190/55 på Honda 954?

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Ja, går det? Får det plats?

Nån som vet (å inte gissar)?

Tänkte mer specifikt testa Metzeler Racetec K-nånting 190/55.
Har någon egen erfarenhet av det däcket på en 954:a?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
så vitt ja vet så ska det vara 190, och 50 eller 55 är en smaksak, jag föredrar 190-55.
sen tror jag inte att jag märker nån skillnad på 50 / 55 eftersom jag är ändast en glad gatåkare som kör lite bana ibland
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
jag kör shinko 003, 190/50 på en 929. funkar ypperligt, massor av grepp. neutral och fin samt att jag gillar priset. 1245:- inkl frakt is da shit.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!!!

Du har säkert redan kört såhär, men vill ändå påpeka att 180/55 är super för 954:an. Det blir en helt annan hoj. Har själv inte kört med 190/55... utan endast 190/50... och 190/50 är tungt när man väl kört med 180 en gång. :tummenupp
 

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
190/55 kommer nog att bli för hög profil, kör på ett 190/50 istället.

190/50 är original så det har jag kört på hela tiden. Det jag ville veta var om 190/55 får plats så man kan testa i alla fall, men tack för ditt inlägg.

varför sätta större det blir ju sämre
Kan du utveckla det (190/50 är som sagt original)?

190/55 tycker jag.Blir mycket trevligare att svänga med.
Ja det sägs så. Det var därför jag undrade om det får plats.
Ducati 1098 (i alla fall "S") har 190/55 som standard.

Tjenna!!!

Du har säkert redan kört såhär, men vill ändå påpeka att 180/55 är super för 954:an. Det blir en helt annan hoj. Har själv inte kört med 190/55... utan endast 190/50... och 190/50 är tungt när man väl kört med 180 en gång. :tummenupp
Har inte testat 180/55 på den här hojen. Kan vara värt att testa kanske!
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
jag kör med 190/55 på min 1000rr tror knappast att det är nå problem att få dit på din heller.99% som kör bana med 1000cc kör 190/55 dÅ det är dom dimensionen mer eller mindre standard.dunlop har 195/70 och det funkar
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
190/50 är original så det har jag kört på hela tiden. Det jag ville veta var om 190/55 får plats .

Har du "hugger" på hojen som går tight idag mot 190/50 kan det bli problem med 190/55, men det ser du bäst själv. Sedan brukar formen på olika däckfabrikat variera något sinsemellan trots samma profil.

Tipsen på 180/55 är inte att förakta heller. Billigare däckkonto är en av fördelarna förutom något mer lättsvängd hoj och rättvisande hastighetsmätare.
 

929rr

Senior Member
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
954RR
Jag har haft ett Metzeler Racetec K3 190/55 på med hugger'n och det gick jättebra. Nu har jag ett Bridgestone BT016 190/55 monterat (och hugger) och det fungerar också. Bågen är en 954.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
190/50 kom för några år sedan, bland annat på R1 när den dök upp -98. 190/50 är en profil utvecklad för effektstarka gathojar med en platt, bred profil.
190/55 är en utveckling från 4-taktsklassen i MotoGP där man ville ha ett triangulärt däck med mycket yta på sidorna men ändå hyfsat med yta rakt fram. Om ni ställer ett 190/50 bredvid ett 190/55 så skiljer det väldigt mycket i höjd, ca 2 cm brukar vara vanligt. Detta innebär att om du sätter ett 190/55 på en hoj avsedd för 50-profil så blir den märkbart högre.
Det är ett enkelt sätt att öka ride height på en hoj som saknar en sådan justering.
Nackdelen är att hojen kan bli väldigt fladdrig, speciellt i kombination med ett framdäck av racetyp. (Racetech/Supercorsa/D208GP eller motsvarande racedäck som har väldigt spetsig profil). Du får en mindre anläggningsyta rakt fram men mer gummi i backen vid max nedlägg. Kör du mycket bana så kan det vara idé att köra med 190/55 men på gata kan du få en del problem.
På hojar med chassin avsedda för 190/50 så brukar ett 180/55 funka mycket bättre. Då får du snabbare styrning men utan fladdrigheten som det höga 190/55 däcket ger. 180/55 är också billigare och passar bättre med framdäckets spåregenskaper. Vad du också bör tänka på är att ha samma märke och däcksmodell både fram och bak, annars kan det bli väldigt oskoj...:tungan

190/55 är ett helt annat däck än 190/50, tekniskt sett så är det inte ens samma planet. Det skiljer 10-års chassiutveckling mellan dom.

Ett hojchassie byggs för ett visst ändamål och med ett tänk bakom för att få kända egenskaper. I chassit ingår alla specar på offset, gaffelvinkel, försprång, hjulbas, längd på sving, höjd på svinginfästning, fjädring, utväxling på fjädring, förspänning, dämpning, ride height...och däck!

Ändrar man någon av dessa parametrar så får man oönskade egenskaper, sen att vissa av dessa egenskaper inte märks vid viss typ av åkning må ju vara, men dom kan dyka upp i extrema situationer...och just där och då vill man ju ha en trygg och förutsägbar hoj...:)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag började skriva en avhandling men insåg att ingen orkade läsa det så fick det bli ett "kort" svar...:)

Bra skivet, dånna här svar e väldigt ovanliga, som det har sgts innan , här på SH gissas det mycket och folk gissar mycket, tack och lov så är detta inte ett forum för hjärtforskar.. he he


för övrigt. så har jag kört 600 mil på 190/55-17 bakhjul, och tycker det känns helt ok, vet inte om de är någon skillnad i extremt hög fart , men jag märker ingen skillnad på små krokiga vägar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bra skivet, dånna här svar e väldigt ovanliga, som det har sgts innan , här på SH gissas det mycket och folk gissar mycket, tack och lov så är detta inte ett forum för hjärtforskar.. he he


för övrigt. så har jag kört 600 mil på 190/55-17 bakhjul, och tycker det känns helt ok, vet inte om de är någon skillnad i extremt hög fart , men jag märker ingen skillnad på små krokiga vägar.

Som sagt, vid normal användning så brukar man inte märka så mycket. Sen beror det ju mycket på hojen och på däcket i sej.
Däckets profil är viktigare än bredden. Ett gatdäck har en platt, låg profil även i 190/55 utförande. Ett racedäck (DOT) har extremt spetsig profil, nästan triangulärt. Ett "riktigt" tävlingsdäck (Ej DOT) brukar ha ännu högre och spetsigare profil såsom 190/645 eller till och med 200 bredd, men då ofta på 16,5 tum fälg.
Jag provade ett 190/50 gatdäck på min ZX-10R -06, (standard är 190/55 raceprofil). Kawan kändes som en chopper, det var helt okörbart, som en buss i styrningen...:) På RC8:an som jag har nu är det 190/55 i raceprofil som standard, då kan jag köra med 180/55 eller rena racedäck på 180/645, 190/55 Gatrace eller 190/645 Race.

Skall man vara riktigt seriös så skall man ställa om chassit om man byter däckstyp/märke. Dvs höja eller sänka ride height bak, höja eller sänka gaffeln i kronorna. Och på dom få hojar som har den möjligheten så bör man också ändra svinginfästningshöjden och/eller ändra offset i styrkronan.

Det finns speciella chassiuppmätnings system där man har en jig som hojen monteras i. Sen kan man mäta ett antal punkter i 3D för att få fram hur sne ramen är, hur hojen spårar, om gaffelvinkeln verkligen är som den skall vara osv. Sen kan man bocka till alla grejer så att allting blir rakt. till exempel så kan det skilja mellan en och två centimetrar på märkena i svingen längst bak, där man justerar kedjespänningen. Det är därför det är så viktigt att mäta centrum på hjulaxeln mot centrum på svingaxeln när man spänner kedjan, annars spårar hojen inte riktigt rätt. Följden av det är att man kan till exempel tycka att det är lättare att svänga åt ett visst håll...:)

F-n vad jag surrar...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Seriöst påpekande: Ingen form av racedäck likt Metzeler racetec mm hör hemma på gatan då dom INTE uppnår rätt arbetstemperatur på just gatan vilket borde vara självklart för alla hur mycket ni än tror detta då just sk racedäck är gjorda för att skapa värme vid hård kurvtagning och INTE vid rakt framkörning som gatkörning består av!!

