20-åring sköts med elpistol – hjärndöd

Okej, så då ska tennisspelaren sitta inne också?

Med tanke på posten där Radare hänvisade till ett för händelsen helt irrelevant kapitel i Brb så kände i alla fall jag att en redan urspårad diskussion blev både komisk och tragisk på samma gång...

Men kämpa på!:)

Tack och lov är det inte du eller jag som avgör det, men eftersom Edberg aldrig blev åtalad för brott fanns det uppenbarligen inte utrymme i den amerikanska lagen för det.

http://www.nytimes.com/1984/09/06/sports/tennis-group-sued-over-death.html

Fast det där var inte en stämmning mot Edberg, det där var en stämmning mot United States Tennis Association.

Jag har inte sagt något om att stämma United States Police Association eller vad dom kan tänkas heta..

Du gör fruktsallad här, blandar äpplen och päron och tamejfan vispgrädde också...

Last edited:
Du verkar gilla fruktsallad.

Edit: sedan 2001 har 500 personer har dött av den amerikanska polisens tasers.

Och ändå är den fortfarande tillåten att använda.

Vilket kan ändras.

Efter det har ändrats (om det nu gör det) kan man åtala poliser som använder den, inte innan...

Och ändå är den fortfarande tillåten att använda.

Vilket kan ändras.

Efter det har ändrats (om det nu gör det) kan man åtala poliser som använder den, inte innan...

Får verkligen poliser använda hur mycket våld som helst?

Jag trodde det fanns något som reglerade det, typ en lag eller liknande.

För om en polis kan åtalas för att ha använt batongen otillbördligt, borde han då inte kunna åtalas för att ha använd andra "hjälpmedel" felaktigt?

Får verkligen poliser använda hur mycket våld som helst?

Jag trodde det fanns något som reglerade det, typ en lag eller liknande.

För om en polis kan åtalas för att ha använt batongen otillbördligt, borde han då inte kunna åtalas för att ha använd andra "hjälpmedel" felaktigt?

Oja, det gäller nog för samtliga polisens vapen, fälldes den här polisen för att ha använt sin taser otillbörligt?

Tasern är ju till för att tillfälligt göra folk oförmögna att göra motstånd/fly, sådet verkar ju vara ett regelrätt användande.

Sen att effekten blev permanent är ju beklagligt.

En polis i USA är bättre på att vara polis i USA än någon här på forumet, tills motsatsen har bevisats.
Som sagt: min information kommer från en som har jobbat som polis i USA! Enligt din logik måste hans uttalande ha större relevans än ditt såvida du inte har samma erfarenhet som honom. Så har du gjort det? Om inte: Vad baserar du i så fall din information på som gör den så enormt mycket mer korrekt än andra medlemmars?

För tydlighetens skull: Jag påstår inte att du har fel, du kan mycket väl ha en god källa för ditt uttalande, jag undrar bara vilken. Dessutom kan det ju variera vad man anser är "gedigen" utbildning.

Som sagt: min information kommer från en som har jobbat som polis i USA! Enligt din logik måste hans uttalande ha större relevans än ditt såvida du inte har samma erfarenhet som honom.

Mitt uttalande är att polisen i USA har bättre förmåga att bedöma saken, inte jag, inte du, inte en föredetta polis i USA.

För allt jag vet kan han ju ha varit polis i en bondhåla med 47 innevånare och numera jobba i Sverig för att han inte stod ut med dom grova cykelstölderna i USA....
(hans tyckande skulle inte ha mer relevans än polisen i filmen även om han hade jobbat på samma ställe, han var inte där, det var polisen i filmen)

Till skillnad från alla andra här tror jag att stun-guns har räddat fler liv än dom har tagit.

Hade polisen i filmen inte haft den hade han lika gärna kunnat slita upp tjänstepistolen, och om bara en bråkdel av dom som har stoppats med en stungun hade stoppats med en kula istället så hade dödsfallen varit betydligt fler.

Givetvis ska alla dödsfall utredas och så har garanterat gjorts även i det här fallet, har polisen gjort fel kommer han att dömmas för det, den enda vi med säkerhet kan säga har gjort fel är död nu.

Mitt uttalande är att polisen i USA har bättre förmåga att bedöma saken, inte jag, inte du, inte en föredetta polis i USA.

