2200kr för montering av däck

Jonas_Västerås

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBF1000 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har köpt en ny hoj en Honda 1000 CBF år 2008.Däcken som sitter på har ok mönster men dom är tyvärr gamla som gatan. Beställde nya däck från Däckonline och kollade firmor runt Västerås vad dom tar för montering av däcken. Jag kollade bara upp firmor som sysslar med mc, ej sk gummiverkstäder. Fick ett pris på runt 800-1100 för montering om man lämnar hel hoj, fram och bakdäck. En firma ville ha 2200kr för jobbet, han sa att det är tre timmars jobb. tar det tre timmar att byta fram och bakdäck på en Honda 1000 CBF? Kan tillägga att Yamaha Center,Funbike, Bike och Repair samt MotoSpeed är oskyldiga till monteringspriset 2200kr
 
Last edited:
Ja, om nån inte vet vad man håller på med så är nog 3 timmar ganska raskt.

Frågan är: skall man betala extra för inkompetens?
 
Kommer man med fälg i handen till en däckverkstad så brukar det kosta 250:- typ. Men kan man inte själv skruva av fälgarna så är det ju värre. Jag skulle säga max en timmes jobb för båda fälgarna av, byta däck och dit med dom igen. 3 timmar? Nej.
 
När jag gör det själv brukar det ta ungefär 3-4 timmar, men då passar jag på att rengöra/fetta in allt till nyskick, vaxa fälgarna och rengöra alla delar på hojen som är svåra att komma åt med hjulen på.
Kanske verkstaden också tänkte göra det?
 
köper man däcken på stället så ingår det. De jag har besökt iaf. Byter själv nu. Annars är väl runt 1000:- rimligt.
 
Alltså så här äre, du köper däcken på däckonline och vill att en svensk verkstad ska byta dom för dig. Dom måste lämna garanti på jobbet men inte på däcken. Om du efter krängning och balansering upplever obalans/något konstigt efter ett par hundra mil vem vänder du dig till då, verkstan eller däckonline ?, just det verkstan, dom får skruva av hjulet/hjulen igen och balansera om på däck dom inte sålt bara för att konstatera att däcken är kass fast dom är nya och sålda billigt av däckonline. Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner. Lägger du till lite pengar å köper däcken av den svenska verkstaden så kostar det oftast inget att få dom monterade + att du har full garanti och varje seriös firma tar sitt ansvar.
 
Köper inte detta då denna verkstad inte har nån försäljning av däck. Dom är inte bundna av nåt märke. Jag har full respekt för att Yamaha center i Västerås inte vill montera däcken.
 
Hade jag fått en offert på 2200 för ett däckbyte på hoj så hade jag frågat om alla på firman var dumma i huvudet.
När jag köpte nya sommardäck till bilen i början av året så var bytet gratis, kaffet hann inte ens svalna innan det var klart.
Gå till en annan firma säger jag, 2200 är helt vansinnigt orimligt.
 
Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner.
Du menar alltså att Michelin, Pirelli, Bridgestone mfl gör en bra version och en dålig version av alla däck, och den dåliga versionen säljs Utomlands(TM) och på nätet? Det låter som ett helt fantastiskt bra sätt att sänka sitt varumärke på :tummenupp
 
Alltså så här äre, du köper däcken på däckonline och vill att en svensk verkstad ska byta dom för dig. Dom måste lämna garanti på jobbet men inte på däcken. Om du efter krängning och balansering upplever obalans/något konstigt efter ett par hundra mil vem vänder du dig till då, verkstan eller däckonline ?, just det verkstan, dom får skruva av hjulet/hjulen igen och balansera om på däck dom inte sålt bara för att konstatera att däcken är kass fast dom är nya och sålda billigt av däckonline. Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner. Lägger du till lite pengar å köper däcken av den svenska verkstaden så kostar det oftast inget att få dom monterade + att du har full garanti och varje seriös firma tar sitt ansvar.
Ok då gör jag det, du jobbar på (eller kanske tom driver) ett företag som håller på med däck och är skitsur för att man kan köpa likadana däck som du säljer på nätet för ett mkt lägre pris och du tappar kunder pga det.
Har jag rätt?
 
Hade jag fått en offert på 2200 för ett däckbyte på hoj så hade jag frågat om alla på firman var dumma i huvudet.
När jag köpte nya sommardäck till bilen i början av året så var bytet gratis, kaffet hann inte ens svalna innan det var klart.
Gå till en annan firma säger jag, 2200 är helt vansinnigt orimligt.

Jag har fått en offert som jag accepterat. 800kr för monteringen + 300kr för att jag har egna däck. Har bokat tid hos Starol i Enköping.
 
Detta är ingen nyhet att de tar betalt när man kommer med egna däck. Därför man satsar på att skaffa det som behövs för att byta själv, och sedan köper man däcken själv. Så gör jag. Man tjänar in pengarna på verktygen, balanceringsaxel, ganska snabbt.

Jag tycker det enda jobbiga momentet ibland är att få av det gamla däcket över "sista kanten" som jag brukar säga

På med nya däcket är pissenkelt
 
Alltså så här äre, du köper däcken på däckonline och vill att en svensk verkstad ska byta dom för dig. Dom måste lämna garanti på jobbet men inte på däcken. Om du efter krängning och balansering upplever obalans/något konstigt efter ett par hundra mil vem vänder du dig till då, verkstan eller däckonline ?, just det verkstan, dom får skruva av hjulet/hjulen igen och balansera om på däck dom inte sålt bara för att konstatera att däcken är kass fast dom är nya och sålda billigt av däckonline. Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner. Lägger du till lite pengar å köper däcken av den svenska verkstaden så kostar det oftast inget att få dom monterade + att du har full garanti och varje seriös firma tar sitt ansvar.
Så därför lägger de på 2,5 h extra på priset bara för att gardera ifall något eventuellt skulle bli fel framöver....
De tar alltså betalt för ett jobb de inte utför, utan ett jobb som de eventuellt kan komma att behöva utföra i ca. 1/50* fall av montering av Däckonlinedäck.
:3freak

*=En uppskattning om frekvensen av dåliga däck i absolut värsta fall. Den troliga riktiga siffran ligger nog närmare 1/500, men för sakens skull.
 
Detta är ingen nyhet att de tar betalt när man kommer med egna däck. Därför man satsar på att skaffa det som behövs för att byta själv, och sedan köper man däcken själv. Så gör jag. Man tjänar in pengarna på verktygen, balanceringsaxel, ganska snabbt.

Jag tycker det enda jobbiga momentet ibland är att få av det gamla däcket över "sista kanten" som jag brukar säga

På med nya däcket är pissenkelt

Kan man kontakta dig nästa gång man köper nya däck? har tummen mitt i handen:D
 
Pyntade 250 per hjul sist när jag kom in med lösa hjul och egna däck. Med kvitto.

Killen som krängde däcken bad om ursäkt för att balanseringsvikterna inte riktigt färgmatchade fälgarna. :)
 
Pyntade 250 per hjul sist när jag kom in med lösa hjul och egna däck. Med kvitto.

Killen som krängde däcken bad om ursäkt för att balanseringsvikterna inte riktigt färgmatchade fälgarna. :)
-

Låter precis som Kjell som driver Wheeler Dealer :tummenupp
För övrigt den bästa snubben jag har träffat på inom däckbranschen.

/H
-
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top