20-30 år; barn/karriär, båda eller inget?

Kommer att fylla 22 nu i juni och för mig handlar det mest om pengar (och självklart partner). Har jag bara stabil ekonomi, bra boende och lite av de prylar jag vill ha så kan jag mkt väl skaffa barn vid 24-26 års ålder.
Har jag inte det får knodd vänta tills jag har det stabilt

"Stabilt som fan!" /Dr. Alban

Är 27 och har inga barn.

Vill skaffa det, men just nu är det bara problematiskt i och med att studerar och lever knapert. När jag är klar så kan allt hända!

Har aldrig tänkt i banorna omkring en "karriär" men så länge man lånar till sitt uppehälle så är det lite onödigt att med vilje sätta ett barn till världen just nu..

Jag är tydligen för gammal då jag passerat 30 med 7, men bidrar ändå med en liten tanke. Min erfarenhet, baserad på egen och jämnåriga kompisars, är att livet inte alltid är välvilligt inställt till minutiös planering. Det är säkert bra att ha en tanke i vilken ordning allt skall ske, men inte sällan ändras "the grand masterplan" p g a omständigheter vi inte alltid rår över.

Arbetsmarknaden idag består av fasligt många välutbildade människor vilket gör att konkurrensen är hård om platserna och många toppjobb är sällan nåbara utan en rätt gedigen arbetslivserfarenhet. Då man skaffat denna är man hux flux i åtminstone 30-årsåldern (och oftast betydligt äldre än så) och det är även vid denna tid många bestämmer sig för att skaffa barn, vilket gör att karriären och småbarn ofta sammanfaller (om än senare än vad som brukligt varit) i alla fall. För- och nackdelar med att vara äldre som förälder är dock en annan diskussion...

Jag gjorde bort barnskaffandet tidigt, skaffade första (en son) när jag var 20, nästa (en dotter) två år senare.
Fast jobb saknades, men värnplikten var avklarad :tummenupp
Jag hade förmånen att få ta hand om mina barn väldigt mycket när dom var små eftersom man då kunde ha barnen hemma fastän man stämplade.
(jag hoppade på rätt många tidsbegränsade jobb, eftersom det var allt som fanns, så jag stämplade peroidvis emellan)

Både jag och tjejen körde väldigt mycket folkrace, så det blev många timmar i garaget för oss alla, och sopsäcken i garaget var full med begagnade blöjor.
På tävlingarna turades vi om att köra bilen och barnvagnen.
Vintertid släpade vi ungarna på rally ute i skogarna, en termos med välling, en med kaffe...

Nu är jag lite över tretti (Ehumm), grabben är fjorton och åker kartläsare i rally, jag åker kartläsare i en annan bil, han har skaffat egen folkrace bil och ska börja köra i sommar.
Dottern har något år kvar, men ska också börja köra folkrace.

Vem sa att inte spädbarnsåren präglar barnen?

Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, bara att vi skaffade barnen när det kändes rätt, inte lät det hindra oss ifrån något vi ville göra, och att vi nu har halv-vuxna ungar som klarar sig själva om vi skulle vilja hitta på något utan dom.
Fast det bästa är ju att vi har rätt likartade intressen, och odlar dom tillsammans.

Markus skrev:
Århundradets kompromiss:

:yoparty

Ähhh, man får offra sig för laget ibland :hihi Om hon visste att jag helt säkert inte ville ha barn så skulle hon inte vara kvar länge och det är ju ingen höjdare. Har man hittat en sån kanontjej som jag har gjort så kan göra värre kompromisser än en unge kan jag tillägga...

