inte kan få en mer prisvärd tävlingshoj oavsett klass i dagsläget.

Enda felet med den är att den redan är såld. Det var nog årets kap..

OK. Tack för svaren.

oFFkeFF:
Det låter hoppingivande att själva skruvandet inte är så knepigt. Det svåra blir väl att lära sig att läsa av när hojen går bra. Förresten så tittade jag på Lodnerts hoj med knacksensorer och dataloggning när jag var på Gelleråsen. Det såg trevligt, och dyrt ut. :)

Tack även om info ang. Honda vs Yamaha. Sånt är bra att veta.

moto-gg:
Att komma med och meka låter som en bra idé. Då kan man förhoppningsvis snappa upp ett och annat.

Goodstuff:
Jag får väl komma till dig och fråga hur hojen ska gå när jag får problem då. :)

Hmm. Undrar om någon vill byta en rookie600-hoj mot en räser?

Relapse skrev:
OK. Tack för svaren.

oFFkeFF:
Det låter hoppingivande att själva skruvandet inte är så knepigt. Det svåra blir väl att lära sig att läsa av när hojen går bra. Förresten så tittade jag på Lodnerts hoj med knacksensorer och dataloggning när jag var på Gelleråsen. Det såg trevligt, och dyrt ut. :)

Tack även om info ang. Honda vs Yamaha. Sånt är bra att veta.

moto-gg:
Att komma med och meka låter som en bra idé. Då kan man förhoppningsvis snappa upp ett och annat.

Goodstuff:
Jag får väl komma till dig och fråga hur hojen ska gå när jag får problem då. :)

Hmm. Undrar om någon vill byta en rookie600-hoj mot en räser?

Har man råd är en detonations-sensor guld värd, ska fås råd med det till nästa år på nåt vänster..
Tar man den från japan är den inte alltför svindyr..

valmers skrev:
Är lamellerna nya? :hihi
Dom är i skitfint skick, helt inom spec. Dessutom så har kopplingsvajern rätt spänning nu. :fatta! Tjööp den billigt nu Valmet. Du vet att du vill hjälpa mig att köra blåtakt så du får du en till att häckla. :tungan

Goodstuff skrev:
Vem har köpt den? Nykomling eller någon som uppdaterar sig?

Vet faktiskt inte vem som köpt den, var någon som hade ringt och ville ha den förra veckan men då var den borta.

guzzo skrev:
Sökes !! Toppar till honda RS250R!

Jag har fixat en som har kopierat några riktigt bra toppar, de kommer att bli klara under hösten. Det kommer finnas fyra olika volymer 11,6cc 11,8cc 12,0cc och 12,2cc på insatserna som har 2001 formen.
Så kan du vänta tills dess får du riktigt bra grejer billigt.

Vilka 250-förare är anmälda till Anderstorp? Hittade bara tidsschema på ARC's hemsida...

Ingen som har något hyffsade racedäck att sälja (läs sälja jätte jätte jättebilligt :) ) runt om i Trollhätteområdet?

Maxbred bak är nog 160.

erik skrev:
Vilka 250-förare är anmälda till Anderstorp? Hittade bara tidsschema på ARC's hemsida...

EM 250 cc
Nr Förare Ort Land Fabrikat
7. Magnus Fransson Hofors SWE Yamaha
8. Rous Radek CZ Honda
16. Vladimir Castka Nove Mesto nad Vahom SLO Yamaha
17. Samuel Aubry Naney FRA Honda
18. Patrick Lakerveld Wijk En Aalburg NED Yamaha
19. Gregory Leblanc Nesles La Montagne FRA Aprilia
21. Andreas Mårtensson Burseryd SWE Yamaha
25. Ari Matikainen Lappeenranta FIN Yamaha
28. Claudio Zanette Pianzano ITA Yamaha
31. Rico Mendel Freiberg GER Honda