2012 Beta EVO 300cc iordningställning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Köpte denna härom veckan, en Beta Evo trialhoj som har lite problem. Så jag tänkte fråga om lite råd för att få ordning på den. Handbromsen behövde fixas, och det är gjort. Oket har nya cylindrar och DOT4 bromsolja, och luftad så noggrant jag kunde. Vad som återstår nu är höger gaffelben som har blivit något deformerat upptill precis under tätningarna, förmodligen mot nån sten i skogen, så det läcker lite olja där genom den packboxen när man trycker ner gaffeln.

Sen är det något med kopplingen också. Jag har luftat den, det kommer ren och fresh DOT4 vätska nu, och inga bubblor (det gjorde det inte innan heller). Men när motorn är kall och jag startar den, så snart jag lägger i växel så drar hojen iväg! När jag hållt på så några gånger så släpper det så att det går att stå med kopplingen nedtryck och ettan i, och hojen står stilla.. MEN den drar lite hela tiden.

Vet inte om det är friktionsplattorna eller själva kopplingen/fjädern, eller nåt annat. Har provat med både Jitse Trial-olja för tvåtaktare, samt med vanlig JASO MA2 MC-olja. Samma problem, som om jag inte hade nån koppling alls. Dock funkar det när jag med motorn avstängd lägger i typ 6an och håller in kopplingen, då rullar hojen fint. Men bara i 4-5-6 ans växlar. Några ideer?

IMG_8237.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar boys. Då har jag två grejer att göra. Kolla den där "korgen", och så ut och köra. Men innan jag kan köra riktigt på den måste jag ordna kopplingen. Ska se om jag kan skruva upp motorn imorgon och visa grejerna, kanske vi kan hitta ett hack nånstans.

Förresten, hur kan ett hack i kopplingskorgen uppstå? Nåt grus i maskineriet?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tackar boys. Då har jag två grejer att göra. Kolla den där "korgen", och så ut och köra. Men innan jag kan köra riktigt på den måste jag ordna kopplingen. Ska se om jag kan skruva upp motorn imorgon och visa grejerna, kanske vi kan hitta ett hack nånstans.

Förresten, hur kan ett hack i kopplingskorgen uppstå? Nåt grus i maskineriet?
Börja med att köra en runda, har du tur så släpper det. Inte alls omöjligt.
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Äger en scorpa sy250 sedan några år tillbaka. Min koppling beter sig likadant.

Kall går det inte att frikoppla.
Är jag otålig funkar det att veva igång motorn, hålla kopplingen inne, lägga i växel och hoppa på i farten. Efter några meter slutar den att driva. Därefter går det att köra som vanligt.

Ta inte för långa pauser bara, då klibbar kopplingen ihop igen:)

Har renoverat både slav och huvudcylinder, bytt kopplingsarmen (som var svetsad i fel vinkel) och haft isär kopplingen och mätt/kontrollerat. Utan framgång.
Endast byte av lameller kvar på listan. Blir väl gjort någon gång 2024....
Tydligen vanligt problem om man läser runt på diverse forum. Lösningen enligt vissa är ”the beta clutch fix”

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
På en hoj som stått mycket skulle jag också först gått på "kopplingen klibbat ihop" och sett till att köra hojen regelbundet några veckor innan jag börjat riva i grejer.

Jmfr justera ventiler helt i onödan och se skiten blåsa upp i ansiktet.

I övrigt gäller som vanligt:

Arbeta systematiskt!
Det är bara att Beta av problemen ett efter ett. :glömdet
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Börja med att köra en runda, har du tur så släpper det. Inte alls omöjligt.
Det har jag gjort, ganska mycket faktiskt. Det går att köra den, och den blir "bra" efter ett tag, men den fortsätter att dra hela tiden. Och när motorn blir kall igen så är problemet helt tillbaka.

Det är bara att Beta av problemen ett efter ett. :glömdet
Ja. Det gör jag ;)

Kollade på Chrulls länk till det amerikanska forumet Trialscentral, och det verkar uppenbarligen vara ett kännt problem, och inte enbart med märket Beta utan även vissa andra tillverkare - slarvigt gjorda friktionsringar till kopplingen. Nu vet jag vad jag har framför mig, så idag blir en lång dag. Tack så mycket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns ju också oljor som inte alls trivs ihop med vissa lameller, oftast klibbar dom ihop i olika grad, från lite jobbigt till ihopsvetsat. Då är symptomen som du beskriver, när man väl får isär dom, motorn är varm osv så funkar det klockrent, men så fort hojen står så klibbar dom ihop igen. Oftast räcker det med ett oljebyte så är problemet ur världen.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Har haft samma problem på min Ktm 200 exc. Det försvann när jag bytte olja i växellådan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hade liknande problem på min KTM exc 300 Tpi 2018... De va bara jystera på kopplings handtaget var drag läget skulle ta.. Skilde lite mellan varm å kall motor..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar boys. Är redan inne på skrapning av friktionsringarna. Går trögt men jag vill vara noggrann. Höll på några timmar igår, på gränsen till masochism men nu är jag mer än halvvägs så ... sen att ringarna satt i fel ordning. Dom två tjockare ska sitta ytterst men dom satt båda ihop mitterst, någon har lekt. ?

