20-30 år; barn/karriär, båda eller inget?

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Håhå, så var det dags för ett litet arbete i psykologi, så jag och min gode vän PL0J tänkte att det här är rätt ställe att fråga lite saker på, och starta en diskussion eller liknande..

Tänkte först fixa en poll, men insåg snart att vår fråga är för luddig för ett sådant företag. :rolleyes: Vet inte ens vad vi vill få ut riktigt av frågan, som till viss del också är obekant för oss än så länge också.. MEN!

Vi vore tacksamma om du, helst mellan 20 och 30 år, skulle kunna svara på frågorna om;

Du hellre satsar på en karriär i nuläget, än längtar efter barnaskrik och sömnlösa nätter?

Om du redan är sömnlösa och ångrar det, och hellre hade satsat på en karriär, eller vad som helst som inte innebär öronproppar 24/7? (Och med karriär behöver man ju inte tänka sig något extremt, utan mer ett kneg, mer eller mindre givande..)

Om du har lyckats kombinera barn och jobb och känner att det har fungerat överlag, eller motsatsen?

Om du skiter i barn och jobb och allt vad det heter, och varför isåfall?

På alla frågor kan du kanske också beskriva lite hur ditt "val" har påverkat dig och din omgivning, och på vilket sätt?

Hmm.. Lite kluriga frågor kanske, särskilt då vi inte vet exakt vad vi vill få ut av det. :tungan Men vi kommer plocka lite av snacket som förhoppningvis uppstår iaf, och om du inte har någon direkt uppfattning på någon "fråga" kan du ju bara dra ett inlägg om någon intressant barn/jobb-teori, din egen barndom, känslan av att vara en hojåkare och kunna säga "vi hojåkare" och känna dig speciell eller vad som helst. Helst med lite seriösitet också. :hihi

Tack!

20 år (21 i sept)
just nu jobbar jag inte, utan studerar (till 3D Animatör / Grafisk Formgivare) men min syn på livet är att jag inte vill ha någon skrikande, gråtandes bajsmaskin att bära runt på :näsblod och sen cirka en månad tillbaka en flickvän som jag känt länge och som tycker detsamma.

vi vill båda helst satsa på karriärerna och våran framtid. (satsa på sig själv först, sen kanske satsa på att hjälpa mänskligheten med att bidra med en einstein eller två hehe)

nu kommer jag säkerligen låta extremist av något slag men jag försöker leva mitt liv med så få viktiga materiella saker som möjligt, däremot värderar jag dom extra mycket. på rak arm "består mitt liv av" iPod, datorn, hojen, snowboard, och dessa saker är ju mer än "verktygen" som jag ser det, intrycken av musiken, känslan att skapa något, friheten och adrenalinet med hoj och snowboard är alltihop underbart på sina sätt :)
iPoden lär dock få mindre uppmärksamhet den dagen man skaffar en bil antar jag, just nu använder jag den en 30 min - 4 timmar per dag, mestadels när jag går till och från skolan, men musik kommer alltid att ligga nära hjärtat.

(hoppas verkligen att man kan söka upp den här tråden om 1, 3, 5, 10 år och fundera på vilken syn man har på livet nu hehe)

Nyss fyllda 24 med flickvän sedan snart 6 år tillbaka. Tjatet om ungar får man höra emellanåt men jag har gett mig fan på att ha en tryggad ekonomi innan jag sätter en unge till denna värld.
Så för min del är det karriär före barn helt klart.
För drygt 3-4 år sedan hade jag gett mig fan på att jag inte skulle ha någon unge alls, men ibland måste man kompromissa helt enkelt. Tror inte tjejen skulle stanna länge om jag spikar det nu.

Litet tillägg: Jag förstår inte hur fan man är funtad om man skaffar en unge om man inte har jobb, pengar eller annat vettigt att försörja sig på! Ska man leva på socialbidrag med en eller flera ungar på halsen? Jag vet att det är en mänsklig rättighet att skaffa barn men man måste tänka på ungen också! Visst, det fungerar säkert men varför inte ägna ett år eller två åt att göra det bättre innan man skaffar en? Det går inte lättare när de väl har ploppat ut....

Så, åter till tråden! Förlåt för störande av den allmänna ordningen.

Är 25 år och visst börjar man längta när man ser kompisars små bäbisar, men hjärnan säger åt mig o vänta i 2-3 år till. Jag är relativt nyutexad elektroingenjör, (2 år sedan) och vill hinna skaffa mig ett par års erfarenhet innan jag ploppar ut en unge. Är nog rätt svårt o komma tillbaka till arbetslivet som småbarnsmamma när man knappt hunnit kommit in i jobbet.

Först karriär och pengar, sedan kids. Jag ser det inte som att man behöver välja antingen eller.

Ja, då får ni ta del av mina åsikter och känslor.

Jag har aldrig haft någon längtan efter barn. Och det gick ju an för andra, tills jag hade passerat 30, men sen började folk tjata.

Nu fyller jag 36 år i maj och känner fortfarande ingen längtan. Mina väninnor har ju såklart börjat yngla av sig, och fastän jag träffar deras små pyren så känner jag inte ett skit av längtan till att ha ett eget. Jag gillar "andras" barn för visst det är roligt att umgås med barn som har minst en 2-3 år på nacken.

