20-åring sköts med elpistol – hjärndöd

Om ni nu vill att den här polismannen ska åtals för något, borde inte tennisspelaren Stefan Edberg åtalas för vållande till annans död när han slog en boll i pungen på Dick Wertheim som vek sig dubbel och slog huvudet i marken?

Han dog 5 dagar senare efter att ha legat i koma...

Är du säker på att du vill dra just den liknelsen, hittar du inget bättre?:lol

Är du säker på att du vill dra just den liknelsen, hittar du inget bättre?:lol

Jag tycker den är klockren, båda drabbades av icke dödligt yttre våld som ledde till att båda föll och slog huvudet.

Skillnaden är att polisen hade uppsåt att tillfoga ickedödligt våld, det hade inte Stefan Edberg.

Ingen av dom hade uppsåt att döda någon, ändå blev det resultatet för båda.

Jag tycker den är klockren, båda drabbades av icke dödligt yttre våld som ledde till att båda föll och slog huvudet.

Skillnaden är att polisen hade uppsåt att tillfoga ickedödligt våld, det hade inte Stefan Edberg.

Ingen av dom hade uppsåt att döda någon, ändå blev det resultatet för båda.
Wow, jag trodde du skulle komma ur psykosen men det har du uppenbarligen inte gjort.

:3freak

Wow, jag trodde du skulle komma ur psykosen men det har du uppenbarligen inte gjort.

:3freak

Har du ingenting att säga kan du vara tyst.

Förolämpningar fungerar inte på mig, det visar bara på att du har dålig argumentationsförmåga.

Har du ingenting att säga kan du vara tyst.

Förolämpningar fungerar inte på mig, det visar bara på att du har dålig argumentationsförmåga.
Jag menade faktiskt allvar. Ibland kan det hjälpa den som målat in sig i ett kognitivt hörn att sova på saken. Du bryr dig inte om andras argumentationsförmåga eftersom du inte är ett dugg intresserad av deras åsikter. Du är dig själv nog. Sad but true.

Jag menade faktiskt allvar. Ibland kan det hjälpa den som målat in sig i ett kognitivt hörn att sova på saken. Du bryr dig inte om andras argumentationsförmåga eftersom du inte är ett dugg intresserad av deras åsikter. Du är dig själv nog. Sad but true.

Jag tycker att du (och några andra) har lite konstig uppfattning om vad som hände.
Det var en olycka.
Tjejen blev inte hjärndöd av tasern, utan av fallet.

Jag anser att händelsen bör utredas för att dra lärdom.
Men polismannen bör inte straffas.

Tänker du på denna rebus?

”Jag säger inte att USA är bra men Sverige är inte långt efter.”

Läs + / + kommentera + hela + mitt + inlägg = så + borde + till + och + med + du + fatta.

Last edited:

Det är inte jag som har målat in mig i ett hörn och börjar anklaga folk för än det ena än det andra, jag behöver inte det, jag har fortfarande argument.

Jag skulle kunna sjunka till din nivå och börja kalla dig psyksjuk, men jag gör inte det, för på den nivån har du mycket mer erfarenhet än mig, så i smutskastning skulle jag nog förlora mot din erfarenhet.

Det är inte jag som har målat in mig i ett hörn...
Är du säker på det? Dina jämförelser med Stefan Edberg och andra händelser är så fruktansvärt skeva, för att inte säga absurda. Jag önskar att du kunde argumentera utifrån ett perspektiv som handlar om riskbedömning och omdöme i det aktuella fallet, för det är ju det som den här tråden ytterst handlar om.

Är du säker på det? Dina jämförelser med Stefan Edberg och andra händelser är så fruktansvärt skeva, för att inte säga absurda. Jag önskar att du kunde argumentera utifrån ett perspektiv som handlar om riskbedömning och omdöme i det aktuella fallet, för det är ju det som den här tråden ytterst handlar om.

Tror du inte att Edberg misslyckades med sin riskbedömning när han kallblodigt avrättade sin motspelare?

Tjejen blev inte hjärndöd av tasern, utan av fallet.
Det vet alla.

Den som träffas av elektroderna från en elpistol faller raklång och handlöst. Det innebär att den som skjuter måste bedöma de sannolika konsekvenserna av ett sådant fall – och göra en noggrann värdering av den risk man är utsatt för. Behöver jag skjuta? Kan jag lösa det här på något annat vis utan att utsätta mig för stor risk att skadas/dödas? Elementära grejer som den här polismannen inte brydde sig om.

Jag argumenterar utifrån uppsåt, det är allt som behövs.

Polisen hade givits en stun-gun av sin arbetsgivare, samt utbildning och tillstånd att använda den.

Det har inträffat ett par dödsfall, men inte tillräckligt många för att vapnet ska återkallas, vilket i såna fall åligger arbetsgivaren.

Vi kan dra upp ett par hundra fall där fysisk brottning med polis har lett till dödsfall också, där är det avsevärt svårare att avgöra om polisen medvetet har försökt slå ihjäl sin motståndare eller om det är en olyckshändelse, men att skjuta någon med stun-gun SKA inte vara dödande, alltså har polisen inte haft det uppsåtet, alltså är det en olyckshändelse.

Precis som då Edberg smashade en boll i pungen på bollkallen.

Det vet alla.

Den som träffas av elektroderna från en elpistol faller raklång och handlöst. Det innebär att den som skjuter måste bedöma de sannolika konsekvenserna av ett sådant fall – och göra en noggrann värdering av den risk man är utsatt för. Behöver jag skjuta? Kan jag lösa det här på något annat vis utan att utsätta mig för stor risk att skadas/dödas? Elementära grejer som den här polismannen inte brydde sig om.

Den som får en tennisboll på pitten löper stor risk att falla också.

Dåså, ingen kan eller ska straffas för en olyckshändelse, det är precis det jag har sagt hela tiden.
Du har haft fel precis hela tiden.

”Brottsbalk (1962:700)

3 kap. Om brott mot liv och hälsa

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2010:370).”

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Manslaughter#Criminally_negligent_manslaughter

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...