icko
Ny medlem
Låter som en bra idé! Då får du bjuda på lite fika också.![]()
Vi kan höras på telefon!
Bare ringe vettu.
Ta me nå nybakat bara!!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Låter som en bra idé! Då får du bjuda på lite fika också.![]()
Vi kan höras på telefon!
Okej, eftersom du "Fürstenhoff" inte kan svara normalt utgår jag från att att "Fürstenhoff" bara försöker kränga fler däck till läsarna här. Om du som yrkesman kommer med tyckande så borde dom ändå backas upp av någon form av fakta, inte dina subjektiva åsikter.
Skivan har hakat upp sig hos "Fürstenhoff".
Bare ringe vettu.
Ta me nå nybakat bara!!![]()
Jag påstår bara att det funkar för mig. Att du kanske inte klarar av det vet jag inte vad det beror på. Vad har du för erfarenheter av att det inte skulle vara möjligt av att köra dom på gata?Om jag bemöter saken seriöst med att skriva att racingdäck INTE hör hemma på gatan så fick jag av dig ett svar att dom minsann gör just detta och att alla dom du ventilerat detta med säger det samma vilket gör mina påståenden överflödiga eftersom att du har mer kunskap än tillverkarna själva!!![]()
Trots att jag INTE säljer Metzeler så vet jag efter 24 års körning på mc att det däck du refererar till är ett sk racedäck godkänt för gatan så att det klassar in sig i olika RR mästerskap där det krävs ett DOT godkänt däck!!
Ja. Det är redan konstaterat längre upp i tråden. Men efter ditt raljerande nonsenssvar så har du fortfarande inte sagt om du verkligen tycker att det är så mycket sämre grepp eller vad det nu som gör den här typen av däck hör hemma på vanlig väg.Vad jag också vet är att det INTE är lämpat för gatkörning då det svala dagar, tidiga mornar & sena kvällar INTE får lämplig arbetstemperatur kontra ett rent gatdäck - sen att man kan & får köra med detta däck på gatan är en sak, dock så gör INTE det däcket till ett lämpligt gatdäck vilket än mer styrks av att man på banan använder just däckvärmare för att få detta däck i lämplig arbetstemperatur!!![]()
En stilla undran.
Om man åker på en hoj och ett speciellt däck och tycker att det funkar fint innebär det automatiskt att det i verkligheten är det bästa eller ens bra ?
Nej, men det är som med humlor. Om du tycker att det funkar bra så funkar det förmodligen bra, tills du provar på nånting som funkar bättre. Då har du skapat en referens, nånting du kan relatera till, och först då vet du ju bättre![]()
I forntiden (på 80-talet) körde man Superbike med Honda CBX och GSX 1100, 260 kg järnskrot med gummiramar. Dom hade Pirelli Phantomdäck som inte ens skulle klassas som touringdäck idag.
Dom förarna, på dom maskinerna, skulle förmodligen köra cirklar runt 90% av alla på Sporthoj.com på vilken bana som helst även idag. Hojen står för kanske 10-15% av det totala ekipaget, resten är föraren...
Även på den tiden gick det fort och det sladdades och alla tjatade om däcksblandningar hit och dit, för vi VILL verkligen tjata om däck eftersom det är någonting konkret som vi förstår. Vi vill inte prata om våra tillkortakommanden som förare eftersom det är så jobbigt att förstå.
Om du vill köra med bakelitdäck från 1943 och det funkar för dej och framförallt att känns det bra, fortsätt då med det oavsett vad jag eller någon annan säjer. Jag vill inte heller konfronteras med hur dålig jag är på att köra hoj...![]()
Precis och då är det ju så att däckstillverkarna tar fram däck för olika ändamål. Vill man då ha det som är bäst för just dig så är det ju lämpligt att välja något dom rekommenderar.
Tillverkarna vet i regel lite grann om vad dom tillverkar så det är ju ganska bra att följa deras råd.
Detta gäller inte minst däckdimensionerna, som väl var ursprungsfrågan i den här tråden...![]()
Självklartmen det är väl snarast hojtillverkarna som rekommenderar vilka däck som passar för deras hojar.
Hojtillverkarna beställer däckstyper av däckstillverkaren, och då tillverkas däcken enligt dom önskemål som hojtillverkaren har. Därför finns det mängder av specialvarianter på vanliga däck till olika hojar. Gixxer 600 och Hayabusa har till exempel specialvarianter...
Ett annat exempel är Bridgestones nya BT016R som utvecklades från MotoGP i samarbete med Ducati för deras Desmosedici. Sen har det blivit en helt ny gatserie för sporthojar.
Dunlop Qualifier, som Fürsten surrar om, kom som OEM på ZX-10R 2006. Det var en specialvariant av Qualifier som sög fetb...e. Om man då köpte ett vanligt Qualifier som nästa däck så blev hojen mycket bättre i chassit. Men eftersom många som köpte Kawan tyckte OEM-däcket var dåligt så köpte man inga fler Dunflops och det skapade ett dåligt rykte för Qualifier bland Kawaägare. Kawan blev för övrigt som en ny cykel med spetsiga Metz Racetech, grym skillnad! Där valde helt enkelt Kawasaki fel, dom borde ha tagit standard Qualifier men det höll mycket sämre pga Kawans monsterefekt...
Om du tittar i regbeviset så kan det stå homolgerade däckstyper för din hoj där. Och då är det ibland specialvarianter där det kan skilja i gummiblandning eller viktklass. Så det finstilta i däcksnamnet kan spela roll. Det finns ibland information om detta på tillverkarnas hemsidor också. KTM har till exempel en homologeriseringslista på sin hemsida för alla sina hojmodeller.
Ok, men det verkar vara ett dyrt sätt för hojtillverkarna. Borde vara billigare att "branda" ett standard däck och sälja till hutlöst pris ?
Jag vet inte hur många gixxer 600 som tillverkas av Suzuki i en viss årsmodell men jag misstänker att Suzuki får ett ganska bra pris av den dom väljer skall få leverera däck. Det är en enorm prestige för till exempel Bridgestone att i sin reklam kunna hävda att dom är "hovleverantör" till en viss mc-tillverkare. Jag tror inte att det blir dyrare om man säjer så. Dessutom är en stor del av däckstillverkningen ganska manuell så det är inte speciellt dyrt eller krångligt för en däckstillverkare att göra en serie på kanske 20 000 däck med en lite annan stomme eller gummiblandning.
Dessutom, och då återkopplar jag till chassit, så kan tillverkaren få ett däck som passar ihop med deras intention om hur alla egenskaperna på hojen skall stämma med alla mått och vinklar. Alla vinner på det...
...utom vi som skall köpa nya däck när hojen är 5-10 år gammal, då finns inte dom däcken kvar som hojen ursprunligen konfigurerades för. Då kanske den nya generationen däck som då tillverkas inte alls passar för just den hojen du kör då.
Tidiga Fireblades har ju redan börjat få probem med att hitta moderna däck för 16" framhjulet... Tänk den dagen när du måste byta gaffel, hjul, bromsar och styrkronor bara för att du behöver ett nytt framdäck...![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |