Antidepressiva och MC-körning

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Efter att ha läst "Idag höll det på att gå illa." vill jag dela med mig av mina upplevelser på antidepressiv medicin i kombination med MC-körning. Jag önskar att en tankeställare vore tillräckligt att ge den som själv funderar på att hoppa upp på hojen med medicinen i kroppen. Problemet är just att den rationella delen av hjärnan är nästintill försumbar om inte känslorna, framför allt rädsla, är i paritet med den upplevda riskbedömningen.

Rädsla är nyttigt. Det hindrar oss från att utsätta oss för farliga situationer, vilket det finns tillräckligt av som MC-åkare utan att man behöver nagga på marginalerna.

Äter Sertralin sen två månader tillbaka.

Jag har, vad somliga anser vara en "reflexvästfitta" (host, nissepelle, haha), betett mig relativt lugnt i trafiken, för att sitta på en skrevraket. Okok, visst har man utmanat ödet vid flertalet tillfällen, men jag har alltid, av rädsla, undvikit klassiska fällor.

Inte nu längre, i samma omfattning iaf. Inom loppet av tre månader har jag utsatt mig för två situationer som lätt hade tagit liv av mig, om det inte vore för ren och skär tur.

Första gången, en fortfarande saltslaskig februarieftermiddag, så fick jag på en väg, där hastigheten gick över från 50 - 70, för mig att gasa mig ur en lätt doserad kurva. Minimalt nedlägg. Antagligen kall asfalt. Hade kört i kanske en timme, och däcken kyldes väl konstant av det kalla underlaget, trots friktionen.

Jag gasar, och baken vobblar till. Är jävligt nära att få en highsider in i mötande grusbil. Kommer ihåg mycket väl hur mina tankar gick precis innan det hände:

"det här är en dålig idé"

Tankarna hjälpte mig ingenting. Det som inte fick hända, hände. Jag fick hojen stabil igen, och åkte vidare. Utan dödsångest.

Det andra tillfället var på en 70-väg, lokalbana mellan Älvängen och Alafors, Ale kommun. Riktigt skönt att dra på där, väldigt lite trafik, och finns några goa svängar. Det var för en månad sen. Underlaget var det inget fel på. Felet var att jag såg en mötande bil, liten gul Opel, som kom några 100 m längre fram. Jag drog på rejält. Föraren hade svårt att bedöma min allt ökande hastighet. Där vi möter varandra finns en parkeringsplats till en skidbacke. Där skulle han in. Han behövde korsa min del av körbanan. Och han började göra det, men han rätade upp bilen i sista stund. Såg hur fjädringen satte sig och han panikartat höll i ratten.

Tänkte på en kille som körde ihjäl sig i närheten av mitt jobb för inte så länge sen. Hur jävla lätt det skulle vara jag som kunde stått i tidningen. Ingen dödsångest för det.

Så önskar jag kunde säga: "tänk på..." -men det räcker ju uppenbarligen inte. Det smarta vore väl att ställa hojen, speciellt under en inkörningsperiod av denna typ av medicin. Samtidigt är det ett sätt att känna sig levande på.

Ha en skön MC-säsong, gott folk.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
En effekt av sertralin är att vanliga rädslor kan dämpas. Vilket kan ge tankar som de du beskrev: "Jag fick hojen stabil igen, och åkte vidare. Utan dödsångest."

Om du just nu håller på att vänja dig in med sertralin (vilket två månader låter som) och märker av den här typen av tankar/känslor, kan det vara smart att ge sig själv större marginaler (om du bör köra alls). Så du får den där tiondelens utrymme att ha en annan tankebana eller reaktion mot vad du brukar. Precis på samma sätt som man inte skulle köra helt på gränsen om man är ledsen/arg/trött, för man kan reagera annorlunda.

Med det sagt så låter det inte på dig som att det är medicinen som satt dig i situationerna, utan bara förändrat din reaktion på vad som händer - utebliven ångest.

Det ser inte jag som något problematiskt, så länge du inte normalt nyttjar din dödsångest för att överleva när du kör hoj.
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag lämnade ifrån mig nycklarna till min hoj under den mörkaste perioden.
Och väntade tills jag gått av medicinerna innan jag började köra motorcykel igen.
Inte roligt på något sätt. Men för vissa av oss är det nog bästa alternativet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man vill ju kunna lita på sitt eget omdöme om det normalt sett är intakt. Märker man att det brister och kan härleda det till medicinen borde man självmant ställa undan hojen. Om inte för sig själv för andras skull.

Lättare sagt än gjort kanske. Har aldrig varit i kontakt med legala eller illegala droger som påverkat mitt omdöme negativt. Jag kanske har en naiv syn på det hela.