MikkE skrev:
Kommer att fylla 22 nu i juni och för mig handlar det mest om pengar (och självklart partner). Har jag bara stabil ekonomi, bra boende och lite av de prylar jag vill ha så kan jag mkt väl skaffa barn vid 24-26 års ålder.
Har jag inte det får knodd vänta tills jag har det stabilt

"Stabilt som fan!" /Dr. Alban

Det finns hopp om en del stockholmare också mao :D Vem fan vill ha en kletig unge och en räkningshög som man inte klarar av att betala :(

Karriär

Är 30,5 år. Får vårt andra barn i maj (har en dotter på 2 redan) och är relativt framgångsrik på jobbet (läs: internationellt erkänd med flera större uppdrag inom mitt område). Dock är jag fortfarande "fotfolk" på företaget så hur mkt karriär jag gjort kan diskuteras...

I mitt fall är "nackdelen" att det mesta utanför bartn + jobb fått stryka på foten. Ingen MC, lagt tävlandet i MTB på hyllan o.s.v. Här var det sambon som krävde barn tidigare än jag tänkt mig. Man kan inte jämföra ett barn mot det jag "försakat" men visst vill jag ha mer tid till annat...

Jag faller utanför med mina 34,men tvingar på er mina erfarenheter ändå :mad:

Jag har alltid jobbat mycket och ofta,karriär är kanske att överdriva men sakta uppåt har det alltid gått.

Har haft 2 sambos var av en ville skaffa barn,jag funderade länge och väl över det hela,slutade med att kyftan blev för stor emellan oss då jag reste 5 dagar i veckan i samma veva så det gick åt pipsvängen med allt ihop.

Efter det har jag hållit mig ganska mycket på min kant i kärlekslivet och jobbat mycket och länge.

Har i dagsläget inga planer på att skaffa vare sig barn eller flickvän,såvida inte hon med stort H dyker upp.

Långa farbron skrev:
Har i dagsläget inga planer på att skaffa vare sig barn eller flickvän,såvida inte hon med stort H dyker upp.

Handikapp? :tungan

Tack än en gång för svaren iaf.. Skulle också vara intressant att veta varför ni som inte vill ha barn (av andra anledningar än att framtiden inte ser tillräckligt tryggad ut än) just inte vill?

Min psykologibok försöker få det till att tidigare livskriser inte har lösts, att man haft en viss barndom eller att man inte kommit in i ett visst mognadsstadie än.. Kan det ligga något i det, eller har ni någon annan teori? :tungan

Solan skrev:
Allvarligt talat, har du inget som helst intresse av att hålla något av det som händer i ditt liv privat?
Ibland går du över gränsen och då snackar vi inte små kaninskutt. (Jag bifogar en bild på kaniner). :rolleyes:

Äh, jag tycker det är kul när folk är öppna och helt ärliga.
Då har man lärt sig något idag med. :yoparty

AxlySM skrev:
Tack än en gång för svaren iaf.. Skulle också vara intressant att veta varför ni som inte vill ha barn (av andra anledningar än att framtiden inte ser tillräckligt tryggad ut än) just inte vill?

Min psykologibok försöker få det till att tidigare livskriser inte har lösts, att man haft en viss barndom eller att man inte kommit in i ett visst mognadsstadie än.. Kan det ligga något i det, eller har ni någon annan teori? :tungan

kortfattat och kanske lite korkat skulle jag kunna säga att jag inte ser någon vinst med det. och kanske viktigast av allt så vill jag inte placera ett barn på jorden och inte kunna ge vad det förtjänar och en trygg uppväxt.

bor själv granne med ett alkis-par på 55-65 års åldern, vars vuxna barn (35-45 års ålder) bor i samma byggnad och även dom har barn (på 7-10 år)... alla tre generationen känns förstörda och jag ser ingen lycka eller chans för dom att göra något vettigt i eller av sina liv. bara en massa alkohol, skrik/bråk och bidrag... och detta ser och tänker jag på några gånger i månaden minst.

blir det barn i framtiden så ska dom kunna leva, inte bara vara vid liv!

