2025 Liqui Moly Australian MC Grand Prix

Har MM93 återigen hjälpt till att skapa en cykel som bara han kan köra? Det är konstigt att historien upprepar sig.
Funderar du på allvar om Marc förstört Ducatis fabrikshoj på mindre än en säsong med Dall'Igna i stallet?

Trist att Miller inte klarade podium, 6 hundradelar ifrån, men väldigt glad att han klarade hålla sig på hjulen. Aprilia topp 2 👍 Ska bli häftigt att se Bez imorgon, känns inte omöjligt att han kan ta det ändå trots 2 long lap. Mest orolig om han ska behöva köra om Acosta 2 ggr som är helt otroligt duktig på att köra defensivt men ändå ha bra fart.

Funderar du på allvar om Marc förstört Ducatis fabrikshoj på mindre än en säsong med Dall'Igna i stallet?
Jag gör det i varje fall.
Hojen är inte förstörd men ingen annan klarar köra Ducati GP-25 med Marc's inställningar.
Och jag misstänker Marc's inställningar blir riktmärke. MM :) är ju snabbast på GP-25.
Bäst går det väl för Fabio Di Giannantonio på GP-25 som dragit ihop 196 p jämfört med teamkompisen Morbidelli på GP-24 med 207 p.
Skälet är att jag "tidigt" med MM i Honda reagerade över resultaten för andra Honda förare.
Exempel Standing 2019, 9an gissar jag är Cal Crutchlow från LCR Honda. Övriga i Repsol Honda, teamet som MM körde i på plats 19 resp 21.
Standing 2018, Dani Pedrosa 11:a i Repsol Honda.
Kratoz, tror du Alex Marquez skulle vilja byta sin GP-24 till en GP-25 nu inför de sista helgerna ?

Last edited:
Att man kan hata någon så mycket är ändå fascinerande. Det ska du ha credd för iallafall.
Du är uppenbart inte läskunnig.
Det jag menar är att det inte är första gången som hans teamkamrater plötsligt ser ut att inte kunna köra efter att han funnits i stallet ett tag.
Det är självklart så att om han är snabbare så lyssnar man på honom, men jag har svårt att se att Bagnaia plötsligt inte kan köra mc.

Jag gör det i varje fall.
Hojen är inte förstörd men ingen annan klarar köra Ducati GP-25 med Marc's inställningar.
Och jag misstänker Marc's inställningar blir riktmärke. MM :) är ju snabbast på GP-25.
Bäst går det väl för Fabio Di Giannantonio på GP-25 som dragit ihop 196 p jämfört med teamkompisen Morbidelli på GP-24 med 207 p.
Skälet är att jag "tidigt" med MM i Honda reagerade över resultaten för andra Honda förare.
Exempel Standing 2019, 9an gissar jag är Cal Crutchlow från LCR Honda. Övriga i Repsol Honda, teamet som MM körde i på plats 19 resp 21.
Standing 2018, Dani Pedrosa 11:a i Repsol Honda.
Kratoz, tror du Alex Marquez skulle vilja byta sin GP-24 till en GP-25 nu inför de sista helgerna ?
Hur har han gjort för att förstöra den för alla andra?
Vilken påverkan ha han på årets GP?
Vilka delar har han valt fel?
Vilka inställningar har han tvingat på andra?

Eller så maskerar en duktig förares enorma övertag i fart hur mycket sämre hojen presterar. När man leder ett race med 3 sekunder kör man inte på max. När hojens prestanda relativt övriga hojar minskar kör föraren närmare hojens potential och gapet behålls. Tills presetanda-övertaget helt är borta och alla på hojen hamnar längre och längre bak i fältet.
Det är tydligt att Aprilia och KTM varit uppåtgående hela året.

Fallet Bagnaia däremot är något helt annat. Han har bekymmer, minst sagt. Vad det nu kan vara är svårt att säga.

Hur har han gjort för att förstöra den för alla andra?
Vilken påverkan ha han på årets GP?
Vilka delar har han valt fel?
Vilka inställningar har han tvingat på andra?
Väntar med spänning på vad Sporthojs insiders har för svar att komma med......inga flummande , vaga , otydliga påståenden utan korrekt och tydlig information:tummenupp

Väntar med spänning på vad Sporthojs insiders har för svar att komma med......inga flummande , vaga , otydliga påståenden utan korrekt och tydlig information:tummenupp
Jag tror personligen att det inte hjälper ingenjörerna att ha en talang motsvarande Marc Marquez i stallet. En förare som kan ta ut nära max ur däcken oavsett vilken "skit" de sitter på, lite slarvigt uttryckt. Man blir lätt snöblind i utvecklingsarbetet och riskerar att tro att hojen är bättre än vad den är.

Med det resonemanget blir det logiskt enklare att utveckla en hoj i rätt riktning med (tillräckligt snabba) förare som kör betydligt långsammare på marginellt sämre material. Vad mycket enklare det blir att avgöra vad som funkar, tänker jag.

Detta tror jag Ducati led av med Stoner.
Honda led av det med Marc.
Potentiellt Yamaha också pga Quartararo.

Honda går från klarhet till klarhet nu med Marini, en förare som kanske inte är född med den största förartalangen men väldigt intelligent, vad det verkar.

