2025 Red Bull GP of San Marino&the R. R.

Efter besökt Mugello förra året och fått lyssna på italienarnas hat, buande och busvisslingar mot Marc kändes det extra bra att han vann.
Snygg segergest dessutom. 👍

Nästa år tänkte jag besöka Assen. Varit där flera gånger dock aldrig som åskådare. Älskar banan och hoppas på gladare publik där.
Jag ska till Assen och jag är glad:), de flesta andra också!

Här kommer lite om Yamahas V4 debut. :)
Ganska positivt ändå tycker jag. 👍
Det som begränsar framfarten i MotoGP (och kanske också Moto2) är bränslet och däcken.
Racingen är en ekonomitävling där det gäller få tillgängliga resurser (bränsle och däck) att räcka till mållinjen.
Citat från Crash.net
But of course we are not ready yet. We had a lot of problems with fuel consumption. I had to manage the fuel from lap 10.
slut citat

En förklaring av Peter Bom i The Oxley-Bom podcast är att man på Misano har förlängt svingen avsevärt för att förbättra greppet. Det innebär mer flex i svingen samt såklart längre kedja. När sen föraren aktiverar ride height device så påverkar det kedjans geometri ytterligare och riskerar att överbelasta den. Sen är frågan varför det hände just KTM men ingen annan.
Inte riktigt så jag uppfattade det… Man förlänger svingen för att lägga mer vikt på framhjulet för förbättrad balans (och totalgrepp såklart).

Längre sving = längre kedja. Kedjan är som mest sträckt när hjulaxel, svinginfästning och utgående axel från växellådan sammanfaller på en linje.

Kurva 7 (som inte är mycket till kurva) tas med ride height aktiverad vilket bottnar svingen mer än kanske någon annan bana = större svingrörelse = större variationer i sträckning av kedjan.

Det är alltså inte att man drar itu kedjan för att den är för kort, istället har man nu problemet att den långa kedjan visar sig vara så dåligt sträckt stundtals att den riskerar kugga ur… Jag gissar att det kan skaka rätt bra på kerbsen under nedlägg + växling.

Det är svårt att hitta bra bilder men bl.a. Aprilia verkar ha haft någon slags kedjestyrning på plats som lösning på problemet:

Bifogat

• IMG_1178.jpeg
    IMG_1178.jpeg
    452.1 KB · Visningar: 6
Hej Kratoz, vilket var Marquez budskap till den ogillande publiken när han stod i understället och lyfte upp skinnstället innan eller efter prisutdelningen ?
Jag gissar att han visade alla som visade att han körde för italienska Ducati. 😊

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park