02DFFA99-46D2-4A27-8CEF-172CA3CBEE4D.jpeg5859E954-5B0C-480D-8B4E-DEDF2330668D.png
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det går frammåt. Jag har petat bort det mesta överskottslim från lamellerna, har bara kvar lite mer än en sida på sista, samt den tjockare ringen, och sen blir det förhoppningsvis ihopmontering och provkörning ikväll. Slipade även insidan på ringarna, dom såg lite ofärdiga ut med mycket ojämnheter och limskvättar. Vem fasen har tillverkat ... är det billigt handarbete av bönderna uppe bergen, eller ?? Man verkar ha kastat frisbee med dom i gödselhögen, och sen hängt upp dom i regnet för att bli 'rena'.

Beta .. "Bra grejer", .. jasså!

IMG_8345.JPG
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Passa på då att kolla glidytorna på detalj 9+11.
Hugger man mycket på kopplingen så blir det hack på glidytorna och då har lamellerna samt stålskivorna svårt att glida i sidled. Vise versa om kopplingen slirar så har lamellerna hamnat i spåren och kopplingsfjädrarna orkar inte trycka emot lamellerna...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jadå, tackar Sylta. Jag har kollat samtliga kontaktytor och nojat över precis allt som glider där i kopplingshuset, det ser bra ut. Och jag har putsat på innersida och lite selektivt på yttersida på samtliga lamell-ringar, mjukat till alla kanter och hörn med fil och smärgelduk som jag tyckte var lite för grova/skarpa. Och nu funkar kopplingen fint!

Efter jag sen diskat, torkat och inspekterat ringarna oljade jag in dom i Jitsie växellådeolja och monterade ihop kopplingen enligt sprängskissen. Den stora runda packningen fettade jag in i tjockt Kawasaki-fett så den klibbade fast i spåret, lade locket på och stängde motorn. Fyllde sen på med ca 500 ml Jitsie-olja och rullade ut hojen i vinternatten för att testa. Nu funkar kopplingen kall som varm som en koppling ska. Enligt det amerikanska forumet kan man utelämna 2 av dom 6 skruvarna för att minska hårdheten i kopplingshandtaget, men skulle jag uppleva slir så sätter jag dit dom sista två med.

Jag vet inte hur mycket som berodde på det överfödiga klistret, känns mer som att problemet var själva metallkanterna på lamellringarna och att dom helt enkelt fastnade i korgen, hur som helst har jag avlägsnat allt klister som satt mellan friktionsmaterialet på samtliga ringar. En jobbig syssla jag inte vill göra om.

IMG_8348.JPG

Sen vill jag i fortsättning använda enbart känd olja, Jitsie 10/15 är en kvalitetsolja för 2-takt växellådor och trialhojar. I och med att så lite olja går åt (500 ml) så behöver jag inte tänka snålt. Men jag tror att det funkar lika bra med vilken som helst "JASO MA2" för våtkopplingar. Den här ligger i alla fall och skvalpar i motorn just nu.

gear-oil-light-10-15.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Samtidigt som jag jagar på gaffelben (höger läcker pga deformering) till min Beta letar jag efter bra framlyktor. Köpte dessa från 24MX för att testa, och det visade sig funka toppen med "Racetech V-Face".

IMG_8354.JPG

IMG_8356.JPG


IMG_8349.JPG
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gillar att du köpte en Typ Husqvarna replikalampa från -81, vad ska du egentligen göra med alla? Skicka tillbaka de som inte passar?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det där "omologazione" kittet jag köpte verkar inte vara för min hoj. Framlampan passa inte alls, och bakre modulen med skärm och lampa ser ut att vara för en enduro/kross hoj. Det användbara för mig här är kablaget, reglagen, backspegel och hastighetsmätaren (som är för cyklar!?), samt regulatorn.

Bilden är från ett liknande set jag såg på internet, men prylarna är samma.

Beta Street-kit 03.jpg


Här en snubbe i Tyskland som fick med samma kit med sin 2016 Beta Evo, han använde inte heller medföljande lampor utan köpte egna. En väldigt skönt modifierad Evo "Das wanderbike" >>

EVO_Straßenkit (BetaBikes.de).jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Gillar att du köpte en Typ Husqvarna replikalampa från -81, vad ska du egentligen göra med alla? Skicka tillbaka de som inte passar?
Ja, jag handlar på faktura så jag rapporterar bara vilka delar jag inte behöver och betalar för det jag vill ha. I det här fallen endast EN lampa för 700 kr. Resten åker jag tillbaks med till butiken. Jag har ett antal blinkers inkommande också. Blir spännande att utvärdera.

Nu måste jag bara ordna min läckande framgaffel, sen blir det mer fokus på "omologazione" för besiktningen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top