2025 Red Bull GP of San Marino&the R. R.

Efter besökt Mugello förra året och fått lyssna på italienarnas hat, buande och busvisslingar mot Marc kändes det extra bra att han vann.
Snygg segergest dessutom. 👍

Nästa år tänkte jag besöka Assen. Varit där flera gånger dock aldrig som åskådare. Älskar banan och hoppas på gladare publik där.
Jag ska till Assen och jag är glad:), de flesta andra också!

Här kommer lite om Yamahas V4 debut. :)
Ganska positivt ändå tycker jag. 👍
Det som begränsar framfarten i MotoGP (och kanske också Moto2) är bränslet och däcken.
Racingen är en ekonomitävling där det gäller få tillgängliga resurser (bränsle och däck) att räcka till mållinjen.
Citat från Crash.net
But of course we are not ready yet. We had a lot of problems with fuel consumption. I had to manage the fuel from lap 10.
slut citat

En förklaring av Peter Bom i The Oxley-Bom podcast är att man på Misano har förlängt svingen avsevärt för att förbättra greppet. Det innebär mer flex i svingen samt såklart längre kedja. När sen föraren aktiverar ride height device så påverkar det kedjans geometri ytterligare och riskerar att överbelasta den. Sen är frågan varför det hände just KTM men ingen annan.
Inte riktigt så jag uppfattade det… Man förlänger svingen för att lägga mer vikt på framhjulet för förbättrad balans (och totalgrepp såklart).

Längre sving = längre kedja. Kedjan är som mest sträckt när hjulaxel, svinginfästning och utgående axel från växellådan sammanfaller på en linje.

Kurva 7 (som inte är mycket till kurva) tas med ride height aktiverad vilket bottnar svingen mer än kanske någon annan bana = större svingrörelse = större variationer i sträckning av kedjan.

Det är alltså inte att man drar itu kedjan för att den är för kort, istället har man nu problemet att den långa kedjan visar sig vara så dåligt sträckt stundtals att den riskerar kugga ur… Jag gissar att det kan skaka rätt bra på kerbsen under nedlägg + växling.

Det är svårt att hitta bra bilder men bl.a. Aprilia verkar ha haft någon slags kedjestyrning på plats som lösning på problemet:

Bifogat

• IMG_1178.jpeg
    IMG_1178.jpeg
    452.1 KB · Visningar: 14
Hej Kratoz, vilket var Marquez budskap till den ogillande publiken när han stod i understället och lyfte upp skinnstället innan eller efter prisutdelningen ?
Jag gissar att han visade alla som visade att han körde för italienska Ducati. 😊

Tack för ditt svar, tyvärr hjälpte det inget eftersom ingen är mer ointresserad än mig när det kommer till fotboll.
Jag förstår det inte heller men det är väl nått med hänga upp berömda spelares tröjor i en Hall of Fame. Tur han inte fick GULT KORT för dra av sig kläderna. Det brukar ju bli GULT i Fotboll. Under Match. Men nu var det ju efter Match.

Har du lust att förklara för en som inte förstår ?

Hatet är alltså händelsen för 10 år sedan när Rossi tyckte att Marc körde taktiskt och därmed hindrade Rossi från att vinna MotoGP titeln.
Det var väl VR som startade kriget genom att påstå MM hjälpte JL att vinna titeln och tillslut MM hjälpte JL precis som VR sa.

En riktig legend hade aldrig flinat med sina fans när nån kraschar utan hade säkert sagt till sina fans att buande inte hör till oavsett vilken sport (var det inte du som nämnde att en sport med galna hastigheter i många fall när något kan gå fel).

Det var väl VR som startade kriget genom att påstå MM hjälpte JL att vinna titeln och tillslut MM hjälpte JL precis som VR sa.

En riktig legend hade aldrig flinat med sina fans när nån kraschar utan hade säkert sagt till sina fans att buande inte hör till oavsett vilken sport (var det inte du som nämnde att en sport med galna hastigheter i många fall när något kan gå fel).
Jo, det var jag som skrev inlägget med de galna hastigheterna.

Rossi gjorde en grym uppkörning från sista start rutan som han fick för att stallet varit ute och sopat den rutan han fick via kvalet, och körde sen hela vägen upp till 4:e plats.
En 3:e plats hade gett honom titeln.

Jo, det var jag som skrev inlägget med de galna hastigheterna.

Rossi gjorde en grym uppkörning från sista start rutan som han fick för att stallet varit ute och sopat den rutan han fick via kvalet, och körde sen hela vägen upp till 4:e plats.
En 3:e plats hade gett honom titeln.

