2025 Motul GP of the Valencian Community

Qvarten avslutade med mer poäng, 201, totalt än vad de tre näst följande Yamaha förarna skrapade ihop tillsammans. Det är inte konstigt att Yamaha vill behålla honom.
Miller 79
Rins 68
Oliveira 43
MM klarade nästan av samma sak, de var tre med Ducati GP-25 2025: MM 545 Poäng
Pecco Bagnaia 288
Fabio Di Giannantonio 262
Summa Pecco+Fabio 550 Poäng Med MM 1095 poäng
På Ducati GP-24
Alex Marquez 467
Franco Morelli 231
Fermin Aldeguer 214
Summa Alex+Franco+Fermin 912
samt Alex med 467 p drog ihop mer än FM231+FA214=445
Så Ducati GP-25 slog Ducati GP-24 med 1095 mot 912 ..... eller var det Rossi som sa föraren 80 %, hojen 20 % för länge sedan .

Last edited:
eller var det Rossi som sa föraren 80 %, hojen 20 % för länge sedan .
Den typen av påstående är betydligt äldre än Rossi.

Det äldsta jag hört var Damon Hill (tror jag) i en F1 dokumentär från nån gång i början av 90talet som drog jämförelsen om att "alla vet ju att I F1 är bilen 80% och föraren 20% medan det i motorcykelracing är tvärtom."

De senaste åren har ju "pratet" varit att motorcyklarna med alla rider-aids kommit ikapp F1 och att i rider-aid-eran är det 80% hojen 20% föraren i dramatisk skillnad till tidigare.

#fwiw

Den typen av påstående är betydligt äldre än Rossi.

Det äldsta jag hört var Damon Hill (tror jag) i en F1 dokumentär från nån gång i början av 90talet som drog jämförelsen om att "alla vet ju att I F1 är bilen 80% och föraren 20% medan det i motorcykelracing är tvärtom."

De senaste åren har ju "pratet" varit att motorcyklarna med alla rider-aids kommit ikapp F1 och att i rider-aid-eran är det 80% hojen 20% föraren i dramatisk skillnad till tidigare.

#fwiw
Ja kombinationen max 1000cm3 och 24 liters tank innebär ju ekonomiracing, man måste köra på snälmapp för nå mållinjen i Grand Prix eller har dom ställbara kammar för hålla nere förbrukningen på lägre varvtal eller andra smarta knep minska energiförbrukning. Till exempel som Suzuki haft på GSX1000RR på senare år med hjälp av kulor som slängs ut i spår mellan kamdrev och kam och ändrar kamtiderna när varvtalet ökar eller minskar.

Last edited:
Ja, inte Frankie's stoltaste ögonblick. 🫣
Men tveksam om jag tycker straff skall föras över till nästa säsong. 🤔
Inte alls fel enligt mig eftersom det ska vara kännbart när man gör fel då det kan medföra alla möjliga men för de som blir påkörda.
Förr fanns något som innebar att man tävlade som en gentleman, man kan se det än idag men tyvärr också ett antal tävlande som inte bryr sig om sina medtävlande för fem öre.

Ja, inte Frankie's stoltaste ögonblick. 🫣
Men tveksam om jag tycker straff skall föras över till nästa säsong. 🤔
Eftersom "dumheter" ibland straffas vid nästa lopp så blir det nödvändigt att sista loppet en säsong straffas första loppet föraren deltar i nästa säsong.
Förekommer i alla sporter, såg om en skidåkare som ville få en avstängningsrisk avklarad och körde fri stil, skejtade i klassisk tävling i Norge några stavtag. I hopp om gult kort och rött kort (för hon hade redan ett gult kort) och avstängd från nästa lopp. För att sedan kunna starta "ren" i viktig tävling (VM?).
Men arrangörena ger henne inte Gult kort (som hon ville ha) utan diskar henne i det aktuella klassik stil loppet. Jag kan inte låta bli att le ! :hihi Hände för bara några veckor sedan.

Eftersom "dumheter" ibland straffas vid nästa lopp så blir det nödvändigt att sista loppet en säsong straffas första loppet föraren deltar i nästa säsong.
Förekommer i alla sporter, såg om en skidåkare som ville få en avstängningsrisk avklarad och körde fri stil, skejtade i klassisk tävling i Norge några stavtag. I hopp om gult kort och rött kort (för hon hade redan ett gult kort) och avstängd från nästa lopp. För att sedan kunna starta "ren" i viktig tävling (VM?).
Men arrangörena ger henne inte Gult kort (som hon ville ha) utan diskar henne i det aktuella klassik stil loppet. Jag kan inte låta bli att le ! :hihi Hände för bara några veckor sedan.
Tja, det är ju samtidigt konstigt om man inte får straff för ett brott bara för att det är sista loppet.
Men skulle ju hända om man inte är med nästa säsong.
Hade det tex varit Oliveira så hade han sluppit straff helt.
Så kanske vore bättre och straffas samma säsong med en böter tex?