För allt jag vet kan han ju ha varit polis i en bondhåla med 47 innevånare och numera jobba i Sverig för att han inte stod ut med dom grova cykelstölderna i USA....
(hans tyckande skulle inte ha mer relevans än polisen i filmen även om han hade jobbat på samma ställe, han var inte där, det var polisen i filmen)

Till skillnad från alla andra här tror jag att stun-guns har räddat fler liv än dom har tagit.

Hade polisen i filmen inte haft den hade han lika gärna kunnat slita upp tjänstepistolen, och om bara en bråkdel av dom som har stoppats med en stungun hade stoppats med en kula istället så hade dödsfallen varit betydligt fler.

Givetvis ska alla dödsfall utredas och så har garanterat gjorts även i det här fallet, har polisen gjort fel kommer han att dömmas för det, den enda vi med säkerhet kan säga har gjort fel är död nu.
Det uttalandet jag kommenterade var att de har en gedigen utbildning, Tror du mig inte så läs inlägg 67 och 68. Jag berättade även att han varit polis i Dallas/Ft. Worth, du får gärna kolla hur den staden ligger till i brottstatistiken eftersom du knappast litar på mitt ord.
Det faktum att han är en f.d. polis förändrar väl knappast hur utbildningen ser ut eller hans förmåga att uttala sig om den. Din kommentar rörande just det öppnar för övrigt för frågan vad en som inte ens är f.d. polis i USA har för kompetens att uttala sig, så åter en gång är det ju du som sitter med det sämre kortet...

Jag har inte heller uttalat mig om detta fallet eller hurvida det är bra eller dåligt med tazers så det får du ta med andra.

Oja, det gäller nog för samtliga polisens vapen, fälldes den här polisen för att ha använt sin taser otillbörligt?

Tasern är ju till för att tillfälligt göra folk oförmögna att göra motstånd/fly, sådet verkar ju vara ett regelrätt användande.

Sen att effekten blev permanent är ju beklagligt.

Men om dom nu inte får bete sig hur som helst, för inte folk opponera sig mot deras metoder om dom anser dom vara obefogade?

Men om dom nu inte får bete sig hur som helst, för inte folk opponera sig mot deras metoder om dom anser dom vara obefogade?

Oja, opponera dig bäst du vill, men vad du tycker är fullständigt ointressant, det är vad myndigheter i usa tycker son betyder något i det här fallet.

Vad en avdankad polis från usa tycker om utbildningen är också helt orelevant, myndigheterna i usa tycker att den är tillräcklig och det är dom som ställer kraven.

Oja, opponera dig bäst du vill, men vad du tycker är fullständigt ointressant, det är vad myndigheter i usa tycker son betyder något i det här fallet.

Vad en avdankad polis från usa tycker om utbildningen är också helt orelevant, myndigheterna i usa tycker att den är tillräcklig och det är dom som ställer kraven.
Eftersom svenska myndigheter har legitimerat mig så måste det, enligt din logik, i så fall betyda att i frågor som har med psykologi att göra har du inte rätten att uttala dig?
Utgår ifrån att det givetvis finns minst ett oerhört bra argument för att den regeln inte gäller för dig i någon fråga men lite nyfiken på hur du snurrar ihop det är jag nog...

Helt ärligt skulle det vara oerhört kul att veta hur du definierar vem som har rätt att uttala sig och med vilken tyngd man kan göra det. Utbildning verkar ju vara A och O, trodde verkligen inte att du var så positiv till akademiker! Gäller det alltid eller bara ibland? Kan ju vara bra att spara till framtida debatter med dig!

Så för att summera: Du har inte rätt att uttala dig om något som du inte har korrekt utbildning i och som du dessutom jobbar aktivt med. Misstänker att SH fr.o.m. nu kommer att bli MYCKET tråkigare och tystare!

Är det något som brukar vara föränderligt så är det väl utbildning.

Är det bara i usas fall du har sådan exceptionell tillit till myndigheter och deras organ, eller gäller det andra länder oxå?

