2017 MotoGP - försäsongstugg!

Där ser man! Missat att den gick under säsongen också :P Men vill minnas att det var någon serie under pre-season förra året?

Nej, de klippte ihop gamla segment från ATF under säsongen, så jag hade redan sett i princip allt redan. :D
I år har ATF varit lite tråkigare med mer eller mindre en recap. :(
 
Är väl WP på både moto3 och 2 mästarhojarna så de verkar ju inte helt värdelösa...

Värdelösa har jag aldrig påstått att de är, jag har faktiskt ingen uppfattning om precis hur bra de är. Men hade de varit bäst, så hade redan alla andra stall i MotoGP använt dem. Hondas fjärding var väl säkerligen heller inte dålig, men å andra sidan inte heller lika bra som Öhlins... uppenbarligen.
 
Värdelösa har jag aldrig påstått att de är, jag har faktiskt ingen uppfattning om precis hur bra de är. Men hade de varit bäst, så hade redan alla andra stall i MotoGP använt dem. Hondas fjärding var väl säkerligen heller inte dålig, men å andra sidan inte heller lika bra som Öhlins... uppenbarligen.

Kan ju hänga på förarmaterialet med, MM på WP en säsong sen ska alla ha det istället. ;) Ed. Det jag Tror gör öhlins "bäst" är supporten dom kan hålla tack vare den stora mängd data dom sitter på och inte teknisk överlägsenhet, ett säkert kort för teamen helt enkelt.
 
Last edited:
Kan ju hänga på förarmaterialet med, MM på WP en säsong sen ska alla ha det istället. ;) Ed. Det jag Tror gör öhlins "bäst" är supporten dom kan hålla tack vare den stora mängd data dom sitter på och inte teknisk överlägsenhet, ett säkert kort för teamen helt enkelt.

Kan mycket väl vara som du säger. Någon gång ska ju trots allt någon annan hinna ikapp i utvecklingen. Då kan det ju vara support och annat som fäller avgörandet för teamen. Vi får väl helt enkelt fråga den något partiske Alatalo i frågan :D
 
Jag vet inte om jag har någon åsikt i frågan förutom det som redan sagts. Visst har jag gjort grundliga analyser av konkurrenter och visst vet jag vad deras starka respektive svaga sidor är. Men man kan inte stirra sig blind på vad andra gör. Man måste ha en egen filosofi och egna teorier och sedan köra stenhårt på dessa. Den som bara är ute efter att kopiera en konkurrent - oavsett om det gäller ren teknik eller arbetssätt - kommer aldrig att vara ledande.

En sak som inte ska underskattas är effekten av långvarigt kontinuerligt samarbete. Att vara leverantör till en och samma fabrik och en och samma motorcykelmodell bygger upp en kontinuitet där båda parter införskaffar kunskaper och erfarenheter. Att då välja en annan fjädringsleverantör med hänvisning till att de är "bättre" kommer knappast att generera bättre prestanda förrän efter en mycket lång tid.
 
Jahapps, här har det varit helt dött nu ett tag. Dags att vi börja spekulera lite och sprida lösa rykten!

Vem tror ni blir årets rookie?

Kandidater:
Johan Zarco (Tech 3)
Jonas Folger (Tech 3)
Alex Rins (Suzuki)
Sam Lowes (Aprilia)

Själv tror jag att Zarco kommer att vinna, pga av hans stabila körning i Moto2. Han verkar vara väl medveten om sina gränser och har bra pace över ett helt race. Lowes däremot vet uppenbarligen inte var hans begränsningar är, flest krascher under 2016 (30 st) talar sitt tydliga språk. Dessvärre tror jag att detta kommer att fortsätta, eftersom han sitter på en hoj som kräver att man tänjer på gränserna för att kunna hänga med. Jag sticker ut hakan lite och säger även att Zarco slår både Miller och Rabat nästa år.
 
Som Suzuki-fan håller jag ju lite extra på Rins i rookie kampen, men jag tror som du CoBz, Zarco blir en hård nöt att knäcka om testerna antyder något om kommande säs8ng.
 
