190/55 på Honda 954?

Okej, eftersom du "Fürstenhoff" inte kan svara normalt utgår jag från att att "Fürstenhoff" bara försöker kränga fler däck till läsarna här. Om du som yrkesman kommer med tyckande så borde dom ändå backas upp av någon form av fakta, inte dina subjektiva åsikter.
Skivan har hakat upp sig hos "Fürstenhoff".


Kränger "Fürstenhoff" däck? :va
 
Skomakaren vill laga skor.

Däcknasaren vill sälja däck.


Seriöst, som skolad i marknadsföring och företagsekonomi blir man beklämd över vår alldeles egen däcknasare här på SH.

Du kanske lockar till dig några halvpolare med fina kompisrabatter men du skrämmer bort alla andra presumtiva kunder med dina konstiga inlägg och svar om vartannat.

Men, tja lycka till iaf:tummenupp
 
Om jag bemöter saken seriöst med att skriva att racingdäck INTE hör hemma på gatan så fick jag av dig ett svar att dom minsann gör just detta och att alla dom du ventilerat detta med säger det samma vilket gör mina påståenden överflödiga eftersom att du har mer kunskap än tillverkarna själva!! :tummenupp
Jag påstår bara att det funkar för mig. Att du kanske inte klarar av det vet jag inte vad det beror på. Vad har du för erfarenheter av att det inte skulle vara möjligt av att köra dom på gata?
Själv skriver Metzeler såhär om just Racetec:
"Specific development for street legal use, bringing the winner of main national Championships on the normal road"
Vad vet du om produkterna du kränger?
 
Trots att jag INTE säljer Metzeler så vet jag efter 24 års körning på mc att det däck du refererar till är ett sk racedäck godkänt för gatan så att det klassar in sig i olika RR mästerskap där det krävs ett DOT godkänt däck!!

Whoho, imponerande kunskap. Verkligen. Vilken yrkesman.

Vad jag också vet är att det INTE är lämpat för gatkörning då det svala dagar, tidiga mornar & sena kvällar INTE får lämplig arbetstemperatur kontra ett rent gatdäck - sen att man kan & får köra med detta däck på gatan är en sak, dock så gör INTE det däcket till ett lämpligt gatdäck vilket än mer styrks av att man på banan använder just däckvärmare för att få detta däck i lämplig arbetstemperatur!! :pannkyss
Ja. Det är redan konstaterat längre upp i tråden. Men efter ditt raljerande nonsenssvar så har du fortfarande inte sagt om du verkligen tycker att det är så mycket sämre grepp eller vad det nu som gör den här typen av däck hör hemma på vanlig väg.
Och det finns flera anledningar att använda däckvärmare än att däcktypen är livsfarlig kall som du säkert vet.

För övrigt tycker jag att du ska sluta dryga dig direkt i en diskussion om ett intressant ämne. Jag är bara en privatperson men du är vare sig du vill eller inte ansiktet utåt för ditt företag. Att ta på attityden "jag vet bäst och behöver inte ens svara vettigt" känns som en tonårings nivå.
 
En stilla undran.

Om man åker på en hoj och ett speciellt däck och tycker att det funkar fint innebär det automatiskt att det i verkligheten är det bästa eller ens bra ?

För min del tycker jag att Pilot Road 2 är ett bra däck på grund av

Bra pris
Många mil
Ingen extrem fartfantom
Tillräckligt fäste för mig
paPs_nerlägg_1.jpg

Nästa gång kanske jag testar något annat och det är säkert också OK för mig.

Mina 50 cent
 
Last edited:
En stilla undran.

Om man åker på en hoj och ett speciellt däck och tycker att det funkar fint innebär det automatiskt att det i verkligheten är det bästa eller ens bra ?

Nej, men det är som med humlor. Om du tycker att det funkar bra så funkar det förmodligen bra, tills du provar på nånting som funkar bättre. Då har du skapat en referens, nånting du kan relatera till, och först då vet du ju bättre:)

I forntiden (på 80-talet) körde man Superbike med Honda CBX och GSX 1100, 260 kg järnskrot med gummiramar. Dom hade Pirelli Phantomdäck som inte ens skulle klassas som touringdäck idag.
Dom förarna, på dom maskinerna, skulle förmodligen köra cirklar runt 90% av alla på Sporthoj.com på vilken bana som helst även idag. Hojen står för kanske 10-15% av det totala ekipaget, resten är föraren...

Även på den tiden gick det fort och det sladdades och alla tjatade om däcksblandningar hit och dit, för vi VILL verkligen tjata om däck eftersom det är någonting konkret som vi förstår. Vi vill inte prata om våra tillkortakommanden som förare eftersom det är så jobbigt att förstå.

