2 döda i mc krock

Moygantha

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawa GPX 600r
läste i tidningen häromdan att två personer dött i en krock mellan en hoj och en bil. ett par i 40-års åldern åkte hoj och krockade i en bil som kom över på fel sida av vägen.

kärringen som körde bilen var i 70-årsåldern och klarade sig med lindriga skador.

fan va less jag är på gamla i trafiken.. man borde få köra upp igen eller nåt när man nått en viss ålder....

Och...

Moygantha skrev:
läste i tidningen häromdan att två personer dött i en krock mellan en hoj och en bil. ett par i 40-års åldern åkte hoj och krockade i en bil som kom över på fel sida av vägen.

kärringen som körde bilen var i 70-årsåldern och klarade sig med lindriga skador.

fan va less jag är på gamla i trafiken.. man borde få köra upp igen eller nåt när man nått en viss ålder....

.... och det skulle vara prövotid på nyutfärdade styrlappar.. ny uppkörning efter ett år..

Akta er om ni kör kring Höör-trakten. Där är visst en känd 70-åriig gubbe där som fortfarande kör bil. Mina föräldrar råkade ut för honom härom dagen och han svajade med bilen som om han vore full. Han körde över på fel sida och sånt. P o M ringde snuten som visste vem det var men kunde inte göra något åt det. Hmmff!

Moygantha skrev:
:huvet

Det borde fan vara lag på att människor över 60 skall göra om både teori och uppkörning var 5'e år eller något.

Det skulle minska en hel del på olyckorna...

Moygantha skrev:

Detta har redan diskuterats i en annan tråd tror jag: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=43176

Det finns tydligen många som värnar de gamlas rätt att köra bil :rolleyes:

KawaChris skrev:
Det finns tydligen många som värnar de gamlas rätt att köra bil :rolleyes:

Synd att det skall ske på bekostnad på andra människors liv, är det verkligen rätt ?

Ulukai skrev:
P o M ringde snuten som visste vem det var men kunde inte göra något åt det. Hmmff!
Det kan dom om dom vill.
Jag kontaktade polisen ang. min förra granne som var både gammal och sjuk.
Dom bad mej ringa när han åkte ut och körde så att dom kunde ta honom i bilen.
Dom tog kortet på plats och körde hem bilen åt honom. :tummenupp

Ålder!

Och när ni uppnår den åldern själv DÅ ska den ökas eller? Misstag kan alla göra ÄVEN dom unga som kör sporthojar. alltså inte bara äldre bilister... :kocko

Äldre kan också köra bil.
Speciellt den där gubben & gumman jag mötte på motorvägen förra året.
Dom kom körandes mot trafiken på min sida. :kocko På en motorväg med separerade körbanor !!
Gissa ifall man blev överraskad...
Dom fortsatte ungefär en kilometer till, tills nästa avfart.
Blev imponerad över att han höll ca. 90km/h när han körde i motsatt körriktning.
Dom verkade inte notera att dom körde lite konstigt. Dom trodde väl att det var en vanlig väg dom körde på.

Han hade tur att det inte var mycket trafik.
Men om jag skall vara ärlig så önskade jag att det hade kommit en lastbil och gjort slut på han. Det är inte ofta jag önskar livet ur folk men detta var ett sådant tillfälle.

Min pappa (som är 70), är halvblind, kan knappt gå & får blodproppar ( i hjärnan) titt som tätt. Han är så sjuk att skulle läkarna veta det, så skulle de dra körkortet omgående! Men han ljuger inför dem för att behålla kortet. Han vinglar och kör fel. Men ändå ska fanskapet ut på vägarna :kocko

Sture Stelben skrev:
Och när ni uppnår den åldern själv DÅ ska den ökas eller? Misstag kan alla göra ÄVEN dom unga som kör sporthojar. alltså inte bara äldre bilister... :kocko

Klart att den skall ökas :hihi
Jag kör både bil, hoj och vanlig cykel.

Canoly ( som passerat den förbjudna gränsen med råge ) :tummenupp

exiteme skrev:
Min pappa (som är 70), är halvblind, kan knappt gå & får blodproppar ( i hjärnan) titt som tätt. Han är så sjuk att skulle läkarna veta det, så skulle de dra körkortet omgående! Men han ljuger inför dem för att behålla kortet. Han vinglar och kör fel. Men ändå ska fanskapet ut på vägarna :kocko

Tycker du inte att du kanske har ett ansvar då mot andra trafikanter att ta kortet från han? diskutera med han..säg att han faktiskt e farlig ute på vägarna!

Min farsa gjorde så med min farfar och han tog det hårt men han förstog!
Jag kommer göra så med mot min farsa och den dan fasar jag för! men jag vill verkligen inte att han skulle köra ihjäl någon om jag kunde hindrat det!

Varför bara äldre? Varför inte ett förnyelsetest baserat på attityd och nya regler vart tionde år för alla? Hur många unga människor är det inte som skiter i blinkers vid filbyten och korsningar, kör för fort under dåliga förhållanden och inte har en aning om hur man kör i en rondell?

Jag tvivlar på att jag skulle bli godkänd i en "vanlig" uppkörning i dag, trots att jag är skicklig, ung, frisk och riskmedveten. Kan det vara så att det är enklare att skräna om en trafikantgrupp man inte identifierar sig med än att ta ansvar för sin egen körning?

Edit: Exiteme, du sitter i en väldigt jobbig sits och jag skulle inte vilja byta med dig. Du får försöka fundera ett sätt att övertyga honom.

Last edited:
Ugluk skrev:
Jag tvivlar på att jag skulle bli godkänd i en "vanlig" uppkörning i dag, trots att jag är skicklig, ung, frisk och riskmedveten. Kan det vara så att det är enklare att skräna om en trafikantgrupp man inte identifierar sig med än att ta ansvar för sin egen körning?

Du skulle ju inte klara dig för du kör ju för fort:lol

Jocke W skrev:
Tycker du inte att du kanske har ett ansvar då mot andra trafikanter att ta kortet från han? diskutera med han..säg att han faktiskt e farlig ute på vägarna!

Min farsa gjorde så med min farfar och han tog det hårt men han förstog!
Jag kommer göra så med mot min farsa och den dan fasar jag för! men jag vill verkligen inte att han skulle köra ihjäl någon om jag kunde hindrat det!

Eftersom min pappa är dum i huvudet på andra sätt, så har jag ingen kontakt med honom sedan ca 6 månader tillbaka. Innan dess, försökte jag (& syrran)på alla sätt och vis att övertala honom. Men det går tyvärr inte...

exiteme skrev:
Eftersom min pappa är dum i huvudet på andra sätt, så har jag ingen kontakt med honom sedan ca 6 månader tillbaka. Innan dess, försökte jag (& syrran)på alla sätt och vis att övertala honom. Men det går tyvärr inte...

okey då förstår jag..bra att du har försökt! :banana

Here we go again....

Har väldigt svårt att tro att äldre i trafiken är nåt av dom större problemen.
Rattfulla o påverkade troligen värre.

Inte minst utgör nog vi själva den största faran.
Men det kan man ju inte acceptera, så det glömmer vi.
/u

Jag mötte en 80-årig gubbe på en turboretta häromdagen. Satan vad han körde. Minst 210 på bakan i rusningstrafik på yttre ringen. Det är fan inte klokt vad panchisarna beter sig. "De" borde dra lappen för gubbjefveln. Sånt gör mig förbannad :mad: :mad: :mad:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti