2012 års Yamaha R1 – flopp?

Last edited:
20 pållar efter.Jo, det kan väl se illa ut men det jag funtar på är hur kusarna levereras. Eventuella köpare kan ju ha olika preferenser eller vad de trivs med.
 
Borde inte japans ekonomiska avstannande speglas i att yenen går ner och hojarna blir billigare!? Eller det kanske är tvärtom att nu måste japanarna bygga upp allt igen och då ökar tillväxten!?

Tyvärr är det tvärtom, japanska Yenen är urstark och det ger problem för exportbolagen i Japan. Euron har däremot tappat mycket och gynnar dom europeiska tillverkarna.
 
Men vadfan, snart har man ju inga vettiga nyhojar att välja på. CBR1000 är skitful sedan senaste uppdateringen, ZX10r samma sak och nu R1an :(

GSXR1000 ser väl fortfarande vettig ut men det är väl bara en tisfråga innan japanarna ballar ur på den också.
 
Sorry men jag gillar designen...:tuttar

Men något som verkligen får mig att välja annat... Garantin

1 Year (Limited Factory Warranty). Innan har det väl varit 5 år, eller är inte det samma sorts försäkring?
 
Det resonemanget är lika giltigt som att det ”räcker” med x kr i månadslön eller ”räcker” med en lägenhet/hus på x antal kvm. Det ”räcker” med 50 hästar för att kunna köra galet fort på kurviga vägar och accelerera 0-100 på under 5 sekunder, men vem väljer det som ”räcker” om man kan få mer? Som sagt, ett stendött resonemang.

Det finns gott om folk som kan resonera och välja något som "räcker".
Men tyvärr(eller kanske som tur är, om man nu gillar kapitalism) finns det också en stor grå massa som inte "tänker efter före" utan köper precis vad reklamen basunerar ut. De köper det som är det senaste, snabbaste, tuffaste, mest exklusiva osv.
Jag tror nog också du vet att dessa inte brukar vara de vassaste knivarna, så att säga.

Kan du ”utnyttja” ett par jeans som sitter extra bra, ”dra nytta av” en mobil som känns bättre än en annan med samma funktioner eller ”använda” känslan du får i ett hus? Inte förstått eller glömt bort det som motiverar människor mer än något annat vid köp av dyra kapitalvaror: att det känns rätt.

Att det "känns rätt" brukar, åtminstone hos intelligenta människor, bygga på ett genomtänkt resonemang. Att just 20hk extra skulle vara en avgörande faktor tror då inte jag på. Det är ungefär som att du väljer mellan en HP och en Apple laptop, HP'n har 3ghz CPU medan Applen har 2,4ghz. Och tro det eller ej, men många väljer faktiskt Applen pga andra faktorer såsom användarupplevelse, design osv(nåja, det finns också den där "gråa massan" som väljer den pga hype). Hursomhelst, samma sak gäller troligtvis R1an. Alla stirrar sig inte blinda på en siffra på ett papper utan bygger sin uppfattning på en mängd andra fakta. Hur skulle tex annars Hondas CBR1000RR fortfarande kunna säljas i så stora mängder?
 
Det finns gott om folk som kan resonera och välja något som "räcker". Hur skulle tex annars Hondas CBR1000RR fortfarande kunna säljas i så stora mängder?

Det folket kallas gråa pensionärer utan cash, då räcker/duger tom. en Puch Dakota, för man får ändå inte köra fortare i stan på cykelbanan. Ujj va den går, jämfört med grannens permobil...:rolleyes:

För att Firebladen vunnit IDM SBK 2010 o ligger 2:a fnv. 2011, kom 2:a i MCNs 1000cc test 2011 o vann även BSB 2010. Faktum: den klart lättare o smidigare hoj med bättre mellanregister o toppeffekt än just R1an.

[YOUTUBE-ID]fADBQD3t8W8[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Det finns gott om folk som kan resonera och välja något som "räcker".
Men tyvärr(eller kanske som tur är, om man nu gillar kapitalism) finns det också en stor grå massa som inte "tänker efter före" utan köper precis vad reklamen basunerar ut. De köper det som är det senaste, snabbaste, tuffaste, mest exklusiva osv.
Jag tror nog också du vet att dessa inte brukar vara de vassaste knivarna, så att säga.



