2 delat eller helställ?

Cloud skrev:
1:83 / 80kg kör dainese helställt strl 50

bra som fan med helställ när man väl kör, men om man vill åka till polarn eller stanna på fiken e de lite småjobbigt ;)

Men som många säger, 2delat känns touring :hihi


jo det är ju lite det man tänker på. har inte kört utan ställ en ända gång iår så det kommer jag nog inte göra nästa heller. men det är det att när man stannar vid korvmojjen är det ganksa skönt att ta av jackan och ryggskenan
 
b3tr3 skrev:
Jag är 171, väger 68, har Alpinestars delat i stl 46
okej tack för upplysningen alltså str 46 -48 då kan passa beroende på märke förståss... men de e ju klart man måste testa innan vågar inte bara beställa ...
 
snake_415 skrev:
okej tack för upplysningen alltså str 46 -48 då kan passa beroende på märke förståss... men de e ju klart man måste testa innan vågar inte bara beställa ...

Jag som hade siktat in mig på ett strl.48 men när ni säger sådär..
Finns en handlare i stan och han hade ett race ställ i strl.50, inte lätt att prova..
Är 175cm/62kg
 
CMF skrev:
Vad är bäst? Och vad rekomenderar ni för ställ. Jag är 175 lång och väger 76 kilo. Tror att storlek 52 blir bra då jag har 56 nu ochjag har gått ned nästan 20 kilo så det sitter lite löst. Och nu är det dags att byta. Så tipps är välkomna.

Mvh CMF :tummenupp

Skall även tillägga att jag inte kör så mycket bana utan max 2 - 3 gånger per säsong. Och kör ca 1500 mil.


Strl 52 :hihi

Jag är 1,82 75kg och kör med strl 50.

JB
 
Xyron skrev:
Jag som hade siktat in mig på ett strl.48 men när ni säger sådär..
Finns en handlare i stan och han hade ett race ställ i strl.50, inte lätt att prova..
Är 175cm/62kg

hade samma problem som du drog rundor till alla säljare o prövade ställ i 48 men det va bara hondacenter som hade mer än ett i stl 48... de andra sa att dem inte fick sålt mer än ett ställ i 48...
Men hittade ett begangnad alpinestars från 2005 ;) till ett schysst pris sitter bra men inte som ett extra skinn..men ska äta mkt pizza över julen ;) så det löser sig nokk :D
 
Jag tror jag får köpa mig ett skräddarsytt :hihi
hur ska jag kunna få på mig ett skinnställ som sitter tajt överallt?
 
MattE. skrev:
men jag har tvådelat vilket är positivt för att:

x Ibland kanske man bara ska till affären t ex och då kanske det räcker med jackan
.
det är just därför som man skall ha helställ, för att omöjliggöra dumt fusk, alltid fullt skydd punkt slut.
 
-dB_mike skrev:
det är just därför som man skall ha helställ, för att omöjliggöra dumt fusk, alltid fullt skydd punkt slut.
Ja eller så skiter man helt enkelt i hela stället istället. En jacka som håller fast ryggskyddet o ha hjälm på sig är viktigast, tillsammans med handskar och stövlar.
 
HanneZ skrev:
Ja eller så skiter man helt enkelt i hela stället istället. En jacka som håller fast ryggskyddet o ha hjälm på sig är viktigast, tillsammans med handskar och stövlar.

Varför inte då ta och skita i jackan och ha ett ryggskydd som sitter fast av sig sj *ironi*:kocko
skinnstället e ju där för att skydda :fatta!
 
hojbrud skrev:
Varför inte då ta och skita i jackan och ha ett ryggskydd som sitter fast av sig sj *ironi*:kocko
skinnstället e ju där för att skydda :fatta!
Jo, men när jag kör till stan så är det inte så jävla hetsigt Orkar inte dra på sig stället jämt, dessutom är det jobbigt att springa omkring på stan med skiten.
 
HanneZ skrev:
Jo, men när jag kör till stan så är det inte så jävla hetsigt Orkar inte dra på sig stället jämt, dessutom är det jobbigt att springa omkring på stan med skiten.

körde bakom en polare som tänkte precis som du. det gick inte bra. Hemskt att se dessutom.
Och en liten olycka i låg hastighet kan vara din död. Ta den smällen och framstå som en bra förebild dessutom med skinnställ och alla skydd.
 
hojbrud skrev:
körde bakom en polare som tänkte precis som du. det gick inte bra. Hemskt att se dessutom.
Och en liten olycka i låg hastighet kan vara din död. Ta den smällen och framstå som en bra förebild dessutom med skinnställ och alla skydd.
Ett par skinnbrallor lär aldrig rädda något liv, dessutom jag är ingen bra förebild i övrigt heller så den biten kvittar :D
 
hojbrud skrev:
Och en liten olycka i låg hastighet kan vara din död.
Du måste göra en ganska ordentlig krasch för att skinnstället skall vara avgörande om du skall dö eller inte. Vad skinnstället gör är att skydda mot skrapsår och inte mot hårda smällar som hjälm, ryggskydd och delvsis stövlar gör.

edit: Du får inte va så snabb Hannez...
 
Elgasen skrev:
Du måste göra en ganska ordentlig krasch för att skinnstället skall vara avgörande om du skall dö eller inte. Vad skinnstället gör är att skydda mot skrapsår och inte mot hårda smällar som hjälm, ryggskydd och delvsis stövlar gör.

edit: Du får inte va så snabb Hannez...

även om du kör som en gud så kör inte alla andra som en.
Visst skulle vägarna varahelt tomma från idioter i plåtlådor och du kör bra så visst då e kanske risken liten.
Men idioterna i plåtlådor kan ju köra på dig och en otäck olycka inträffar trots att du kör långsamt.

gör som ni vill. Jag kör med skinnställ.
 
Ett bra helställ sitter som en smäck när du väl sitter på hojen, jag inbillar mig dessutom att puckeln på ryggen lindrar turbulensen runt huvudet ganska ordentligt. Om man ska stanna och fika är det varmt och bökigt, dessutom ser man ut som en grottmänniska. Att köra till jobbet med ryggsäck suger det också. Köp ett av varje.

/A
 
Helställ är ju bäst. Kortare sträckor inne i stan så blir det dock "Fristående" ryggskydd :hihi, mcjacka, mchandskaro valfria byxor. Det tar jag alltid på mig om jag inte kör med helstället.

Dvs bättre med "lite" skydd, än inget alls!
 
hojbrud skrev:
Ta den smällen och framstå som en bra förebild dessutom med skinnställ och alla skydd.

Sånt där snack ruttnar jag på. Det är inte ens moraliserande utan bara okunskap. Vi väljer själva om vi vill vara några förebilder eller inte.
Jag blir så mycker på trotshumör så bara för din skull ska jag köra snabbt genom Stockholm iklädd bara shorts och T-shirt. Hoppas kidsen ser mig och tycker jag är en cool snubbe som dom ska härma.
:mad:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top