2026 Pertamina GP of Indonesia

Sent tips
Bez
JMart
Marc

Rauls finger håller inte 27 varv tyvärr.

Dagens mest spännande var ju länge Pedro Acosta mot Marc Marquez och sedan lyckades Ai Ogura också komma med i den kampen ! :)
1791704826954.png

Acosta och Ogura är dagens mest underhållande förare.

Det är klart att det är däckstillverkaren som är problemet. Hade de konstruerat däck som kan användas i ett bredare fönster hade lite skillnad i tryck inte varit något att bry sig om.

Acosta och Ogura är dagens mest underhållande förare.

Det är klart att det är däckstillverkaren som är problemet. Hade de konstruerat däck som kan användas i ett bredare fönster hade lite skillnad i tryck inte varit något att bry sig om.
Problemet är att de sätter trycket efter vad de tror föraren ska ligga. Även ett däck med bredare fönster hade de lagt sig precis på gränsen ändå pga lägre tryck ger mer kontaktyta och då mer grepp.

Så jävla surt att race-utgång bla ska avgöras av en faktor som däckstryck.
Blir smärtsamt påmind om hur mkt bättre racen var förr utan all jävla mumbo-jumbo.
//B. Akåt Strävare

Teamen som själva väljer att ligga lågt. Det är ändå en säkerhetsaspekt att det finns ett minimikrav på trycket.

Teamen som själva väljer att ligga lågt. Det är ändå en säkerhetsaspekt att det finns ett minimikrav på trycket.
Fast har det nånsin inträffat något riskabelt med michelins däck pga för lågt däckstryck? Att ha för högt däcktryck kan vara precis lika vanskligt för övrigt, många förare beskriver det som att köra på is när däcket har ökat ovan det ”rätta” trycket. Och, som vi såg i Japan verkar ju michelins däck kunna falla isär helt även när de körs inom spec.

Ja, den här sponsringen har ju inte varit nån direkt hit för michelin. Det enda dom visat är att dom inte är kapabla att konstruera däck för motogp.
Jag tycker Michelin har varit riktigt bra på att konstruera däck för MotoGP. Ingen har väl klagat på bakdäcket. Och framdäcket har väl också funkat OK. Att stallen inte klarar av att välja tillräckligt högt lufttryck för klara säkerhetskraven och välja rätt däckhårdhet bland HARD , MEDIUM och SOFT är väl inte konstigare än att stallen inte klarar designa motorer som håller. Jag tänker på Yamaha och KTM.

Jag tycker Michelin har varit riktigt bra på att konstruera däck för MotoGP. Ingen har väl klagat på bakdäcket. Och framdäcket har väl också funkat OK. Att stallen inte klarar av att välja tillräckligt högt lufttryck för klara säkerhetskraven och välja rätt däckhårdhet bland HARD , MEDIUM och SOFT är väl inte konstigare än att stallen inte klarar designa motorer som håller. Jag tänker på Yamaha och KTM.
Ett problem är ju att teamen måste veta om cykeln kommer att ligga först i fri vind eller bakom någon annan när dom väljer tryck. Gissar dom fel blir trycket för högt/lågt. Det blir ju väldigt chansartat och fiasko om man lyckas med några oväntade omkörningar som JM igår. Eller Pedro idag.

Sen verkar det ju ha varit ojämn kvalitet, ibland har någon fått ett dåligt däck till rejset och inte kunnat prestera samma varvtider som under träning.

Till exempel.

Ett problem är ju att teamen måste veta om cykeln kommer att ligga först i fri vind eller bakom någon annan när dom väljer tryck. Gissar dom fel blir trycket för högt/lågt. Det blir ju väldigt chansartat och fiasko om man lyckas med några oväntade omkörningar som JM igår. Eller Pedro idag.

Sen verkar det ju ha varit ojämn kvalitet, ibland har någon fått ett dåligt däck till rejset och inte kunnat prestera samma varvtider som under träning.

Till exempel.
Det här med att däcken inte funkar är lika gammalt som MotoGP eller till och med äldre !
men det enklaste är väl att se på banrekorden ?
Jag nöjer mig med se på Indonesien.
2025 vann Fermin Aldeguer Grand Prix på 41:07,651
2026 vann Marco Bezzecchi på 40:46, 582 och på plats 9 kom Fabio Quartaroro på 41:06,581, det vill säga 1 sekund snabbare än segraren 2025.
Min slutsats blir att så dåliga kan däcken inte vara 2026 när 9 förare var snabbare än segertiden 2025.
Mina 25 öre. :va

Last edited:
Det här med att däcken inte funkar är lika gammalt som MotoGP eller tom äldre !
men det enklaste är väl att se på banrekorden ?
Jag nöjer mig med se på Indonesien.
2025 vann Fermin Aldeguer Grand Prix på 41:07,651
2026 vann Marco Bezzecchi på 40:46, 582 och på plats 9 kom Fabio Quartaroro på 41:06,581
så så hemskt dåliga kan däcken inte vara 2026 när 9 förare var snabbare än segertiden 2025. :va
Mina 25 öre.
Ja, det är faktiskt ett relevant perspektiv. Om man följt MotoGP ett tag så minns man kanske shinya nakanos krasch på Mugello efter att hans Bridgestone-bakdäck exploderade i 300 km/h. Mirakulöst klarade han sig med några blåmärken typ.

-Edit- såklart nämnt i den länkade artikeln

Nyheter
Aprilia skriver historia

Fyra Aprilia i topp fyra. S...

Wunderlich-skydd för BMW F 450 GS

Wunderlich lanserar tre sky...

Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...