Som Suzuki-fan håller jag ju lite extra på Rins i rookie kampen, men jag tror som du CoBz, Zarco blir en hård nöt att knäcka om testerna antyder något om kommande säs8ng.

Ja, jag höll också Rins som en favorit tidigare, men efter en ganska klen säsongsavslutning och nu även hans skador kommer han med stor sannolikhet att halka efter de andra rätt rejält. Dessutom verkade han inte riktigt hitta hem på hojen lika snabbt som Zarco och Folger gjorde. Undra hur det är med stackaren förresten, frakturer på ryggen är rätt allvarliga saker.
 
Zarco känns väldigt fokuserad och stabil. Han kraschar ju nästan aldrig och han kan verkligen planera sina race. Han är lugn och stabil, mem kan vara aggresiv då det behövs köras om.:D
Jag tror han kommer slå flera av de etablerade förarna i det lägre skiktet.

Och så sitter han ju på en bra hoj också. :yoparty
 
Hej, är det någon som vet om man kan köpa biljetter till testkörningarna?

Jag och min sambo kommer vara i Thailand när de testkör på Sepang circuit i Malaysia...funderar på att dra dit då men hittar ingenstans om man får komma in eller inte.
Sepangcircuits kalender är helt tom 2017 än så länge så där går inte att kolla.

Någon som vet vart man kan vända sig?
 
Jag vet inte säkert, men skulle gissa på att det inte går att köpa biljetter till testerna.
 
Så här skrev man nu i 21/11..

"the Sepang test will take place completely behind closed doors, with no media allowed."

Så kan vara bra att kolla upp hur det är som privat att överhuvudtaget komma in !!??
 
Så här skrev man nu i 21/11..

"the Sepang test will take place completely behind closed doors, with no media allowed."

Så kan vara bra att kolla upp hur det är som privat att överhuvudtaget komma in !!??

Innebär det att självaste motogp inte heller kommer att visa något från det testet? :gnissla
 
Jag skulle gissa att det inlägget handlar om Yamahas egen test som var 21-22 november...

Den första "officiella" Sepang-testen som inträffar så fort test-ban perioden är över (som i år lustigt nog är de två sista dagarna i januari och första februari) brukar ha full mediabevakning.

Dock tror jag inte att detta innebär att det går att ta sig in på läktaren. Detta skulle kräva personal enbart i detta syfte och jag är inte säker på att detta är en särskilt briljant ide som säljer mängder med biljetter. De första testdagarna under varje säsong brukar innehålla en hel del långa uppehåll då man ofta testar väldigt grundläggande saker som kan kräva långa vistelser i depåboxen. Alltså inget som gemene man kommer att vara särskilt nöjd över om han betalar pengar för en läktarbiljett...
 
Vissa förare stampar bakbroms i slutet av rakan, precis innan man börjar dra i frambromsen. Detta stabiliserar hela ekipaget och drar framförallt ihop bakänden lite grann vilket sänker tyngdpunkten vilket teoretiskt sett leder till bättre bromsprestanda. Andra förare är beroende av möjlighet till mer viktförskjutning framåt för att lita på framänden vid hård inbromsning. Dessa behöver således en något högre tyngdpunkt och använder därför ingen bakbroms innan frambroms.

Under de sista åren har det blivit väldigt vanligt att använda ganska mycket bakbroms under sista delen av trailbromsningen, alltså vid relativt stora lutningsvinklar. Detta förbättrar styrningen under sista delen av inbromsningen och detta är en utbredd körstil både inom MotoGP och Moto2.

Det hade onekligen varit intressant att se dataloggningen (gas, båda broms, lutningsvinkel och kanske båda fjädringskanaler) synkroniserat med videon.
 
@Alatalo
Ännu ett inlägg med info som helt enkelt inte går att få på annat sätt än från dig.
Det har skrivits förr men måste upprepas:
Tack för alla dina inlägg! :Bugar
 
Back
Top