Det du skriver om hände några år tidigare. Det som gjorde att han fick starta sist du refererar till är att han vägrade svänga och MM försöker svänga men där är Rossi och MM vurpar. Hur gick det egentligen med först in böj väljer spår🤣🤣🤣

En förklaring av Peter Bom i The Oxley-Bom podcast är att man på Misano har förlängt svingen avsevärt för att förbättra greppet. Det innebär mer flex i svingen samt såklart längre kedja.
...
...
Endast om kedjan är mest sträckt med aktiverat ride height device, dvs centrum axel främre kedjedrev, centrum svingaxel, centrum bakhjulsaxel ligger i samma plan vid aktiverat ride height device......eller om det endast är vid aktiverat ride height device som det här "raka läget passeras"

Ja, ok, jag återgav bara vad Peter Bom sa, som varit delaktig i GP-racing i typ två decennier. Men det är säkert som du säger.

Jag tar risken att fortsätta exponera min brist på 'verkstadskunskaper' i syfte att fortsätta lära mig:

Som jag läser det så pekar Peter Bom (som jag aldrig har hört talas om men vars podcast jag nu skall leta reda på) på svingens flex och Comeback's argument utgår ifrån svingen som orörlig och beskriver vad som händer runt den orörliga svingen?

Så mao kan bägge påståendena vara korrekta?
Eller har jag missat nåt?
#nyfiken #mekasjälv

Dåligt informerade ("det var väl") mm93-fans har väl köpt upp sig för mycket på sin hjälte för att någonsin komma ihåg verkligheten men från och med 1a racet 2015 som mm93 var utanför titelstriden började kommentatorer lägga märke till ett konstigt uppträdande som sedan blev värre och värre för varje race...

Och som Valentino Rossi sa efteråt:
The race was quite embarrassing. The last lap was, I think, quite bad for all the sport. I was ready to lose the championship to Jorge, who is always very fast, on the track. But in this way it’s not fair.

En riktig legend hade aldrig flinat med sina fans...
Jag kan klippa ihop en sån där bild som du postade där bröderna Marquez farsa är på bild och ser glad ut. Det innebär inte att det är verklighet.

#grazievale

Inte riktigt så jag uppfattade det… Man förlänger svingen för att lägga mer vikt på framhjulet för förbättrad balans (och totalgrepp såklart).

Längre sving = längre kedja. Kedjan är som mest sträckt när hjulaxel, svinginfästning och utgående axel från växellådan sammanfaller på en linje.

Kurva 7 (som inte är mycket till kurva) tas med ride height aktiverad vilket bottnar svingen mer än kanske någon annan bana = större svingrörelse = större variationer i sträckning av kedjan.

Det är alltså inte att man drar itu kedjan för att den är för kort, istället har man nu problemet att den långa kedjan visar sig vara så dåligt sträckt stundtals att den riskerar kugga ur… Jag gissar att det kan skaka rätt bra på kerbsen under nedlägg + växling.

Det är svårt att hitta bra bilder men bl.a. Aprilia verkar ha haft någon slags kedjestyrning på plats som lösning på problemet:
Kedjan är som mest sträckt när vinkeln Kedjedrevaxel, Svingaxel, Bakdrevsaxel är Rak = 180 grader, När vinkeln avviker från 180 grader blir avståndet mellan främre och bakre kedjedrev kortare. Och kedjan slappare. När man kollar kedjeslacket så står hojen på sidostöd eller bakre depåstöd och på GSX1300R är då bakre fjädringen helt nere (hjulet helt utfjädrat, max avstånd från sadeln) och kedjeslacket anges till som mest 35mm.
Jag tog och ställde upp hojen på ett ABBA-stand som stöder i svingaxeln och tog bort hundbenen. Och provade sedan flytta upp bakhjulet 120 mm från utgångsläget. 1 cm i taget.
Resultatet var att kedjeslacket blev som minst 10mm (5mm upp och 5mm ner).
När jag senare höjde hojen 20 mm med kortare hundben fodrades 40 mm kedjeslack vid helt utfjädrat för 10 mm som minsta kedjeslack med hjulet högre upp.
Tsubaki rekommenderar 2% kedjeslack vid hög belstning och varierande belastning. Min bedämning är att 1 cm är någonstans mellan 1% och 2% så får duga.
Men det är mycket lätt ställa in för litet kedjeslack vid helt utfjädrat hjul. Och då kommer kedjan att sträckas. När hjulet fjädrar upp.
Så min gissning är att KTM har ställt in för lite kedjeslack och så gick Pedros kedja av.
Eller att dom inte bytt kedja efter varje pass, bara sträckt kedjan till rätt slack.
Och så gick kedjan av.

1757962493087.png

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP