1997 Honda RS 250 R

tja..en 12500 kr kan du få,men då ska jag ha stället,hjälm och restwen med på köpet.

Goodstuff skrev:
Allt det där måste du ju göra även om du racear i en annan klass, i lite varierande grad kanske men ändå.
Bra. Då ses vi på Knutstorp!
Jag vet och jag är måttligt motiverad att göra det i någon klass just nu. Lika entusiastisk som man kan känna sig på vintern/våren, lika trött på det hela kan jag vara när det har tagit för mycket tid och orsakat för mycket besvär. Jag tror att racing med en fyrtaktare i en standardklass innebär en väsentlig skillnad i hur mycket tid de tråkiga bitarna tar.

valmers skrev:
Hagster, Victor och jag diskuterade detta i Pit Stop Café under Bike Week. Vi kom fram till att trial måste vara den idealiska MC-sporten, eftersom det inte går så läskigt fort. Knappt några krascher heller. Oläskigt och bra. Det är fett med racing.

Oläskigt?
Rakt upp på ett fruktansvärt högt hinder, utan livlinor.
Och sen ner igen. Fy fan.

Nyteknik skrev:
Jag vet och jag är måttligt motiverad att göra det i någon klass just nu. Lika entusiastisk som man kan känna sig på vintern/våren, lika trött på det hela kan jag vara när det har tagit för mycket tid och orsakat för mycket besvär. Jag tror att racing med en fyrtaktare i en standardklass innebär en väsentlig skillnad i hur mycket tid de tråkiga bitarna tar.

När man lärt sig de "tråkiga" sakerna, tar saker och ting mycket mindre tid faktiskt. Med tanke på hur "bekymmerslöst" ditt racer-ägande varit är jag faktiskt lite förvånad att du ger upp så enkelt.

oFFkeFF skrev:
När man lärt sig de "tråkiga" sakerna, tar saker och ting mycket mindre tid faktiskt. Med tanke på hur "bekymmerslöst" ditt racer-ägande varit är jag faktiskt lite förvånad att du ger upp så enkelt.
Det är inte bara hur lång tid saker tar utan på vilket sätt de görs. Man bör betänka att Tobias inte har någon varm, ljus och skön snickerboa att stå i och mysmeka, utan han är hänvisad till ett stort gemensamt garage, förvisso är det ett varmgarage men det är mörkt, saknar alla bekväma hjälpmedel och har ingen som hellst myskänsla. Eftersom jag till i år flyttat mina prylar till mina föräldrars trånga, mörka kallgarage och blivit pappa för andra gången så vet jag vilken inverkan omgivningen har på ens motivation till att lägga timmar på att meka. Bara det där med logistikbiten, att hela tiden behöva plocka fram och plocka undan en massa prylar för att göra den minsta saken är en riktig humörsänkare. Att flytta tre lådor bara för att komma åt blocknycklarna eller att inte kunna röra sig fritt runt hojen utan att behöva flytta på den för att komma åt andra sidan. Jag har lärt mig att vissa saker är nödvändiga för att mekandet inte ska bli ett irritationsmoment, t ex bra belysning, en stor arbetsbänk med ett skruvstäd, lättåtkomliga verktyg och en stereo med Barry White som strömmar ur högtalarna. Sen spelar alternativtiden stor roll, alltså vad det är man väljer bort till förmån för ens lilla fritidshobby, t ex skrikande barn som lämnas i armarna på en trött sambo eller en tur till mataffären elller ett diskberg eller dammråttor i hörnen eller en trasig bil som borde lagas, o s v, o s v. Att RR inte är glitter och glamour vet vi alla men ibland kan verkligehten bli för mycket även för den som har ett genuint intresse.

Nyteknik skrev:
Ja kanske om du har tur och om du kör okittat, men visst är det mindre meck med fyrtaktare i standardutförande.

Vi har skruvat mer än vi har kört i år, men hoppas på ljuset i tunneln nu när vi kör standard/orginal GSXR1000 utan extra allt.

Teddy skrev:
Sen spelar alternativtiden stor roll, alltså vad det är man väljer bort till förmån för ens lilla fritidshobby, t ex skrikande barn som lämnas i armarna på en trött sambo eller en tur till mataffären elller ett diskberg eller dammråttor i hörnen eller en trasig bil som borde lagas, o s v, o s v. Att RR inte är glitter och glamour vet vi alla men ibland kan verkligehten bli för mycket även för den som har ett genuint intresse.

Jo det är klart.
Men jag tror iofs inte en 10-15 år gammal 400 kommer vara särskilt mekfri, utan betydligt värre.
Standard är relativt mekfritt första och möjligtvis andra livsåret, sen måste det till rätt ordentligt med service där också för att få det att gå.

Men en riktig mek-plats är väldigt viktig. Sen är det väl fortfarande så att fastän man blir förälder, kan det väl vara vettigt att försöka komma ifrån någon minut då och då. Ska inte ungarna vara glada att man lämnar dem skrikande till den andra föräldern istället för till vargarna? ;)
Skämt åsido, verkligheten blir nog helt annorlunda den dagen man sätter ungar till världen. Men jag är övertygad om att racing nog gör en till en rätt härdad förälder ;)

Teddy skrev:
Det är inte bara hur lång tid saker tar utan på vilket sätt de görs. Man bör betänka att Tobias inte har någon varm, ljus och skön snickerboa att stå i och mysmeka, utan han är hänvisad till ett stort gemensamt garage, förvisso är det ett varmgarage men det är mörkt, saknar alla bekväma hjälpmedel och har ingen som hellst myskänsla. Eftersom jag till i år flyttat mina prylar till mina föräldrars trånga, mörka kallgarage och blivit pappa för andra gången så vet jag vilken inverkan omgivningen har på ens motivation till att lägga timmar på att meka. Bara det där med logistikbiten, att hela tiden behöva plocka fram och plocka undan en massa prylar för att göra den minsta saken är en riktig humörsänkare. Att flytta tre lådor bara för att komma åt blocknycklarna eller att inte kunna röra sig fritt runt hojen utan att behöva flytta på den för att komma åt andra sidan. Jag har lärt mig att vissa saker är nödvändiga för att mekandet inte ska bli ett irritationsmoment, t ex bra belysning, en stor arbetsbänk med ett skruvstäd, lättåtkomliga verktyg och en stereo med Barry White som strömmar ur högtalarna. Sen spelar alternativtiden stor roll, alltså vad det är man väljer bort till förmån för ens lilla fritidshobby, t ex skrikande barn som lämnas i armarna på en trött sambo eller en tur till mataffären elller ett diskberg eller dammråttor i hörnen eller en trasig bil som borde lagas, o s v, o s v. Att RR inte är glitter och glamour vet vi alla men ibland kan verkligehten bli för mycket även för den som har ett genuint intresse.
Just så är det. Barn, osjälvständig sambo/fru/flickvän, avsaknad av vettig garageplats och förvaring av delar samt närhet till dessa båda - även en helt problemfri hoj kan vara för mycket för att RR ska vara möjligt. Man ska helst vara singel, barnlös, ganska välavlönad och bosatt i en mindre ort någonstans mellan Enköping, Göteborg och Malmö.

GSXR1100R skrev:
Ja kanske om du har tur och om du kör okittat, men visst är det mindre meck med fyrtaktare i standardutförande.

Vi har skruvat mer än vi har kört i år, men hoppas på ljuset i tunneln nu när vi kör standard/orginal GSXR1000 utan extra allt.
Är inte detta "extra allt" fullständigt onödigt om man förfogar över en 1000 cc fyra av sen modell?

oFFkeFF skrev:
...
Men jag tror iofs inte en 10-15 år gammal 400 kommer vara särskilt mekfri, utan betydligt värre...
Ho ho ho *tomteskratt*, jag säger inte emot. Jag väntar fortfarande på att Chris Ash ska berätta hela insidestoryn om varför han valde att inte reparera sin SS-kitade Thundercat.
oFFkeFF skrev:
...Men jag är övertygad om att racing nog gör en till en rätt härdad förälder ;)
Ett par RR-säsonger lär en att problem sällan är olösliga. :)

Nyteknik skrev:
J Man ska helst vara singel, barnlös, ganska välavlönad och bosatt i en mindre ort någonstans mellan Enköping, Göteborg och Malmö.

Om inte så är iaf en racingkarriär en bra grund för att bli både barnlös och singel :lol

Nyteknik skrev:
Är inte detta "extra allt" fullständigt onödigt om man förfogar över en 1000 cc fyra av sen modell?
Japp det är det, även en 600 som är helt standard är snabb nog om den är nyare, kitt är överskattat, man måste lära sig att köra skiten först innan man kittar.

En mycket förstående sambo är nog prio ett om man inte är singel. Enda lösningen om man har barn och sambo är att försaka sin egen sömn och det är ju inte heller optimalt.
Jag tror inte hojvalet som sådant är det största poblemet i den här ekvationen eller tar jag fel?

Teddy skrev:
Ho ho ho *tomteskratt*, jag säger inte emot. Jag väntar fortfarande på att Chris Ash ska berätta hela insidestoryn om varför han valde att inte reparera sin SS-kitade Thundercat.
Men min fyrahundra skulle vara original. Honda dessutom. Tanka och köra.
Teddy skrev:
Ett par RR-säsonger lär en att problem sällan är olösliga. :)
Det stämmer verkligen. Den som har ägnat sig åt RR och fixat allt själv blir en luttrad packare, bärare och allmänfixare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back