250-klassens framtid i Sverige?

Jag tror verkligen inte SH spelar någon roll för 250GP, rekryteringen dit ska ske ifrån depåerna av lovande förare - de behöver inte basera sina val genom rykten på internetforum.
Mångfald har inte mycket egenvärde i en smal sport i mina ögon. Bredd och spetskompetens däremot, vilket inte talar för att hålla liv i så många klasser som möjligt.

Publiken är underordnad i SM/SO, hur många betalande?
Varför skulle rekryteringen av förare till 250GP endast ske i depån och inte via andra forum? För topp och unga talanger så sker det såklart via direkt samröre i depån men det är väl inte de enda som kan köra 250R? En klass/motortyp som ständigt ifrågasätts/baktalas får ju inte bättre förutsättningar att vara stark.
Mångfald och bredd är ju i viss utsträckning samma sak för mig. Flera olika klasser ger en större bredd och även en bättre spetskompetens.

Har man Pro-SBK som sitt ultimata mål så är kanske tvåtaktsklasserna ointressanta men ser man lite utanför Sverige så är de inte det.

Last edited:
..
För att förtydliga har det faktum att det i det här fallet råkar handla om just 250 ingen betydelse för mig personligen. Det kunde lika gärna ha varit Rookie 600, Rookie 1000, 125 eller vad som helst om de nu körde på hojar som försvinner och hade ett lågt antal deltagare.

Kan väll påminna dig om att du skrev nästan ingenting i tråden om när Rookie1000 var 11 startande och 7st i mål på ett SO race.

Så du ger mera ett sken av att runka i din egen depå och försöka skita hos dom andras depå..

I Finland var det tydligen ett par tusen på SO-helgen, hur det var i helgen vet jag inte men det kändes som rätt mycket folk iaf :)
Jag tror inte team, förare eller sponsorer var där för publiken, och publiken var inte där varken för Rookie600 eller nio 250GP-förare. Eller jo, de närmaste så klart men de är där för förarens skull oavsett klass eller antal startande.

Varför skulle rekryteringen av flörare till 250GP endast ske i depån och inte via andra forum? En klass/motortyp som ständigt ifrågasätts/baktalas får ju inte bättre förutsättningar att vara stark.
Mångfald och bredd är ju i viss utsträckning samma sak för mig. Flera olika klasser ger en större bredd och även en bättre spetskompetens.

Har man Pro-SBK som sitt ultimata mål så är kanske tvåtaktsklasserna ointressanta men ser man lite utanför Sverige så är de inte det.
Jag menar att förare till 250GP redan delvis är etablerade, de har troligen kört andra klasser tidigare. Genom detta får de genom mer och bättre information direkt ifrån depåtälten än via ryktesspridning på SH.
Det beror så klart vad man själv gillar hur man upplever att klasserna framställs av andra här på SH - men det går att vända på det också: Här förtalas gatsoffor och förare som inte skolats i den sanna tvåtaktsandan. Givet detta så förstår jag verkligen den tynande tillvaron svensk RR går till mötes då allt bara är kass hela tiden, enligt SH. T.o.m. nu senast när vi äntligen hade svenska talanger i VM på just 250.

Flera olika klasser ger inte per automatik större bredd, bara om det medför fler förare totalt också. Jämför om brottning skulle mångfaldiga antalet viktklasser så skulle det bli fler mästare men inte nödvändigtvis större bredd.

Har man som mål att ta sig utanför Sverige så har snart nog även 250GP spelat ut sin roll.

Jag menar att förare till 250GP redan delvis är etablerade, de har troligen kört andra klasser tidigare. Genom detta får de genom mer och bättre information direkt ifrån depåtälten än via ryktesspridning på SH.
Det beror så klart vad man själv gillar hur man upplever att klasserna framställs av andra här på SH - men det går att vända på det också: Här förtalas gatsoffor och förare som inte skolats i den sanna tvåtaktsandan. Givet detta så förstår jag verkligen den tynande tillvaron svensk RR går till mötes då allt bara är kass hela tiden, enligt SH. T.o.m. nu senast när vi äntligen hade svenska talanger i VM på just 250.

Flera olika klasser ger inte per automatik större bredd, bara om det medför fler förare totalt också. Jämför om brottning skulle mångfaldiga antalet viktklasser så skulle det bli fler mästare men inte nödvändigtvis större bredd.

Har man som mål att ta sig utanför Sverige så har snart nog även 250GP spelat ut sin roll.
Visst är det så - mer positiva tongångar skulle inte skada. :)
Fast i fallet med svensk roadracing så tror jag att det inte skadar med fler klasser även om kanske brottning kanske inte skulel tjäna på det.

Visst är det en tidsfråga när det gäller 250 internationellt men det betyder inte per automatik att det bästa är att sluta köra 250R i Sverige 2010.