Att det "känns rätt" brukar, åtminstone hos intelligenta människor, bygga på ett genomtänkt resonemang. Att just 20hk extra skulle vara en avgörande faktor tror då inte jag på. Det är ungefär som att du väljer mellan en HP och en Apple laptop, HP'n har 3ghz CPU medan Applen har 2,4ghz. Och tro det eller ej, men många väljer faktiskt Applen pga andra faktorer såsom användarupplevelse, design osv(nåja, det finns också den där "gråa massan" som väljer den pga hype). Hursomhelst, samma sak gäller troligtvis R1an. Alla stirrar sig inte blinda på en siffra på ett papper utan bygger sin uppfattning på en mängd andra fakta. Hur skulle tex annars Hondas CBR1000RR fortfarande kunna säljas i så stora mängder?

Bla bla bla bla, Jisses - Jag tycker du ska ställa dig på dina knän och tacka gud att "den gråa massan" köper det "senaste" - så bolag har råd att driva teknikutvecklingen framåt!
 
På motorcycle-usa.com är de inte heller imponerade av 2012 års R1.

”Most notable for the 2012 Yamaha Superbike is what hasn’t been changed (similar to the still-carbureted 2012 YZ 250 F motocrosser). No ABS-system was introduced, and there has been zero weight reduction. Claimed wet weight remains 454 pounds, with the ’11 R1 notable as the heaviest bike in our annual Superbike Shootout – its 473-pound measured curb weight a full 34 pounds more than the class-leading Kawasaki ZX-10R.”

http://www.motorcycle-usa.com/650/11038/Motorcycle-Article/2012-Yamaha-R1-Gets-Traction-Control.aspx

Faktum: den klart lättare hoj med bättre mellanregister än just R1an.
Fast tråden handlar ju inte om CBR 1000 RR och ingen har väl skrivit att den är sämre än R1.

:va
 
Last edited:
Crazy skills om mänskligt beteende. Anställd här?

http://www.psychology.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13679

Ja precis, you got me.

För att Firebladen vunnit IDM SBK 2010 o ligger 2:a fnv. 2011, kom 2:a i MCNs 1000cc test 2011 o vann även BSB 2010. Faktum: den klart lättare hoj med bättre mellanregister än just R1an.

You just proved my point.

Bla bla bla bla, Jisses - Jag tycker du ska ställa dig på dina knän och tacka gud att "den gråa massan" köper det "senaste" - så bolag har råd att driva teknikutvecklingen framåt!

Jag tackar inte "gud" för något då "gud", liksom religion överhuvudtaget, är för samma folk som stirrar sig blinda på de där 20 extra hk..
Nåväl, jag tror nog både du och jag skulle tycka det var bättre om folk valde produkter som faktiskt är innovativa och fyller en vettig funktion istället för sådant som bara utvecklats för att prånglas ut och ge en snabb vinst till ägaren. Ta alla dessa träningsredskap de säljer på TV-shop tex, nya och lustiga rörelser varje gång.. Eller Gillette som lägger till ett extra rakblad vart femte år.. Eller Colgate som lägger till ett gummiband på tandborsten.. På vilket sätt har mänskligheten någon somhelst nytta av dessa produkters utveckling? Kommer de leda till något som människan har nytta av i framtiden? Knappast.
Nej, att folk köper "det senaste" leder inte nödvändigtvis till att saker och ting blir bättre.
 
Last edited:
Borde inte japans ekonomiska avstannande speglas i att yenen går ner och hojarna blir billigare!? Eller det kanske är tvärtom att nu måste japanarna bygga upp allt igen och då ökar tillväxten!?

Jag har inte haft tid att följa utvecklingen, men precis när det hände så gick världens stater och WTO mf in och stödköpte yen för att hålla valutan uppe för att motverka den finansiella katastrofen.

Hur långsiktigt det var vet jag inte, men så länge inte Grekland kollapsar helt så väntas nog en vinst på de placeringarna ut innan massförsäljningen tar fart.
 
Konsekvenserna av den finansiella situationen på globala marknaden är att vi sannolikt inte kommer att få någon helny japansk hoj på ett tag utan förmodligen kan räkna med i princip samma hojar plus eventuell ABS och TC.

Jag tillhör dock den lilla skara som har lärt sig att uppskatta R1:ans utseende. Plus att den är, för mig, den bästa, mest skräddarsydda hoj jag har kört. I det resonemanget inkluderar jag S1000RR.
 
Strunt samma om effekten, den är ändå för mycket för dom flesta hursomhelst, men utseendet! Blir bara fulare och fulare för varje år. Vad har dom gjort med bakdelen? :va
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top