2-takt i MotoGP, hur länge?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har ett mycket svagt minne av att man i samband med 500-klassens övergång till 4-takt bestämde att 125 och 250 skulle få köra 2-takt ett visst antal år till i GP-tävlingarna.
Har jag drömt eller finns det några beslut?

2011 är det sagt. Dorna har inte råd med fyrtakt i de mindre prototyp-klasserna än så länge. D.v.s teamen skulle inte ha råd att åka fyrtakt med de ersättningarna de har nu från Dorna.
Det kan ju se annorlunda ut om 2-5 år, men tidigare än så tror jag inte vi kommer se någon förändring.

Tackar!

Med tanke på att en 4-takt med samma cylindervolym som en 2-takt inte är i närheten av samma effekt blir nästa fråga om 125 och 250 finns kvar eller om man 2011 (tidigast) kommer att ändra till tex 400 och 600 eller nåt sånt?
(Självklart ingen som vet men det vore intressant att veta vad ni tror).

sandstream skrev:
Tackar!

Med tanke på att en 4-takt med samma cylindervolym som en 2-takt inte är i närheten av samma effekt blir nästa fråga om 125 och 250 finns kvar eller om man 2011 (tidigast) kommer att ändra till tex 400 och 600 eller nåt sånt?
(Självklart ingen som vet men det vore intressant att veta vad ni tror).
Jag vet i alla fall att jag vill ha en 400 cc fyrtaktsracer! :Rockbanan

125 och 250 har ett kontrakt som är förlängt till 2011.

Men MotoGP? Någon som hört om hur länge deras är skrivet? 2006-7?
Där ska man väl kolla om man ska sänka cylindervolymen mm.

Axxexs skrev:
125 och 250 har ett kontrakt som är förlängt till 2011.

Men MotoGP? Någon som hört om hur länge deras är skrivet? 2006-7?
Där ska man väl kolla om man ska sänka cylindervolymen mm.

Beslut är väl taget att minska cylindervolymen? Vill minnas att det ska vara 900cc istället, tror det skulle börja gälla om 2-3 säsonger och då stämmer ju 2006-7 som du skrev rätt så bra. Eller snurrar jag helt?

Nyteknik skrev:
Intressant att spekulera om dock. Vem anade de motorcyklar vi ser på banor och vägar idag för tjugo år sedan?

Man vill ju gärna tro att det blir svårare och svårare att komma på revolutionerande idéer men lika ofta bevisar någon motsatsen. Nya material kanske kan göra att uppfinningar och idéer som inte fungerade för 10-15 år sedan helt plötsligt kan bli superaktuella.

Vem vet, om 10 år kanske rapsoljedrivna 600 cc v-twin med ovala kolvar är det som gäller i supersport... Inte så troligt men man ska aldrig säga aldrig. :D

sandstream skrev:
Har man slutat helt med 2-takt i motorcross, world wide?

Ute i världen vet jag inte men då jag såg MX SM i Skene i år var det endast ett fåtal hojar i varje klass som var 2-t.

erik skrev:
Ute i världen vet jag inte men då jag såg MX SM i Skene i år var det endast ett fåtal hojar i varje klass som var 2-t.

Lite intressant att yamaha satsar på att utveckla sina 2T. Rätta mig om jag har fel, så är det bara i riktig lera som 4T har ett riktigt övertag. Är det hårt är det till 2T´s fördel.

/JPS

erik skrev:
Jag hörde kommentatorerna tala om det när det var en sändning på Eurosport från Madrid, Red Bull nånting...
Då sa de att 2-takts hojarna var på väg bort helt pga miljökrav och att det var svårare att göra tricken med 4-taktare som av förklarliga skäl är tyngre.

Hur mycket sanning ligger det i påståendena om att en 2-takts motor är mycket smutsigare (läs farligare för miljön) än motsvarande 4-takt?

Jörgen Player Special skrev:
Lite intressant att yamaha satsar på att utveckla sina 2T. Rätta mig om jag har fel, så är det bara i riktig lera som 4T har ett riktigt övertag. Är det hårt är det till 2T´s fördel.

/JPS

Jag har inga riktigt bra argument men som jag fattat det säger de flesta att 4-t hojarna tillåter en skonsammare åkstil vilket sparar på förarens krafter.

sandstream skrev:
Hur mycket sanning ligger det i påståendena om att en 2-takts motor är mycket smutsigare (läs farligare för miljön) än motsvarande 4-takt?

Som jag förstått det ska det vara ganska stor skillnad. 2-t spottar väl ur sig en större mängd oförbrännt elände.

sandstream skrev:
Har man slutat helt med 2-takt i motorcross, world wide?
Nej, inte alls, de bästa i världen (läs jänkare) kör fortfarande 2t. Men miljökraven i USA driver på trots att tävlingsverksamhet av naturliga skäl är helt obetydligt i sammanhanget. USA är också så stor marknad att utvecklingen svänger mot 4t i och med det. KTM är en av de sista att komma in med 4t crossar och anses ha de värsta 2t motorerna.

I 125-klassen är 4t överlägsen i dag då dubbla kubiken är lite för mycket skillnad, dock ska man notera att James Stewart vinner allt på sin KX125 så föraren gör fortfarande skillnaden.

I 250 har man 450 4t och där är skillnaden mindre. I supercross är 2t bättre då de är smidigare men i nationals (utomhus på större banor) har 4t tagit över, i år körde t o m Ricky Carmichael på 4t utomhus även om han kommer att köra supercross med 2t igen i januari.

Amerikanska serien håller högre standard än VM men även dem anpassar sig till jänkarna med sitt MX1 och MX2 som är 125/250 och 250/450.

*/ ?>
Back