...vad du tycker är fullständigt ointressant, det är vad myndigheter i usa tycker son betyder något i det här fallet.
Du har ju hamnat på ett stickspår på väg mot ingenstans utan att själv märka det. Diskussionen handlar inte om vad som är ”rätt” eller ”fel” utan om åsikter. Närmare bestämt om polisen i fråga har försummat sitt ansvar mot dem som han har fått förtroende att skydda, eller om han inte har gjort det och argument för/emot. Du hamnar snabbt i dikotomt resonerande där det bara går att ha en åsikt. Jag kan förstå att en del tycker att polisen gjorde rätt och delvis hålla med om att det inte var en helt lätt situation att hantera, men för mig överskuggas det hela av den absurt övertydliga asymmetrin vad gäller makt/resurser mellan flickan och polisen. Jag associerar till hur det kan se ut när en fullvuxen lejonhona ger sig på en gasell-unge som inte riktigt har lärt sig att springa. Även om det är ”så det fungerar i naturen” ser det inte särskilt snyggt ut och jag känner mig glad över att naturens lag inte gäller i min värld där människor i första hand vill varandra väl och kan avgöra vem som är farlig och vem som inte är det.

Last edited:
Visst får vem som helst uttala sig och tycka saker, men det är inte relevant att folk som inte ens har rösträtt i USA sitter här och kräver att en polis i usa ska dömas enligt våra rättsliga normer.

Folk med rösträtt i Usa kan ju tycka och påverka polisens arbete, men allvarligt talat, folk mördas av politiska, religiösa eller bara för att dom klär sig fel av regeringen i en massa länder i världen varje dag, men ett olycksfall i den amerikanska polisens arbete ska debatteras?

Det var ett olycksfall i polisens arbete, det utreds av berörda myndigheter i Usa, dom har bättre insyn än någon här, alltså utgår jag från att dom fattar rätt beslut.

Att du gillar att skryta med din utbildning och att du anser att det ger dig tolkningsrätt i alla möjliga frågor har vi ju sett förr här.

Så vitt jag vet här du aldrig sagt vad du jobbar med, men jag betvivlar att det har någon relevans i det har fallet.

Visst får vem som helst uttala sig och tycka saker, men det är inte relevant att folk som inte ens har rösträtt i USA sitter här och kräver att en polis i usa ska dömas enligt våra rättsliga normer.

Folk med rösträtt i Usa kan ju tycka och påverka polisens arbete, men allvarligt talat, folk mördas av politiska, religiösa eller bara för att dom klär sig fel av regeringen i en massa länder i världen varje dag, men ett olycksfall i den amerikanska polisens arbete ska debatteras?

Kul att du tar upp "massa andra" länder som vi uppenbart, inte bara har rätt, utan även borde tycka till om och kritisera.:lol

Men den heliga kon USA står under ditt eviga beskydd och skall låtas vara ifred.:confused:

Sen undrar jag om du någon gång imellanåt går tillbaka och läser dina egna inlägg, om inte så gör det.

Nejdå, vi har igen rätt att kräva något i några andra länder, allra minst att en polis ska straffas för att han gör sitt jobb inom ramarna han har givits.

Däremot kan man ha åsikter om hur dom ramarna ser ut i många länder.

Eller om någon agerar utanför dom givna ramarna.

Jag hade önskat att en polis med taser hade oskadliggjort han som sköt omkring sig på skolan i Usa i dag, även om det innebär en risk för att han skulle trilla och slå sig.

Nejdå, vi har igen rätt att kräva något i några andra länder, allra minst att en polis ska straffas för att han gör sitt jobb inom ramarna han har givits.

Däremot kan man ha åsikter om hur dom ramarna ser ut i många länder.

Eller om någon agerar utanför dom givna ramarna.

Jag hade önskat att en polis med taser hade oskadliggjort han som sköt omkring sig på skolan i Usa i dag, även om det innebär en risk för att han skulle trilla och slå sig.

Så vi får ha åsikter nu?

Ganska säker på att våra poliser hade haft medel att oskadliggöra honom trots att dom inte använder tasers.

Men det är åas. lite skillnad på hotbild, eller har du missat det?

Men det är åas. lite skillnad på hotbild, eller har du missat det?

Näe, jag har inte missat att det skillnad, det har däremot flera andra i tråden som tycker att svenska lagar, regler och värderingar ska gälla i USA.

Jag tror att dom är bättre skaffade att bestämma ramarna för polismäns befogenheter själva, just för att det är skillnad...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra