2200kr för montering av däck

Lever han än? Han såg ut att vara 60+ redan på 90-talet.

Det sliter att ta hand om besvärliga kunder. Nu har han flyttat verkstan ut i skogen men det kommer fortfarande kunder...

Den som byter ett däck på 5 minuter är inte "yberseriös" särskilt om det kostar "tusentals" kronor! :fakta

Möjligtvis "überseriös" när det gäller kortsiktig vinst i pengar! :D

https://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ
 
Bytte till Pirelli Angel GT på Z1000SX:en i våras, 5000kr totalt hos MC-verkstad i Stockholm, köpte däcken där också.
Efter att läst igenom här så känns det som att det var i överkant, gissar däcken kosta runt 3000, så 2000 för jobbet.
Man räknar ju med att en auktoriserad återförsäljare och verkstad har seriösa priser och inte behöva ringa runt jämt och jämföra.
 
Bytte till Pirelli Angel GT på Z1000SX:en i våras, 5000kr totalt hos MC-verkstad i Stockholm, köpte däcken där också.
Efter att läst igenom här så känns det som att det var i överkant, gissar däcken kosta runt 3000, så 2000 för jobbet.
Man räknar ju med att en auktoriserad återförsäljare och verkstad har seriösa priser och inte behöva ringa runt jämt och jämföra.

Däcken jag beställde var Michelin Pilot Road 2, jag betalade totalt 2000kr för fram och bakdäck med frakt. Ångrar dock att jag inte beställde från Hojdäck.Då hade jag gynnat en svensk firma.
 
Bytte till Pirelli Angel GT på Z1000SX:en i våras, 5000kr totalt hos MC-verkstad i Stockholm, köpte däcken där också.
Efter att läst igenom här så känns det som att det var i överkant, gissar däcken kosta runt 3000, så 2000 för jobbet.
Man räknar ju med att en auktoriserad återförsäljare och verkstad har seriösa priser och inte behöva ringa runt jämt och jämföra.

En dryg tusenlapp billigare än vad jag betalade för 4 nya yokohama 17" sommardäck till bilen innan sommaren, däckskifte och däckhotell för vintedäcken året ut fick jag också utan extra kostnad...
Verkar vara jobbigt att driva mc-verkstad/butik i Sverige om man måste ta så satans bra betalt för grejer, jag hade inte gått till samma verkstad nästa gång jag skulle byta däck om jag vore du :gnissla
 
Åfan, det är ungefär vad jag betalade för däcksbyte på min hoj av den lokala förmågan. Iämnade då hela hojen.

Förvisso ingick det ju två purfärska däck i det priset dådå... :banana
 
Som nybliven mc-förare samt mc-ägare passar jag på att slänga in en kort fråga i tråden

Både fram- och bakdäcket på min hoj behöver egentligen bytas men jag undrar hur mycket däckpriserna skiljer sig mellan säsongerna? Nu på hösten när säsongen nästan är över förväntade jag mig nästan att man kanske slumpade bort årets däck till halva priset, men kollar på t.ex Däckonline finns inte direkt några reor

Tjänar jag inget på att köpa däck på hösten istället för våren/sommaren?

Det du tjänar på att köpa däck på hösten istället för våren är att däcken är oskadade, har inte drabbats av frostskada !

Frostskada ?

Precis, lärde mig om frostskador på en Michelindag på Gelleråsen. Sport och Racingdäck tål inte minusgrader utan riskerar att spricka om de förvarats under noll (0) grader C, Tex under transporten.
Eller om man har hojen / däcken i kallgarage under vintern !

Och av mina i mars beställda däck från Tyskland fick ett däck en spricka längs ca 2/3 av omkretsen på ena sidan. Sprickan var där man kunde tänka sig skarven är mellan hårdare gummi på mitten av däcket och mjukare gummi för nedlägg.

Så numera beställer jag nya däck på hösten.
För att förvara i varmgarage och själv lägga på under vintern så allt klart till våren. :)

Till sist i Performance Bikes test av sportdäck Aug 2018 de 4 bästa däcken ( av 8 testade),
sammanlagt betyg från väg respektive bana, Bridgestone Battlax 21, Metzeler Sportec M7RR, Michelin Power RS, Avon 3D Ultra Sport.
Bäst på bana Bridgestone Battlax 21, Pirelli Diablo Rosso Corsa II, Avon 3D Ultra Sport.
Bäst på landsväg Metzeler Sportec M7RR, Michelin Power RS, Bridgestone Battlax 21
Har själv på M7RR på mina hojar. Mest landsväg och ett par SMC-bandagar om året.
 
Last edited:
Åfan, det är ungefär vad jag betalade för däcksbyte på min hoj av den lokala förmågan. Iämnade då hela hojen.

Förvisso ingick det ju två purfärska däck i det priset dådå... :banana

Förövrigt i stort sett samma pris som däckonline, inom 5-10% men fanns i lager och fick dem påspännda på köpet samma dag. :tummenupp Bra gubbar det där.

Det är alltså jävligt konstigt om inte en större mc åf/verkstad i tex Stockholm inte kan hålla ett någorlunda konkurrens kraftigt pris, jämte tex däckonline och hålla kunderna med prylar och service.
Lönar det sig att ge över tusen kronor för montering av två mc däck pga prisskillnaden så är någonting ruskigt fel.

Vad håller de på med egentligen, i en relativt stor ort i Sverige är ju kundunderlaget ett helt annat än här. Sitter de på puckat höga lokalhyror? (flytta, läget kan inte vara värt så mycket att kunden inte har råd att handla av dig) Eller drivs de av aktieägare som vill kunna ta ut gigantiska vinster utan att behöva gå på jobb?
:va :dummer
 
...Det är alltså jävligt konstigt om inte en större mc åf/verkstad i tex Stockholm inte kan hålla ett någorlunda konkurrens kraftigt pris, jämte tex däckonline och hålla kunderna med prylar och service.
Lönar det sig att ge över tusen kronor för montering av två mc däck pga prisskillnaden så är någonting ruskigt fel.