Werzion skrev:
kortfattat och kanske lite korkat skulle jag kunna säga att jag inte ser någon vinst med det. och kanske viktigast av allt så vill jag inte placera ett barn på jorden och inte kunna ge vad det förtjänar och en trygg uppväxt.

bor själv granne med ett alkis-par på 55-65 års åldern, vars vuxna barn (35-45 års ålder) bor i samma byggnad och även dom har barn (på 7-10 år)... alla tre generationen känns förstörda och jag ser ingen lycka eller chans för dom att göra något vettigt i eller av sina liv. bara en massa alkohol, skrik/bråk och bidrag... och detta ser och tänker jag på några gånger i månaden minst.

blir det barn i framtiden så ska dom kunna leva, inte bara vara vid liv!

När barnen är små behöver dom tillit, kärlek, mat, värme och sömn.

Det är när dom blir större det kostar på, men dit är det länge. Dom blir nog inte alkisar bara för att ni inte har det fett ställt...

Jag är 30+, är mitt i en bra karriär. Jag kommer även bli pappa i April... Hur funkar det, hur kommer det påverka min karriär och personliga agenda? Vem vet? Huvudsaken är att det inte är något jag ligger sömnlös över.

Med facit i hand gjorde jag valet att inte skaffa barn innan jag var torr bakom öronen och bekväm i arbetslivet. Det har gått åt mycket tid, resande och arbete för att komma dit jag är idag och jag undrar om det hade gått lika bra med ett barn att dela tiden med.

Hur som helst, där jag är idag så ser jag inte barn som en uppoffring eller något negativt. Jag ser det som en möjlighet att minska på resandet och gå ner i arbetstimmar... Leva mera. :rullandeu

Mitt tips från egen erfarenhet är: Utbildning, arbete och erfarenhet. Sen barn.

hehe, nejdå, ser det inte som att dom blir helt förstörda p.g.a att dess föräldrar har liten och/eller ostabil ekonomi - mest bara att det scenariot är något jag stöter på ofta och därmed vill försäkra mig totalt ifrån att hamna i liknande situation.
(på ett sätt samma anledning som varför många läkare kallar oss för organdonatorer och aldrig skulle kunna tänka sig köra MC.)

är ju även så att mycket i vårat samhälle bygger ju på ekonomin, jag _tror_ att ett barn "inte nöjer sig" så länge med bara trygghet och kärlek, utan vill ha "alla dom där leksakerna" osv.

Teddan skrev:
Huvudsaken är att det inte är något jag ligger sömnlös över.

Risken finns att det är precis det, bokstavligen, du kommer göra. Ryktet sätger att the smaller the child the louder the voice:gnissla

EDIT:
Grattis!

Markus skrev:
Risken finns att det är precis det, bokstavligen, du kommer göra. Ryktet sätger att the smaller the child the louder the voice:gnissla

EDIT:
Grattis!

:rofl :rofl :rofl

Bra poäng! Jag avrapporterar senare hur sömnlös tillvaron verkligen är.

Tack!

Teddan skrev:

Tack!

Blir det utförsäljning på bättre begagnade sporthojar nu? :)
Tänk på allt bling du måste ha till Emmaljungan. :mattias

GuW skrev:
Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, bara att vi skaffade barnen när det kändes rätt...Fast det bästa är ju att vi har rätt likartade intressen, och odlar dom tillsammans.

Känns tryggt att höra att det finns människor som kan hålla ihop efter att dom satt barn till världen. BRA DÄR!!!! :tummenupp

För det känns som det blir färre o färre av den varan.

ething skrev:
...Här var det sambon som krävde barn tidigare än jag tänkt mig...
Sambo: "-Nu ska vi skaffa barn annars drar jag!"
ething: "-Okej då, kom så nullar vi"

Var det så det var?

steka skrev:
Jag är tydligen för gammal då jag passerat 30 med 7,...
Vad säger att du är för gammal?
Jag är lika gammal som du och har precis blivit farsa.
I mitt fall handlade det om att hitta rätt person att stadga mig med och vilja bilda familj.

Teddan skrev:

Tack!
Ehhh, den BLIR sömnlös! :mattias

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!