Kanske...🤷

...
Förekommer i alla sporter,
....
Det påståendet är inte sant.
Det populäraste exemplet är Australian Rules Football där det brukar resultera i fantastiskt våldsamma finaler.
Man kan nämligen inte bli utvisad, man kan bara bli svstängd ifrån nästa match den gällande säsongen... :D
Personligen är jag övertygad om att säsongerna bör vara åtskilda.
Det har mer positivt med sig än negativt imho.

Last edited:
Det påståendet är inte sant.
Det populäraste exemplet är Australian Rules Football där det brukar resultera i fantastiskt våldsamma finaler.
Man kan nämligen inte bli utvisad, man kan bara bli svstängd ifrån nästa match den gällande säsongen... :D
Personligen är jag övertygad om att säsongerna bör vara åtskilda.
Det har mer positivt med sig än negativt imho.
Och publiken gillar de fantastiskt våldsamma finalerna Australian Rules Football.
Gladiatorspel är poppis bland publiken och media i Sverige som väl rapporterar mer från olyckor i MotoGP och andra motorsporter än om tävlingsresultaten.
Det finns alltså sporter där varje såsong är sin säsong som i Australian Rules Football men som jag skrev är MotoGP inte enda sporten där bus kan straffas nästa såsong, förekommer i skidor också.
från dn.se
1764142958975.png

Last edited:
Jag tycker att bestraffning ska ta hänsyn till historik och vad som har gjorts. Böter rent generellt dåligt om det inte är så hög summa att det svider ordentligt. Long lap, poängavdrag, avstängning och/eller böter ordningen det ska vara
Gällande Morbidelli finns det en historik, bestraffningar har gjorts men karln verkar inte ta lärdom och då tycker jag straffet kan läggas på nästa säsong.

Ett straff ska påverka det som faktiskt händer på banan eller mästerskapet.
En förare som får en böter kan fortfarande vinna loppet, ta fulla poäng och knappt påverkas.

Förare tänker sällan på pengar i ett hett race.
Men de tänker definitivt på att inte få en long lap eller tappa mästerskapspoäng.

Kort sagt:
Böter ändrar inte resultatet – sportsliga straff gör det.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Ett straff ska påverka det som faktiskt händer på banan eller mästerskapet.
En förare som får en böter kan fortfarande vinna loppet, ta fulla poäng och knappt påverkas.

Förare tänker sällan på pengar i ett hett race.
Men de tänker definitivt på att inte få en long lap eller tappa mästerskapspoäng.

Kort sagt:
Böter ändrar inte resultatet – sportsliga straff gör det.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Instämmer 100%. Böterna är dessutom ofta väldigt små så åtminstone för fabriksförarna är de i princip omärkbara. Tjänar man 30 miljoner euro om året så är 2000 euro i böter för att man kört för snabbt i depån helt meningslöst.

Tycker också att straff ska föras över till nästa säsong, annars är det ju fritt fram att bete sig som ett svin i sista racet.

Tycker också att straff ska föras över till nästa säsong, annars är det ju fritt fram att bete sig som ett svin i sista racet.
Jag förstår inte varför man inte kan besluta om alla straff under racets gång?
Om man inte gör det har man försatt sin chans.
Om det är en resursfråga; anställ några fler på det kontoret.

Jag förstår inte varför man inte kan besluta om alla straff under racets gång?
Om man inte gör det har man försatt sin chans.
Om det är en resursfråga; anställ några fler på det kontoret.
Det kan ha att göra med att de flesta fall är lite olika och att man vill vara säker på att man dömer konsekvent för samma grad av förseelse.

Alla de ”enkla” fallen som att köra över på grönt, gena i kurvor, att ej följa utdelade straff etc får ju mer eller mindre omedelbara påföljder.

---
man vill vara säker på att man dömer konsekvent för samma grad av förseelse.
...

Vilket man, isåfall, skulle bli först i världshistorien att klara av. ;)
Det är, rent praktiskt, omöjligt att göra och en av orsakerna till etablerandet av yrkesgruppen "sports lawyers" (usa) och i Sverige bla. högskolepoäng i det specifika ämnet Idrottsjuridik.
Dvs. jag förstår din poäng men även om den typen av 'argumentation' är vanlig ifrån diverse organisationer så står den på väldigt sank mark.
#world-peace

Last edited:
Enda anledningen att Morbidelli är kvar i MotoGP nästa säsong stavas "VR46 Family & Friends". Att sätta honom på en av de bästa hojarna genom tiderna är definitionen av slöseri.

1764222307886.png

Bifogat

• 1764222161711.png
    1764222161711.png
    10.5 KB · Visningar: 2
Enda anledningen att Morbidelli är kvar i MotoGP nästa säsong stavas "VR46 Family & Friends". Att sätta honom på en av de bästa hojarna genom tiderna är definitionen av slöseri.

View attachment 523279
Jovisst, men i all motorsport gäller att det är den som betalar som bestämmer. Vill man ha en rättvis idrott kan man ju börja med orientering. 😄

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...