Vad håller de på med egentligen, i en relativt stor ort i Sverige är ju kundunderlaget ett helt annat än här. Sitter de på puckat höga lokalhyror? (flytta, läget kan inte vara värt så mycket att kunden inte har råd att handla av dig) Eller drivs de av aktieägare som vill kunna ta ut gigantiska vinster utan att behöva gå på jobb?
:va :dummer


Mjaee, som vän av lite jävla ordning - och innan internetsanningen cementeras till en äCkta otvetydig sanning - vill jag bara meddela att senast jag fick tvingades byta ett däck efter en tokpunka, våren 2017, tog Stockholms mc-varuhus 400 spänn för jobbet. Då ingick såväl moms, kvitto, kaffe med kanelbulle samt lånehoj att köra under tiden min egen stod på verkstan.

Att de sedan är extremt jäkla trevliga, är knappast deras fel, och kan väl således inte gärna läggas dem till last...?
 
Last edited:
Rimligt pris är 100 kr / däck för montering och balansering. Tid ca 5 min om man har däckmaskin. Allt annat är antingen ocker eller att de inte vet vad de håller på med. Jag gissar båda.

Snack om garantier och folk som kommer tillbaks för ombalansering är ju förstås bara lögn. Sunt förnuft.

Rimligt pris för mig för en starköl är 5kr, för en liter bensin 7kr. Vilken fantasivärld lever du i ? 5 min för att, kränga och balansera ett däck ?. Vad jobbar du med ?.
 
Rimligt pris för mig för en starköl är 5kr, för en liter bensin 7kr. Vilken fantasivärld lever du i ? 5 min för att, kränga och balansera ett däck ?. Vad jobbar du med ?.

Ja du verkar ju vara en riktig stjärna. Du har ju ingen aning om vad du snackar om.

För mig tar det 15-30 min, beroende på om jag får problem med nåt däck, att demontera, montera och balansera - för hand. Skiftar ganska många på en säsong.

Har jag däckhjälp med maskin på vid banan så tar det bara några minuter.

Så är det. Ledsen.
 
Jag köpte bakdäck via Däckonline och bytte dem via en firma på Metallverksgatan, mitt emot Servicehälsan, bredvid Pelican Self Storage i Västerås.
Det var en firma som Däckonline själva hade som partner när jag sökte efter firmor som kunde hjälpa till med däckbytet.
De tog inte mer än några hundralappar för bytet och allt tog ca 30 min för ett bakdäck.
Killen körde förvisso med ett ortodoxt sätt att hissa upp bakänden, men fick jobbet gjort.
 
Om någon i Boråsområdet behöver hjälp med krängning så kan jag i mån om tid hjälpa till. Kränger för hand men med fälgskydd blir det ingen åverkan på fälgen. Balanserar manuellt o har gjort så i 15 år både på racehoj och gathojar utan problem. Är jäkligt trött på alla klåpare i däcksvängen, funderar tom på att köpa utr för bildäck för att slippa betala 2000/timme för krängning.
 
Menar du firman som ligger granne med Coop? Lämnade min Transalp där och det var en mardröm.Dom bytte fram och bakdäck. När jag kom dit så var bakdäcket låst, dom hade monterat brickorna fel. Körde några mil och det var punka på framdäcket, dom hade klämt slangen under monteringen. Allt löste sig men efter detta så anlitar jag firmor som sysslar med mc.
 
Om någon i Boråsområdet behöver hjälp med krängning så kan jag i mån om tid hjälpa till. Kränger för hand men med fälgskydd blir det ingen åverkan på fälgen. Balanserar manuellt o har gjort så i 15 år både på racehoj och gathojar utan problem. Är jäkligt trött på alla klåpare i däcksvängen, funderar tom på att köpa utr för bildäck för att slippa betala 2000/timme för krängning.

Du verkar ha koll, har du tips på bra fälgskydd och eventuellt något knep att dela med dig för att undvika repade fälgar?
 
Om någon i Boråsområdet behöver hjälp med krängning så kan jag i mån om tid hjälpa till. Kränger för hand men med fälgskydd blir det ingen åverkan på fälgen. Balanserar manuellt o har gjort så i 15 år både på racehoj och gathojar utan problem. Är jäkligt trött på alla klåpare i däcksvängen, funderar tom på att köpa utr för bildäck för att slippa betala 2000/timme för krängning.

Åk till verktygsboden å köp en sån här, funkar kanonbra till bilhjul.
pela.JPG
 
Fälgskydd som man klämmer över fälgkanten finns på biltema. Använd monteringspasta, man kan även tejpa ändarna lite på järnen så att de inte repar. Det kritiska momentet är när man ska kränga loss innerkanten över fälgkanten o måste sätta järnen inifrån och ut, lätt att fälgskydden hamnar snett eller att järnen tar i på utsidan.
 
2200 är väl det klassiska "jag vill inte göra det men om du betalar bra så.."
 
Fälgskydd som man klämmer över fälgkanten finns på biltema. Använd monteringspasta, man kan även tejpa ändarna lite på järnen så att de inte repar. Det kritiska momentet är när man ska kränga loss innerkanten över fälgkanten o måste sätta järnen inifrån och ut, lätt att fälgskydden hamnar snett eller att järnen tar i på utsidan.

Ett annat tips istället för monteringspasta är att använda Biltemas De-Icer spray. Däcket glider på plats hur fint som helst, är lätt att applicera och den avdunstar snabbt så inget kladd.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top