Jag vet att Comeback inte är någon gulögd Marc-hatare.
Och att han ofta har intressant information som iaf får mig att tänka till.
Det är därför jag vill veta om han har något mer konkret bakom orden sas.
Han förtjänar ❤️ bara för att starta alla trådar! 😊

Jag tror personligen att det inte hjälper ingenjörerna att ha en talang motsvarande Marc Marquez i stallet. En förare som kan ta ut nära max ur däcken oavsett vilken "skit" de sitter på, lite slarvigt uttryckt. Man blir lätt snöblind i utvecklingsarbetet och riskerar att tro att hojen är bättre än vad den är.

Med det resonemanget blir det logiskt enklare att utveckla en hoj i rätt riktning med (tillräckligt snabba) förare som kör betydligt långsammare på marginellt sämre material. Vad mycket enklare det blir att avgöra vad som funkar, tänker jag.

Detta tror jag Ducati led av med Stoner.
Honda led av det med Marc.
Potentiellt Yamaha också pga Quartararo.

Honda går från klarhet till klarhet nu med Marini, en förare som kanske inte är född med den största förartalangen men väldigt intelligent, vad det verkar.
Jag tror att du i stort kan ha rätt.
Det är inte nödvändigtvis bra att ha exceptionella förare som utvecklar hojen.
Och att vissa förare, Alatalo nämnde Pedrosa, är bättre än andra på hoj-utveckling.

Det jag vänder mig mot är att Marc "förstört" Ducatis.
Speciellt inte med en sån som Dall'Igna i teamet.
Jag skulle tom vilja hävda att den är bra.
Peccos bekymmer sitter nog inte i hojen.
Aprilia och Bez fullständigt utplånade var rekordet.
Bez och apan har definitivt tagit ett steg uppåt.

Så nä, imo har inte Marc förstört någon Ducati.

1) Hur har han gjort för att förstöra den för alla andra?
2) Vilken påverkan ha han på årets GP?
3) Vilka delar har han valt fel?
4) Vilka inställningar har han tvingat på andra?
1) MM har inte gjort nått alls gissar jag, det är ju inte MM som styr hojutveckling, det gör ju Teamet
2) Det är troligen väldigt frestande att överföra den snabbaste förarens inställningar till den andra hojen i Teamet (Pecco)
3) MM har inte valt fel delar, det är ju Teamet som väljer delar efter resultat.
4) Återigen är det ju Teamet som väljer delar efter resultat.
Det jag tycker är intressant att se likheterna med hur det såg ut hos Honda när MM tog hem sin näst sista titel, den 2019.
2019 MM världsmästare för Repsol Honda, övriga Repsol vilka det var (en testförare kan vi räkna bort) men då betyder det att den näst bästa i Repsol Honda kom på plats 19.
Inställningarna har väldigt stor betydelse och är mycket individuella.
Fabio di Giannantonio var på väg bort från MotoGP 2023 när man gjorde några ändringar i inställningarna på hans hoj och helt plötsligt blev resultaten så bra (3:a Phillip Island, 1:a Qatar) att Fabio fick en plats i MotoGP även 2024.
Vad det gäller förare så är väl Marc Marquez Greatest of All Times, GOAT.
I den nya tiden med 4-taktare och massvis med smarta funktioner på hojarna.
Lyckas komma tillbaka efter "spanska picadorhästoperationer" för snabbt in på arenan igen.
Otroligt !

Last edited:
1) MM har inte gjort nått alls gissar jag, det är ju inte MM som styr hojutveckling, det gör ju Teamet
2) Det är troligen väldigt frestande att överföra den snabbaste förarens inställningar till den andra hojen i Teamet (Pecco)
3) MM har inte valt fel delar, det är ju Teamet som väljer delar efter resultat.
4) Återigen är det ju Teamet som väljer delar efter resultat.
Det jag tycker är intressant att se likheterna med hur det såg ut hos Honda när MM tog hem sin näst sista titel, den 2019.
2019 MM världsmästare för Repsol Honda, övriga Repsol vilka det var (en testförare kan vi räkna bort) men då betyder det att den näst bästa i Repsol Honda kom på plats 2019.
Inställningarna har väldigt stor betydelse och är mycket individuella.
Fabio di Giannantonio var på väg bort från MotoGP år (????) när man gjorde några ändringar i inställningarna och helt plötsligt blev resultaten så bra att Fabio fick en plats i MotoGP året efter (vilket?)
Vad det gäller förare så är väl Marc Marquez Greatest of All Times, GOAT.
I den nya tiden med 4-taktare och massvis med smarta funktioner på hojarna.
Lyckas komma tillbaka efter "spanska picadorhästoperationer" för snabbt in på arenan igen.
Otroligt !
Tack för svar. 👍

Är ju möjligt att, efter ett tag, Ducati hamnar där Honda hamnade.
Men att man är där redan tror jag inte.
Jag tror spekulationerna beror delvis på Peccos kräftgång och delvis på att Aprilia tagit (minst) ett steg framåt.
Inget av det pekar på att Marc "förstört" nånting eller att Ducatin är dålig imo.

Bara mina 2 cent...

Last edited:
Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back