Om du vill köra med bakelitdäck från 1943 och det funkar för dej och framförallt att känns det bra, fortsätt då med det oavsett vad jag eller någon annan säjer. Jag vill inte heller konfronteras med hur dålig jag är på att köra hoj...:)
 
Nej, men det är som med humlor. Om du tycker att det funkar bra så funkar det förmodligen bra, tills du provar på nånting som funkar bättre. Då har du skapat en referens, nånting du kan relatera till, och först då vet du ju bättre:)

I forntiden (på 80-talet) körde man Superbike med Honda CBX och GSX 1100, 260 kg järnskrot med gummiramar. Dom hade Pirelli Phantomdäck som inte ens skulle klassas som touringdäck idag.
Dom förarna, på dom maskinerna, skulle förmodligen köra cirklar runt 90% av alla på Sporthoj.com på vilken bana som helst även idag. Hojen står för kanske 10-15% av det totala ekipaget, resten är föraren...

Även på den tiden gick det fort och det sladdades och alla tjatade om däcksblandningar hit och dit, för vi VILL verkligen tjata om däck eftersom det är någonting konkret som vi förstår. Vi vill inte prata om våra tillkortakommanden som förare eftersom det är så jobbigt att förstå.

Om du vill köra med bakelitdäck från 1943 och det funkar för dej och framförallt att känns det bra, fortsätt då med det oavsett vad jag eller någon annan säjer. Jag vill inte heller konfronteras med hur dålig jag är på att köra hoj...:)

Precis och då är det ju så att däckstillverkarna tar fram däck för olika ändamål. Vill man då ha det som är bäst för just dig så är det ju lämpligt att välja något dom rekommenderar. Tex

För mig
----------------------
Mycke pendling
En del bus
Lite bana
Ingen fartfantom
= Pilot Road 2 tex (Finns andra liknande som jag gärna provar)

För MotoGP
----------------------
Alltid bana
Extrema farter
"Inga" krav på miltal
Ett team som byter däck
Däcksvärmare
= extrema race däck

Vill man inte lyssna på vad däckstillverkare säger kan man köra på FredFlinta valsar, trähjul eller Slimedäck eller vad man nu tycker är bäst.

PS. Min kommetar var inte riktad till dig, din redogörelse var ju riktigt bra.
 
Last edited:
Precis och då är det ju så att däckstillverkarna tar fram däck för olika ändamål. Vill man då ha det som är bäst för just dig så är det ju lämpligt att välja något dom rekommenderar.

Tillverkarna vet i regel lite grann om vad dom tillverkar så det är ju ganska bra att följa deras råd.
Detta gäller inte minst däckdimensionerna, som väl var ursprungsfrågan i den här tråden...:)
 
Tillverkarna vet i regel lite grann om vad dom tillverkar så det är ju ganska bra att följa deras råd.
Detta gäller inte minst däckdimensionerna, som väl var ursprungsfrågan i den här tråden...:)

Självklart:tummenupp men det är väl snarast hojtillverkarna som rekommenderar vilka däck som passar för deras hojar.
 
Självklart:tummenupp men det är väl snarast hojtillverkarna som rekommenderar vilka däck som passar för deras hojar.

Hojtillverkarna beställer däckstyper av däckstillverkaren, och då tillverkas däcken enligt dom önskemål som hojtillverkaren har. Därför finns det mängder av specialvarianter på vanliga däck till olika hojar. Gixxer 600 och Hayabusa har till exempel specialvarianter...
Ett annat exempel är Bridgestones nya BT016R som utvecklades från MotoGP i samarbete med Ducati för deras Desmosedici. Sen har det blivit en helt ny gatserie för sporthojar.

Dunlop Qualifier, som Fürsten surrar om, kom som OEM på ZX-10R 2006. Det var en specialvariant av Qualifier som sög fetb...e. Om man då köpte ett vanligt Qualifier som nästa däck så blev hojen mycket bättre i chassit. Men eftersom många som köpte Kawan tyckte OEM-däcket var dåligt så köpte man inga fler Dunflops och det skapade ett dåligt rykte för Qualifier bland Kawaägare. Kawan blev för övrigt som en ny cykel med spetsiga Metz Racetech, grym skillnad! Där valde helt enkelt Kawasaki fel, dom borde ha tagit standard Qualifier men det höll mycket sämre pga Kawans monsterefekt...


Om du tittar i regbeviset så kan det stå homolgerade däckstyper för din hoj där. Och då är det ibland specialvarianter där det kan skilja i gummiblandning eller viktklass. Så det finstilta i däcksnamnet kan spela roll. Det finns ibland information om detta på tillverkarnas hemsidor också. KTM har till exempel en homologeriseringslista på sin hemsida för alla sina hojmodeller.
 