Förhoppningsvis är det en begränsad period av livet du går på medicinen. Om så är fallet borde valet vara enkelt.

Var rädd om dig. Du har bara ett liv. Se till att göra det bästa med det. Alla går igenom tunga perioder. Ljuset finns alltid inom räckhåll. Glöm aldrig det.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Omöjligt att bestämma på många mediciner vilka som är farliga och inte farliga i trafiken när vi alla påverkas olika beroende på styrka, verkan och mängd mm och bara de värsta formerna av dessa mediciner normalt sett meddelas av läkare att nu är du klart olämplig att köra fordon på dessa tabletter.EU tog ju för övrigt även bort denna varningstriangel som annars skulle göra brukaren av diverse mediciner uppmärksam på att inte köra eller ta det extra försiktigt i trafiken.

Fungerar för övrigt denna medicin så pass bra så att brukaren rent känslomässigt märker att han/hon inte reagerar för vissa moment i trafiken som kan leda till eventuella skador, död eller annan form av åverkan som kan dyka upp med denna medicin på sig själv eller andra så borde ju det vara en varningsklocka att allt inte står rätt till.

Vi omges idag i trafiken av en mängd trafikanter som går på diverse olika sorters medicin där en del faktiskt mår bättre av dessa och på så vis också blir bättre trafikanter än om de inte tagit denna medicin hur konstigt det nu än kan låta för en del.Allt sagt med egen erfarenhet som vårdanställd.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Och vad säger FASS?


"Psykofarmaka som sertralin kan påverka din förmåga att köra bil eller använda maskiner. Du bör därför inte köra bil eller använda maskiner förrän du vet hur detta läkemedel påverkar din förmåga att utföra dessa aktiviteter."

Precis......


Det skiljer sig från person till person.. Jag kunde köra bil med morfin i kroppen utan problem när kroppen hade vant sig. Andra människor svävar på rosa moln vid minsta lilla intag.
Inga svinhöga doser precis men det är samma sak där, känn efter ordentligt.
Man blir "lam" av antidepressiva och det bör du ha känt innan du satte dig på hojen/i bilen (i ditt fall alltså när vi har facit).
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
vill flika in med en kommentar här i allvaret. Antideprissiva + köra Mc, är inte de som att ta två olika mediciner emot depression samtidigt? :krama

Tillbaka till allvaret igen då, jag har inte testat dessa droger, men en del opiater har slinkt ner (för smärtlindring) och det händer mycket i skallen och omdömet beroende på vad man stoppar i sig, väldigt värt o ha med sig i bakhuvudet om man väl skulle behöva/vilja köra "på egen risk" när man är under behandling, jag vågar inte köra på opiater iaf, kanske inte riktigt samma typ av effekter som de vi pratar om här men det är medicine relaterat
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
För snart 2 år sedan gick jag genom en skilsmässa och var ner. Åt antidepressiva i ca 6 månader vilket hjälpte mig genom vardagen vid tillfället.
Körde MC under den tid och bil.
Kan inte påstå att jag någon gång kände att tabletterna påverkade mitt omdöme. Hamnade aldrig i någon situation där jag kan säga att jag agerat annorlunda utan tabletter o kroppen.
Med detta vill jag säga att det förmodligen är högst individuellt hur du reagerar på tabletterna. Vissa känner ingen skillnad medans andra kanske påverkas med omdöme osv...

Läs alltid på vilka biverkningar man kan få och hur medicinen påverkar dig.
Och kör alltid med förstånd.

TS: Hoppas du snart ska må bättre och slippa ta medicin. :krama
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Sertralin i mitt fall ökade på självgodhet, självsäkerhet och o-rädsla för allting till den grad att jag nu bytt bort min CBR mot en Hornet 600 :)

Men, jag styr ju mina egna handlingar, så jag beskyller inte medicinen för det.
 

