2009 års R1 i raceutförande

jojo, precis som i cross.
men beror det verkligen på att däcket får vilotid mellan tändpulserna?
har svårt att tro det ens är mätbart (klart det är)
tror mer att det är "avsaknaden" av vridmoment kontra att det finns vrid som gör att en 2takts cross spinner mer än en 4takt.

både en stor 2taktare och en tror 4taktare har hyfsat trevliga vridmomentskurvor

jag får verkligen känslan av att det beor på vilotiden efter att ha kört en del 2/4takts cross... men dock bara en känsla, svårt att mäta och bevisa
 
Last edited:
Spies imponerade under dagen.

Lap times were as follows:

Troy Bayliss 1:43.7

Nori Haga 1:43.9

Ben Spies 1:44.1

"I'm pretty happy," Spies said after testing finished today. "The bike is working well and this day has answered so many questions for me. It's a wonderful motorcycle and the team is just great. I had some questions about the Pirellis but they are good as well, whether they're new or used, they work great."
 
Inte illa kört av Spies... Ska bli mycket intressant och se han försöka hävda sig under nästa år. Ska bli kul hur en topprankad AMA-förare ter sig i WSBK-ligan.
 
jojo, precis som i cross.
men beror det verkligen på att däcket får vilotid mellan tändpulserna?
har svårt att tro det ens är mätbart (klart det är)
tror mer att det är "avsaknaden" av vridmoment kontra att det finns vrid som gör att en 2takts cross spinner mer än en 4takt.

Far byggde en bastard ismaskin med en 600 radfyra kantarellharv men det spann mest :gnissla

Men när man väl hade fått upp anständig fart och hängde över bakdäcket spann den ifrån husorna etc :tummenupp

Fler små effektpulser än stånkan som har få hårda effektpulser.

Finns fler exempel. Räkna vad hjulet har för varvtal vid tex 100km/h så är det inte så farligt. Sedan kan man för skoj kolla hur långt hjulet hinner snurra innan nästa effektpuls. Då kan tanken bakom att däcket hinner vila bli mer uppenbar.
 
Far byggde en bastard ismaskin med en 600 radfyra kantarellharv men det spann mest :gnissla

Men när man väl hade fått upp anständig fart och hängde över bakdäcket spann den ifrån husorna etc :tummenupp

Fler små effektpulser än stånkan som har få hårda effektpulser.

Finns fler exempel. Räkna vad hjulet har för varvtal vid tex 100km/h så är det inte så farligt. Sedan kan man för skoj kolla hur långt hjulet hinner snurra innan nästa effektpuls. Då kan tanken bakom att däcket hinner vila bli mer uppenbar.

Jag är ju mer ute efter skillnaden på R1 -08 och R1 -09,
då kommer vi nog närmare försäljarsnack.
 
Jag är ju mer ute efter skillnaden på R1 -08 och R1 -09,
då kommer vi nog närmare försäljarsnack.

Jo, men ändrar du kammen så du kan ha annan tändföljd med flera pulser och sedan lite paus emellan får du just den funktionen att bakdäcket inte släpper iväg lika lätt. Även om det blir en 'större' och lite längre puls så ger tiden till nästa puls återhämtning medelst gammal hederlig radfyra så släpper däcket några millimeter för varje puls. Efter några varv har bakhjulet driftat ut betydligt.
 
Jag är ju mer ute efter skillnaden på R1 -08 och R1 -09,
då kommer vi nog närmare försäljarsnack.

vet inte riktigt om hur mkt skillnad det är, men med lite tur kommer tomten med en sån till mig... sen äre bara o lyssna o njuta i garaget tills man kan åka nånstans...
 
Jo, men ändrar du kammen så du kan ha annan tändföljd med flera pulser och sedan lite paus emellan får du just den funktionen att bakdäcket inte släpper iväg lika lätt. Även om det blir en 'större' och lite längre puls så ger tiden till nästa puls återhämtning medelst gammal hederlig radfyra så släpper däcket några millimeter för varje puls. Efter några varv har bakhjulet driftat ut betydligt.

Tack för dina svar:tummenupp
förstår hur du menar men är ändå tveksam, den där pulsen tas ju upp av ryckutjämnargummina snarare än når backen.
Bevisligen funkar ju detta, men säljsnacket är nog överdrivet.
 
Tack för dina svar:tummenupp
förstår hur du menar men är ändå tveksam, den där pulsen tas ju upp av ryckutjämnargummina snarare än når backen.
Bevisligen funkar ju detta, men säljsnacket är nog överdrivet.

Du får vara hur tveksam du vill :tummenupp

Men ryckutjämnarna tar inte huvudpulsen från motorn utan tar bara bort den hårdaste smällen direkt när explosionen skett. Det blir fortfarande en hyfsad puls genom drivlinan.

Nästa test, prova med fåcylindrig (max 2) motor och kör på väldigt lågt varvtal så börjar helt plötsligt hojen att 'hoppa' fram. Är kolvpulserna man då känner.
 
Du får vara hur tveksam du vill :tummenupp

Men ryckutjämnarna tar inte huvudpulsen från motorn utan tar bara bort den hårdaste smällen direkt när explosionen skett. Det blir fortfarande en hyfsad puls genom drivlinan.