Okej? Arbetstempratur hit och dit... det går ju helt utmärkt att köra på just Racetec bevisligen.
Jag kör precis lika fort på sånna däck som valfritt "gatdäck", utan att märka någon skillnad. Nu kör jag inte så fort men det är ju just det som är poängen, att dom funkar för ett skapligt gattempo.
Nu är jag säkert inte ens hälften så gammal som dig men ingen gatåkare jag har snackat med under mina år som hojåkare har gnällt på dåligt fäste när de kört med racedäck på gatan.
Visst kommer du gå omkull om du kör insiktslöst med helt digital gas och en massa effekt, men då kan man knappast skylla på däcken.
Ekonomi och livslängd är två andra frågor som talar emot dot-märkta racedäck men det är en helt annan fråga.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
190/50 är original så det har jag kört på hela tiden. Det jag ville veta var om 190/55 får plats så man kan testa i alla fall, men tack för ditt inlägg.


Kan du utveckla det (190/50 är som sagt original)?


Ja det sägs så. Det var därför jag undrade om det får plats.
Ducati 1098 (i alla fall "S") har 190/55 som standard.


Har inte testat 180/55 på den här hojen. Kan vara värt att testa kanske!

Klart du ska testa 190/55! :tummenupp
Klart skojsigare o svänger bättre!
Men kolla som sagt att det inte blir för tajt mot hugger/sving som jag fick..
Men å andra sidan så e min kedja avkortad för o få kortare hjulbas.
Tror inte på 180/55-däck då din fälg e så pass bred så du fläker ut däcket o får en plattare profil.. Dvs ungefär samma som 190/50.

O me ett par Metzler racetecsulor kommer du ta din bankörning till andra nivåer!:)

Btw: Har ju ett sånt set sitter på mina extrafälgar, kom hit så mekar vi dit o kollar!
 
Last edited:

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Ja, det är alltså för banåkningen främst jag undrar.

Kör Pilot Power nu som ju funkar bra både på gata (även i regn) och bana men Racetec är ju ännu bättre på bana säger "alla".

Det att rejsigare däck har sämre grepp än gatdäck vid lägre (däcks-)temperatur (dvs tex på gata vid "normal" gatkörning, vad nu det är) är ju nått som kanske inte alla vet. Kan vara lätt att lura sig där.

Hmm, det lutar nog åt att pröva 180/55 faktiskt..

Men 190 är ju fett.. :)
 

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Klart du ska testa 190/55! :tummenupp
Klart skojsigare o svänger bättre!
Men kolla som sagt att det inte blir för tajt mot hugger/sving som jag fick..
Men å andra sidan så e min kedja avkortad för o få kortare hjulbas.
Tror inte på 180/55-däck då din fälg e så pass bred så du fläker ut däcket o får en plattare profil.. Dvs ungefär samma som 190/50.

O me ett par Metzler racetecsulor kommer du ta din bankörning till andra nivåer!:)

Btw: Har ju ett sånt set sitter på mina extrafälgar, kom hit så mekar vi dit o kollar!

Låter som en bra idé! Då får du bjuda på lite fika också. :)

Vi kan höras på telefon!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tyvärr inte några uttömande svar i från mig här inte vilket ändå verkar överflödigt då "Victor" ändå verkar ha full koll på läget.

Okej, eftersom du "Fürstenhoff" inte kan svara normalt utgår jag från att att "Fürstenhoff" bara försöker kränga fler däck till läsarna här. Om du som yrkesman kommer med tyckande så borde dom ändå backas upp av någon form av fakta, inte dina subjektiva åsikter.
Skivan har hakat upp sig hos "Fürstenhoff".


Shit så retaderat det måste kännas att skriva nicknames sådär!
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top