Katr1nHarr1s

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2021
Hoj
Giant MTB z6
Har en längre tid känt mig nedstämd och varit mycket orolig över min ekonomi mina nära och kära att de skall få Covid. Hatar verkligen denna otroligt vidriga pandemi som har drabbat i princip hela världen min oro vart bara värre och värre hela tiden. Till slut vart jag tvungen att hitta något som dämpade hittade de jag behövde på https://www.scandinaviaapotek.com vilket för mig var tur då läkaren sa nej.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skönt att du klarade dig, men jag vill vända på det ett varv till. Panik och ångest gör att vi fattar konstiga, irrationella och ibland direkt farliga beslut. Att du inte fick dödsångest och gjorde något dumt kan ju ha varit det som gör att du kan starta den här tråden idag. Därmed inte sagt att man ska knapra medicin för att bli en bättre mc-förare, lugn och trygghet ska man bygga upp med erfarenhet, för konstiga situationer kan alla hamna i, oavsett hur många mil man har i ryggen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Skönt att du klarade dig, men jag vill vända på det ett varv till. Panik och ångest gör att vi fattar konstiga, irrationella och ibland direkt farliga beslut. Att du inte fick dödsångest och gjorde något dumt kan ju ha varit det som gör att du kan starta den här tråden idag. Därmed inte sagt att man ska knapra medicin för att bli en bättre mc-förare, lugn och trygghet ska man bygga upp med erfarenhet, för konstiga situationer kan alla hamna i, oavsett hur många mil man har i ryggen.
Bra sagt men inlägget har ett par år på nacken. Dock fortfarande intressant och högst aktuellt ?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har också fått diagnosen depression samt medicin utskriven (Sertralin). Åt medicinen nästan ett år. Men jag slutade med Sertralin en vacker vårdag ifjol efter att jag tagit en tur med motorcykeln för första gången på några år. Det berodde på att jag insåg att motorcykelkörning och andra äventyr är vad jag saknat i livet senasye åren. Jag tror att vi som har den här äventyrligheten i oss, den som gör att MC-körning och liknande lockar oss, vi blir deprimerade ifall vi inte lever som vi behöver, med lite spänning.

Jag själv upplever att det finns en syn i samhället att vissa livsstilar är "sämre". Att man som äventyrlig är lite omogen eller ogenomtänkt. Att man förstör klimatet. Att man söker "onödiga" kickar. Att man bör kunna nöja sig med en promenad i solen. Sammantaget fick i alla fall detta mig att sluta med alla "dumheter" jag har hållit på med. Men jag tror nu att det är denna ändring i min livsstil som fått mig att bli deprimerad.

Såg en video om SSRI med en dansk läkare och professor, och den har övertygat mig om att aldrig mer ta medicinen. Han menar att de flesta människors depressioner (inte allas) beror på att de lever "tråkiga liv" helt enkelt. En ändrad livsstil är vad som behövs i första hand. Det är dessutom diskutabelt om SSRI har någon positiv effekt rent kliniskt. Se videon:

Jag tror den stigande utskrivningen av sådana här mediciner beror på förändringar i det sociala klimatet. Man är inte längre lika "fri" idag (som jag försökte beskriva en bit upp).

Läkaren i videon har bidragit till att vända trenden gällande utskrivningen av SSRI i Danmark.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har också fått diagnosen depression samt medicin utskriven (Sertralin). Åt medicinen nästan ett år. Men jag slutade med Sertralin en vacker vårdag ifjol efter att jag tagit en tur med motorcykeln för första gången på några år. Det berodde på att jag insåg att motorcykelkörning och andra äventyr är vad jag saknat i livet senasye åren. Jag tror att vi som har den här äventyrligheten i oss, den som gör att MC-körning och liknande lockar oss, vi blir deprimerade ifall vi inte lever som vi behöver, med lite spänning.

Jag själv upplever att det finns en syn i samhället att vissa livsstilar är "sämre". Att man som äventyrlig är lite omogen eller ogenomtänkt. Att man förstör klimatet. Att man söker "onödiga" kickar. Att man bör kunna nöja sig med en promenad i solen. Sammantaget fick i alla fall detta mig att sluta med alla "dumheter" jag har hållit på med. Men jag tror nu att det är denna ändring i min livsstil som fått mig att bli deprimerad.

Såg en video om SSRI med en dansk läkare och professor, och den har övertygat mig om att aldrig mer ta medicinen. Han menar att de flesta människors depressioner (inte allas) beror på att de lever "tråkiga liv" helt enkelt. En ändrad livsstil är vad som behövs i första hand. Det är dessutom diskutabelt om SSRI har någon positiv effekt rent kliniskt. Se videon:

Jag tror den stigande utskrivningen av sådana här mediciner beror på förändringar i det sociala klimatet. Man är inte längre lika "fri" idag (som jag försökte beskriva en bit upp).

Läkaren i videon har bidragit till att vända trenden gällande utskrivningen av SSRI i Danmark.
Att det funkade dig är såklart väldigt bra men som generell iakttagelse är det en extremt förenklad bild, eller t.o.m. direkt felaktigt, att depression skulle bero på att man lever ”tråkiga” liv. Har själv aldrig behövt ta några antidepressiva (peppar, peppar) men känner flera som är hjälpta av det och tro mig, det handlar inte om att ofrihet eller tråkighet i deras liv. Finns så många andra faktorer som spelar in, och för dessa personer var deras liv en ren katastrof utan antidepressiva.