Nästa test, prova med fåcylindrig (max 2) motor och kör på väldigt lågt varvtal så börjar helt plötsligt hojen att 'hoppa' fram. Är kolvpulserna man då känner.
ja så är det ja..

ta Rossis M1 på 17000rpm, fyra cyllar, däcket deformeras av framdrivningen/friktionen, skulle den deformationen börja avta och sen öka igen, mellan tändpulserna?
skeptisk:)
iofs inte då man vill ha den omtalade vinsten, utan snarare vid 9000rpm på väg ut ur kurvan, men..
 
Crossplane... Som på en gammal yankee-doodle-gjutjärns-V8. Det är dådsch-teknologi helt enkelt :banana

Låter gött gör den och fulsnygg är den oxå.
 
Ben Spies (1’43.9)
“The whole Superbike weekend has been great for me. Having my own crew chief here from the US joining the team is good, he really understands me and it’s great to see him working well with the Yamaha Motor Italia Technical Chief Silvano Galbusera. Getting out on Nori’s bike we made a couple of changes and got going, it answered a lot of questions for me on the different tyre manufacturer and riding new circuits. The 2009 bike is at the beginning of its development, but for where it’s at now compared to where we will be when we line up at Philip Island it’s hugely exciting. The team worked really hard on the bike this weekend and it’s just going to get better and better. I’m really looking forward to next year.”

Tom Sykes (1’44.5)
“For me it’s been a very good test. Having done two days I now feel fully part of the team. It was quite difficult arriving on Tuesday morning for the 1st day of the test, facing a new bike, a new circuit, and a new team. It was important to me to get it right from the start. We are developing well together and we have a good understanding. I was very happy with my time on the 2008 bike, and happy with a good race pace. For the 2009 bike, considering it’s at a very early stage of development, I think it’s a fantastic package. The feeling coming out of the corner is unbelievably smooth, the power is so controllable, the whole bike remains incredibly stable. There is still lots to be done but the outcome is already very good. All in all it was a great weekend for me, I was really happy to get started and learning, getting on with the new team and feeling part of it."

spies-houseworth-silvano-galbusera.jpg


Smart drag av Spies att ta med sg Tom Houseworth som nog får anses vara den bäste crew chiefen i USA och som har jobbat med Spies länge.

Tom Sykes på väg ut, han fick inte ta med sig sin egen crew chief. Ska bli spänannde att se om han kan fortsätta den positiva utveckling han haft under 2008.
sykes-2.jpg
 
Last edited:
Man har även frågat Spies varför R1 2008 inte var mer framgångsrik i AMA..

With Yamaha US buying equipment from the Yamaha WSBK team last season and Ben Spies, who has won some AMA Superbike races in his time, having ridden the Yamaha WSBK machine now, the natural question might be this: could that Yamaha win races in the US?

Yamaha Superbike riders Eric Bostrom and Jason DiSalvo were winless in '08.

"It's a very good motorcycle," Spies said emphatically about the 2008 ex-Haga R1 he rode. "I don't understand why it wasn't more competitive in the US."


Ben Spies kommer in i SBK VM 2009 med självförtroende och ett ruskigt fint rekord att som 24 åring vunnigt AMA 3 år på raken och varit på pallen hela 90%! Förvånande är att Suzuki släpper iväg en talang som Spies .. Kanske har man gömt ett ess att spela med, vad vet jag!!
 
Efter 3 år skulle jag oxå testa byta ut föraren i marknadsföringssyfte... att faktiskta skyffla om lite grann och satsa på nytt.
 
Spies satte enligt crash.net sin snabbaste tid med den nya 2009 hojen. Intressant.

Triple AMA Superbike champion Ben Spies is being tipped to fight at the front of the 2009 World Superbike field right from round one after an impressive debut with his new Yamaha Motor Italia team at the Portimao test.

Spies, who took all his AMA titles on a Suzuki GSX-R1000 and also made three race appearances on Suzuki's GSV-R in MotoGP this season, quickly adapted to the WSBK-spec R1 (and the Portimao circuit) finishing Tuesday's first day of testing on top of the timesheets with the ex-Haga/Corser '08 machine.

The Texan's best time effectively matched the best Yamaha Italia race lap, by Haga, in Sunday's season-ending races, but with an early version of the all-new 2009 R1 - which features an uneven firing 'big bang' type engine design, similar to that used in Yamaha's YZR-M1 MotoGP machine since 2004 - available, attention quickly turned to development of next year's racer.

Yamaha said that the '09 bikes present at the Portimao test were still relatively close to production specification. The present modifications included; modified cam-shaft, enlarged radiator, the addition of an oil cooler, new exhaust, aluminium fuel tank with increased capacity, the latest Magneti Marelli electronic systems and a new swing arm developed purely for the WSBK race bike.

Despite the early stage of development and new engine characteristics, Spies was able to dip 0.1sec under his best lap on the proven '08 racer to finish the test second fastest to Shane Byrne.

Spies - also making his debut on Pirelli tyres - lapped consistently in the low 1min 44sec on Wednesday and his best lap, of 1min 43.9sec, was just 0.113sec from the fastest race lap in Sunday's season-ending round, set by Ducati's retiring triple world champion Troy Bayliss.

"The whole Superbike weekend has been great for me," said Spies. "Having my own crew chief here from the US joining the team is good, he really understands me and it's great to see him working well with the Yamaha Motor Italia Technical Chief Silvano Galbusera."
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top