2012 års Yamaha R1 – flopp?

Nya gaffelkronor gör nog sitt på banan tror jag.

Till skillnad från märkena med hög toppeffekt så har ju Yamaha redan bevisat att man faktiskt kan vinna på internationell nivå där man får modifiera ganska rejält (t.ex. byta gaffel och gaffelkronor). Nu har Yamaha lyssnat lite mer på Er som tävlar på nationell nivå och försökt förbättra det som krävs för att åka fort även i klasser där man inte får modifiera så mycket (till exempel Superstock och svensk Superbike). Jag tror att detta kan bli riktigt jävla bra och definitivt inte en flopp...

Men det är klart, en gaffelkrona med annan styvhet låter ju inte så fräckt för grabbarna i collegetröja-klubben och det imponerar nog inte heller på fjortisbrudarna vid korvkiosken...
 
Men det är klart, en gaffelkrona med annan styvhet låter ju inte så fräckt för grabbarna i collegetröja-klubben och det imponerar nog inte heller på fjortisbrudarna vid korvkiosken...

E det så konstigt ? På vilket sätt gör en styvare gaffelkrona hojen mer körbar ute på vanlig gata ?
 
E det så konstigt ? På vilket sätt gör en styvare gaffelkrona hojen mer körbar ute på vanlig gata ?

Grabbar som Steny som har rejsat crossplane-R1 vet att den böjveka framänden är en av orsakerna till tveksam prestanda under hård inbromsning och instyrning. Detta är utan tvekan en av orsakerna till att crossplane-R1 inte riktigt lyckats på nationell nivå där man helt enkelt inte får byta ut dessa delar.

Nu försöker Yamaha göra någonting åt detta genom att introducera en gaffelkrona som ökar styvheten framåt och bakåt men även sänker styvheten i sidled, precis som på GP hojen. Om detta spelar någon roll för vanlig gatkörning vet jag inte, det beror väl på hur hårt du kör, hur nära greppgränsen du ligger och hur bra känsla du har...? Å andra sidan vet jag inte heller om tio eller tjugo hästkrafter till skulle göra hojen mer körbar på gatan...? Enda skillnaden skulle nog bli att den inte avfärdas som en "flopp" på detta forum...?

Jag är glad för att Yamaha äntligen verkar lyssna lite mer på de som faktiskt rejsar hojen. Inte bara gaffelkronan, utan även den nya mappningen och den ganska sofistikerade TC:n är tydliga tecken på detta. Inget av detta behöver betyda att den blir sämre för gatkörning. Däremot mycket bättre för de som ska tävla på nationell nivå.

Edit: Bild på gaffelkrona.
 

Bifogat

  • Directional_Stiffness_Control.jpg
    Directional_Stiffness_Control.jpg
    42.7 KB · Visningar: 197
Last edited:
hehe, ja alltså 200 hästar e roligt, jag provade den nya ZX10. Det bara flimmrar i ögonen så hårt den accar. Men jag klarar mig utmärkt med min FZ1 också. Och dessutom tyckte jag att FZ6:an med sina 100 hästar var SKITROLIG.
Visst, känner man att hojen böjer sig vid inbromsning är det inte så roligt.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top