Med det sagt ska man självklart förhålla sig kritisk till ett överdrivet användande av preparat för att hantera sociala problem, och de många biverkningar som finns, likväl som att ta livsstilsfaktorer på allvar men det är verkligen inte en nyckellösning för alla.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Att det funkade dig är såklart väldigt bra men som generell iakttagelse är det en extremt förenklad bild, eller t.o.m. direkt felaktigt, att depression skulle bero på att man lever ”tråkiga” liv. Har själv aldrig behövt ta några antidepressiva (peppar, peppar) men känner flera som är hjälpta av det och tro mig, det handlar inte om att ofrihet eller tråkighet i deras liv. Finns så många andra faktorer som spelar in, och för dessa personer var deras liv en ren katastrof utan antidepressiva.

Med det sagt ska man självklart förhålla sig kritisk till ett överdrivet användande av preparat för att hantera sociala problem, och de många biverkningar som finns, likväl som att ta livsstilsfaktorer på allvar men det är verkligen inte en nyckellösning för alla.
Självklart är det en oerhört förenklad bild. Poängen är att orsaken till depressionen är hur livet levs. Inte att vissa människor är födda med en "kemisk obalans". Det var nämligen vad min läkare sa till mig. Och det kommer ifrån informationen som tillverkarna av de här medicinerna förmedlar till läkarna.

Jag ska också säga att medicinen gav mig en effekt. Den tog bort de tyngsta grubblerierna jag hade. Ifall den totala effekten inklusive biverkningar var positiv effekt vet jag inte. Och ifall jag hade återhämtat mig utan medicinen vet jag inte. Men jag tror att en långledighet och många samtal med nära och kära hade haft en mer positiv effekt än vad medicinen hade.

Det finns så mycket som orsakar stress och ångest idag. Att hundratusentals ska äta medicin som förändrar balansen i deras hjärnor pga detta känns inte rimligt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Självklart är det en oerhört förenklad bild. Poängen är att orsaken till depressionen är hur livet levs. Inte att vissa människor är födda med en "kemisk obalans". Det var nämligen vad min läkare sa till mig. Och det kommer ifrån informationen som tillverkarna av de här medicinerna förmedlar till läkarna.

Jag ska också säga att medicinen gav mig en effekt. Den tog bort de tyngsta grubblerierna jag hade. Ifall den totala effekten inklusive biverkningar var positiv effekt vet jag inte. Och ifall jag hade återhämtat mig utan medicinen vet jag inte. Men jag tror att en långledighet och många samtal med nära och kära hade haft en mer positiv effekt än vad medicinen hade.

Det finns så mycket som orsakar stress och ångest idag. Att hundratusentals ska äta medicin som förändrar balansen i deras hjärnor pga detta känns inte rimligt.

Jag ver inte vilka läkare du pratat med de låter inte så seriösa eller inte så kunniga. Stress och ångest drabbar många, sant. Också sant att livstil, jobb etc kan påverka. Håller också med om att samhället av idag är en starkt bidragande faktor till det. Men, symptomen av mentala problem är ofta kopplade till biokemiska obalanser i kroppen och människors känslighet för denna obalans och förmåga till återhämtning varierar i hög grad, och de som är mest känsliga behöver ett större stöd än vad andra behöver. För dem hjälper inte att ”byta livsstil”.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag ver inte vilka läkare du pratat med de låter inte så seriösa eller inte så kunniga. Stress och ångest drabbar många, sant. Också sant att livstil, jobb etc kan påverka. Håller också med om att samhället av idag är en starkt bidragande faktor till det. Men, symptomen av mentala problem är ofta kopplade till biokemiska obalanser i kroppen och människors känslighet för denna obalans och förmåga till återhämtning varierar i hög grad, och de som är mest känsliga behöver ett större stöd än vad andra behöver. För dem hjälper inte att ”byta livsstil”.
Jag tror du har fel. Medicin är inte den självklara lösningen. Och jag vet inte om jag vill fortsätta skriva om grunden i dina argument är att jag inte tillhör gruppen du talar om.

Du kan ju börja med att se videon jag länkade till. Den är baserad på klinisk forskning. Jag ångrar att jag citerade de två orden som satte igång den här diskussionen.
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
En bra ide innan man tar läkemedel (oavsett vad det är) är att läsa bipacksedeln, den finns där av en anledning (där står det alltid beskrivet hur det kan påverka om man framföra fordon).
Sen kan det självklart vara svårt att ta till sig info beroende på hur man mår, men det är ändå ett ansvar man har både mot sig själv och andra.

När jag ändå slänger in en post i en tråd som handlar om psykisk ohälsa då vill jag tipsa om Mind.

OM man befinner sig i ett läge då man mår dåligt och medicin inte hjälper så kan ett samtal eller chatt vara det som får dig att bryta ett destruktivt tankemönster för stunden..



www.mind.se

Där hittar ni chatt och telefonnummer om ni eller någon annan ni känner behöver prata.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top