Hojtillverkarna beställer däckstyper av däckstillverkaren, och då tillverkas däcken enligt dom önskemål som hojtillverkaren har. Därför finns det mängder av specialvarianter på vanliga däck till olika hojar. Gixxer 600 och Hayabusa har till exempel specialvarianter...
Ett annat exempel är Bridgestones nya BT016R som utvecklades från MotoGP i samarbete med Ducati för deras Desmosedici. Sen har det blivit en helt ny gatserie för sporthojar.

Dunlop Qualifier, som Fürsten surrar om, kom som OEM på ZX-10R 2006. Det var en specialvariant av Qualifier som sög fetb...e. Om man då köpte ett vanligt Qualifier som nästa däck så blev hojen mycket bättre i chassit. Men eftersom många som köpte Kawan tyckte OEM-däcket var dåligt så köpte man inga fler Dunflops och det skapade ett dåligt rykte för Qualifier bland Kawaägare. Kawan blev för övrigt som en ny cykel med spetsiga Metz Racetech, grym skillnad! Där valde helt enkelt Kawasaki fel, dom borde ha tagit standard Qualifier men det höll mycket sämre pga Kawans monsterefekt...


Om du tittar i regbeviset så kan det stå homolgerade däckstyper för din hoj där. Och då är det ibland specialvarianter där det kan skilja i gummiblandning eller viktklass. Så det finstilta i däcksnamnet kan spela roll. Det finns ibland information om detta på tillverkarnas hemsidor också. KTM har till exempel en homologeriseringslista på sin hemsida för alla sina hojmodeller.

Ok, men det verkar vara ett dyrt sätt för hojtillverkarna. Borde vara billigare att "branda" ett standard däck och sälja till hutlöst pris ?
 
Ok, men det verkar vara ett dyrt sätt för hojtillverkarna. Borde vara billigare att "branda" ett standard däck och sälja till hutlöst pris ?

Jag vet inte hur många gixxer 600 som tillverkas av Suzuki i en viss årsmodell men jag misstänker att Suzuki får ett ganska bra pris av den dom väljer skall få leverera däck. Det är en enorm prestige för till exempel Bridgestone att i sin reklam kunna hävda att dom är "hovleverantör" till en viss mc-tillverkare. Jag tror inte att det blir dyrare om man säjer så. Dessutom är en stor del av däckstillverkningen ganska manuell så det är inte speciellt dyrt eller krångligt för en däckstillverkare att göra en serie på kanske 20 000 däck med en lite annan stomme eller gummiblandning.

Dessutom, och då återkopplar jag till chassit, så kan tillverkaren få ett däck som passar ihop med deras intention om hur alla egenskaperna på hojen skall stämma med alla mått och vinklar. Alla vinner på det...
...utom vi som skall köpa nya däck när hojen är 5-10 år gammal, då finns inte dom däcken kvar som hojen ursprunligen konfigurerades för. Då kanske den nya generationen däck som då tillverkas inte alls passar för just den hojen du kör då.
Tidiga Fireblades har ju redan börjat få probem med att hitta moderna däck för 16" framhjulet... Tänk den dagen när du måste byta gaffel, hjul, bromsar och styrkronor bara för att du behöver ett nytt framdäck...:)
 
Jag vet inte hur många gixxer 600 som tillverkas av Suzuki i en viss årsmodell men jag misstänker att Suzuki får ett ganska bra pris av den dom väljer skall få leverera däck. Det är en enorm prestige för till exempel Bridgestone att i sin reklam kunna hävda att dom är "hovleverantör" till en viss mc-tillverkare. Jag tror inte att det blir dyrare om man säjer så. Dessutom är en stor del av däckstillverkningen ganska manuell så det är inte speciellt dyrt eller krångligt för en däckstillverkare att göra en serie på kanske 20 000 däck med en lite annan stomme eller gummiblandning.

Dessutom, och då återkopplar jag till chassit, så kan tillverkaren få ett däck som passar ihop med deras intention om hur alla egenskaperna på hojen skall stämma med alla mått och vinklar. Alla vinner på det...
...utom vi som skall köpa nya däck när hojen är 5-10 år gammal, då finns inte dom däcken kvar som hojen ursprunligen konfigurerades för. Då kanske den nya generationen däck som då tillverkas inte alls passar för just den hojen du kör då.
Tidiga Fireblades har ju redan börjat få probem med att hitta moderna däck för 16" framhjulet... Tänk den dagen när du måste byta gaffel, hjul, bromsar och styrkronor bara för att du behöver ett nytt framdäck...:)

Ok, då vet jag
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top