Nej, jag ser det inte som ett problem att de allra långsammaste med 600/1000 hojar (för det är ju faktiskt de som du vill bereda plats åt) blir utkvalade. Att påstå att det vore bra för rr i Sverige och t om internationellt om de fick köra är anmärkningsvärt.

Hmmmmm....... Jag måste tycka att ditt påstående att det INTE är ett problem att de långsammaste i R600/1000 blir utkvalade, är anmärkningsvärt! Om vi leker med tanken att det alltid var 6-8 stycken som blev utkvalade i dessa klasser, hur skulle det då gå med återväxten? Nästa år är det kanske fullt i 125J, ser du inte det som ett problem då heller?

SÅKLART är det ett problem om instegsklasser blir fulla! Då kommer ju de som vill börja aldrig att börja!

Nej, inte på SH. På vägen vinkar vi glatt på fullständiga främlingar bara för att de åker på två hjul och i depån lånar vi ut prylar till värste konkurrenten men här på SH finns ingen medkänsla överhuvudtaget.

Och medkänsla verkar det verkligen inte finnas hos dig när man betänker hur du resonerar ovan! Jag fattar faktiskt inte hur du får ihop det...:):confused:

Kan väll påminna dig om att du skrev nästan ingenting i tråden om när Rookie1000 var 11 startande och 7st i mål på ett SO race.

När var det så? Nyfiken....

Last edited:
Hmmmmm....... Jag måste tycka att ditt påstående att det INTE är ett problem att de långsammaste i R600/1000 blir utkvalade, är anmärkningsvärt! Om vi leker med tanken att det alltid var 6-8 stycken som blev utkvalade i dessa klasser, hur skulle det då gå med återväxten? Nästa år är det kanske fullt i 125J, ser du inte det som ett problem då heller?

SÅKLART är det ett problem om instegsklasser blir fulla! Då kommer ju de som vill börja aldrig att börja!

Ett problem är ju även att folk i topp 8 i Rookie ser till att inte klassa upp sig. Det pga många ursäkter som dom själva kommer på. Men det driver upp tempot för dom övriga som måste köra över sin förmåga bara för att kvala in. Det ska inte finnas presige i att sätta rookie-banrekord osv. In med dom i andra klasser och låt dom riktiga rookiesarna få köra istället!

Ok om brottning inte var ett bra exempel men oavsett sport så ser jag inte hur mångfald och bredd skulle vara detsamma? En fransk, en ryss, Bellman och Maud Olofsson är hur man än vrider och vänder på mångfalden och kategoriserar dem ändå bara fyra utövare.

Ett problem är ju även att folk i topp 8 i Rookie ser till att inte klassa upp sig. Det pga många ursäkter som dom själva kommer på. Men det driver upp tempot för dom övriga som måste köra över sin förmåga bara för att kvala in. Det ska inte finnas presige i att sätta rookie-banrekord osv. In med dom i andra klasser och låt dom riktiga rookiesarna få köra istället!

Word.

Sant! Är detta ett problem? Hur många av de som är topp-6 i R600/1000 var topp 6 i fjol också?

Nedtysningen av det var visst lyckad..

SO 2007 på Våler.

Det var värst. Iofs har jag en viss förståelse, Våler är långt bort! Jag har aldrig åkt dit och jag tror många resonerar som jag.

Har det varit så lågt deltagande någon annan gång?

Speciellt när det är i just 250 vi senast haft en VM-start.

Detta var kul!!!! :tummenupp När man snackar instegsklasser till STORA serier framhålls gärna 125 o 250. Men STK 600 o 1000 kan väl inte vara helt fel heller? Eller? Se på Per, Alex och Hampus som visar upp sig för proffsstallen och gör fina resultat; inte dumt det heller!

Last edited:
Iofs har jag en viss förståelse, Våler är långt bort! Jag har aldrig åkt dit och jag tror många resonerar som jag.

Beror på, jag har 5 mil närmre till Våler än till Knutstorp och endast 7 mil närmre till Anderstorp:) Men jag bor ju långt norrut också;)

@Neutral: Du ser alltså inget problem i att folk som vill tävla låter bli för att de vet att de inte kommer att kvala in? Visst finns det många fyrtaktsklasser men det är ju där folk kommer att vilja köra inom en överskådlig framtid och att då låta en "liten" klasss, oavsett vilken, ta upp bantid är ju inget som gagnar sporten. Du vill väl också ha fler utövare?

250GP har i år gett oss två lovande namn som åkt/åker wildcard i VM - det är långt mycket bättre än vad någon annan klass i Sverige har genererat.

Det är skit samma om chipspåsar i Rookie 1000/600 får se sina race från läktaren, 250GP är klassen som ger oss starter i VM.

Sen tror jag ju kanske att det bär emot att klassa upp sig när man ser att det är fullt i t.ex SBK Challange med utkvalning. Då är det ju bekvämare att vara kvar i R1000 och vara säker på att får köra.

Men det fanns väl "tvångsuppklassning" förr? Tog man ett visst antal poäng i R1000/R600 osv, så blev man väl uppklassad automatiskt?
Det kanske är en lösning för att göra plats för nytt folk i instegsklasserna, men då måste man ju se till att det finns plats nånstans att köra för alla "elitförare" i så fall.

Endast om man resonerar som så att Rooki600/1000 är instegklasserna... Det finns gott om möjligheter att köra 125R och 250R även som rookie och bägge är utmärkta instegsklasser för talangfulla förare.

Ok om brottning inte var ett bra exempel men oavsett sport så ser jag inte hur mångfald och bredd skulle vara detsamma? En fransk, en ryss, Bellman och Maud Olofsson är hur man än vrider och vänder på mångfalden och kategoriserar dem ändå bara fyra utövare.
Därför att de olika klasserna ger en förbättrad bredd genom att de kräver olika saker. Att köra fort med 125R och 250R hojar är bra träning för att köra fort på bana öht. Att likrikta och enbart ha 600/1000cc klasser anser inte jag är en bra för utvecklingen av förartalanger.

Last edited:

Håller med dig. Det är många som borde klassa upp sig från R600/1000 som absolut hör hemma i de större klasserna. En del av förarna vill kanske ha några vinster i bagaget innan man vill fortsätta upp och några andra vågar inte tro på sig själva. I Sverige är det ju i princip fult att tycka att man är duktig.

Kör man 1.08-09 i Rookie 1000 och 1.09 i Rookie 600 på Gelleråsen så är det kanske hög tid att klassa upp sig.

Är det sedan väldigt många förare i SST1000 och 600 så hade det ju varit underbart med bantid nog att köra A och B-finaler. Det är ändå ett väldigt angenämnt problem vi har i Sverige för närvarande, med överfulla klasser.

Därför att de olika klasserna ger en förbättrad bredd genom att de kräver olika saker. Att köra fort med 125R och 250R hojar är bra träning för att köra fort på bana öht. Att likrikta och enbart ha 600/1000cc klasser anser inte jag är en bra för utvecklingen av förartalanger.
125-klassens framtid är inte ifrågasatt alls, varken här eller internationellt.

Jag kan se att likriktning visst kan gynna både nationellt och internationellt. Förartalanger fostras i relevant klass, där de kan mäta sina krafter gentemot fler. Det blir lättare att få tag i rätt material som kanske dessutom får ett bättre andrahandsvärde och därmed kan motivera större investeringar. Det borde även gynna möjligheterna till wildcards internationellt om man själv sitter på material godkännt för de racen.

Argumenten om att motorsvagarehojar fostrar till höga kurvhastigheter och därmed skolar snabbare, spårsäkrare, förare är f.ö. exakt samma argument som Honda RR Academy Cup kör med. Ironiskt nog för att locka ungdomar att köra på de större fyrtaktarna framför de små tvåtaktarna, minimoto :)

Last edited:
Att köra fort med 125R och 250R hojar är bra träning för att köra fort på bana öht.

Som Herr Linden sa på junior-racet när kommentatorn frågade vad nästa steg skulle vara för de snabba juniorerna, det naturliga steget var att börja köra 125GP...

125-klassens framtid är inte ifrågasatt alls, varken här eller internationellt.
Jag drog en förvisso långt dragen slutsats men visst finns diskussionerna även om 125R.

Jag kan se att likriktning visst kan gynna både nationellt och internationellt. Förartalanger fostras i relevant klass, där de kan mäta sina krafter gentemot fler. Det blir lättare att få tag i rätt material som kanske dessutom får ett bättre andrahandsvärde och därmed kan motivera större investeringar. Det borde även gynna möjligheterna till wildcards internationellt om man själv sitter på material godkännt för de racen.
Det är förvisso också sant men det är intressant att så extremt få av de som kör SST600/1000 söker sig utomlands för att utvecklas. Det är Björk, Hampus, Lundh samt Backlund som gjort det. Jag tror dock inte det kommer att bli enklare att komma in i FIM-Cuper, GP för att man stryker 250R och ersätter det med B-finaler i Rookie600/1000.

Argumenten om att motorsvagarehojar fostrar till höga kurvhastigheter och därmed skolar snabbare, spårsäkrare, förare är f.ö. exakt samma argument som Honda RR Academy Cup kör med. Ironiskt nog för att locka ungdomar att köra på de större fyrtaktarna framför de små tvåtaktarna, minimoto :)
Självklart skulle de utvecklas ännu mer på Metrakithojarna. ;)

Som Herr Linden sa på junior-racet när kommentatorn frågade vad nästa steg skulle vara för de snabba juniorerna, det naturliga steget var att börja köra 125GP...
Det tror/tycker jag också, utan att för den skull vilja påstå att den som går till en annan klass gör fel.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...