Men jag är nöjd med mitt liv som det är, har ett bra jobb, intressen, vänner och jag känner inte för att låta mitt liv bli en kompromiss, av dagiskarusell och stress och oro och dåligt samvete.

Självklart så har jag ägnat en del tid att fundera på varför jag inte vill ha någonting som är så självklart för andra. Och det finns ju massor av anledningar till varför jag är så "onormal" o inte vill. För i andras ögon är man "onormal". Som tjej så SKA man vilja ha barn. Så ÄR det.!!! Annars blir man idiotförklarad.

Min sambo vill som tur är inte heller ha några barn. Så ingen behöver känna sig tvungen att bli förälder mot sin vilja.

Jag vet inte vad man säga....dom som säger att barn är meningen med livet...ta dom som inte kan få några (beklagar för dig Lena som gärna vill)

Har inte deras liv någon mening??? Och ta alla dessa barn som far illa och uttnyttjas och mördas?? Är DET meningen??? Vad tänker sådana föräldrar??

Nä, det är en knepig fråga...och jag tror att en och annan kanske inte har funderat riktigt på varför man v i l l ha barn. För att platsa i ledet?
För det gör man inte om man inte har barn. (och är tillräckligt gammal)

Viss diskriminering uppstår. Men jag vägrar att räta in mig i ledet för att få tillträde till viss gemenskap.

Jag lever mitt liv som jag själv har valt...och mening, det kan jag garantera att jag har. Även om den förmodligen ser lite annorlunda ut. :)

//Madelene (barnfri)

2fast4hjo skrev:
Barn verkar vara en sådan självklarhet för många, "det är ju bara att leka lite i sänghalmen". . Själv kan jag inte få barn pga diverse omständigheter även om jag hade velat nu. Skulle aldrig skaffa barn ( i mitt fall genomgå fertilitetsbehandling eller adoptera) om det inte var ett gemensamt beslut tillsammans med min kille och att man således har hans stöd.

Lena, 26.

PS..det närmaste jag har varit att ha barn har varit en cysta som har innehållit välutvecklade tänder och hår. :näsblod

Too... much... info... :zpy

2fast4hjo skrev:
PS..det närmaste jag har varit att ha barn har varit en cysta som har innehållit välutvecklade tänder och hår. :näsblod

Allvarligt talat, har du inget som helst intresse av att hålla något av det som händer i ditt liv privat?
Ibland går du över gränsen och då snackar vi inte små kaninskutt. (Jag bifogar en bild på kaniner). :rolleyes:

Bifogat

• thumb_19%20maj009.jpg
    thumb_19%20maj009.jpg
    5.3 KB · Visningar: 565
Solan skrev:
Ibland går du över gränsen och då snackar vi inte små kaninskutt. (Jag bifogar en bild på kaniner). :rolleyes:

Du har helt rätt, de där kaninerna har ingenting eller väldigt lite med tandförsedda cystor att göra. :mattias

Solan skrev:

:lol
Och här är en en bild på huset.
Jag betalar förresten 2000:- i hemförsäkring.

Edit: Nä, inte bild på nån villa. Det skämtet är över nu.

Victor skrev:
:lol
Och här är en en bild på huset.
Jag betalar förresten 2000:- i hemförsäkring.

Edit: Nä, inte bild på nån villa. Det skämtet är över nu.

Kanske en bild på en hammare och lite panel?

Edit: Hittade ingen bra bild. :(

Jag fyller 23 i år och vill absolut ha barn i framtiden, dock inte inom de närmaste 5-10 åren. Först och främst vill jag hitta ett jobb som jag tycker är roligt och kan tänka mig syssla med inom många år framöver. Börjar antagligen plugga till hösten, funderar på att läsa till studie- och yrkesvägledare.

Vikarierar för tillfället som förskolelärare så jag känner inget behov av egna barn just nu, det både räcker och blir över vissa dagar. :4skrika

Har dessutom ett gäng med djur som är som mina bebisar. Det bästa är att dom varken skriker eller bajsar ner sig... :kär

25 år. Inget förhållande och inga barn.

Men jag skaffar gärna barn när jag hittar någon att para mig med (brunett, tight röv, vältränad kropp och lagom stora fasta bröst, bra musik-smak och ej religiös i överdriven bemärkelse är kraven om någon är intresserad. Pm:a vid intresse :tummenupp )

Har ingen vidare karriär utan knegar på som vanligt inom elektronik-branshen. Har inga närmare funderingar på att göra karriär men det skulle väl inte spela någon roll i barn-frågan. Jag är ju kille och mitt jobb påverkas inte utav sådant :rolleyes:

Har inte påbörjat någon direkt karriär än, håller på att studera på högskolan här i Malmö. Har ca 1,5 år kvar på utbildningen och hade planerat att jobba i ett par år innan man skaffar barn. Är dock inte ens 100% säker på om jag vill ha några...

Som det ser ut nu kommer jag läsa klart min utbildning, jobba ett par år, kanske skaffa barn och senare eventuellt omutbilda mig kring 30 - 35 års åldern.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg