180 eller 190, den eviga frågan...

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Vet att det här har varit upp hur många gånger som helst men oftast har svaren varit anpassade för er som tävlar.

Min fråga är rätt och slätt om jag som bandagsåkare i snabba gruppen märker någon skillnad på ett 190/55-17 och ett 180/55-17?

Är svaret detsamma för både slicks och mönstrat?

En ytterligare fråga gäller 190/(70 eller 75?)-17 som en del av er kört på.
Är det något för mig att fundera på eller klarar jag mig bra med de vanliga profilerna?
Vilka tillverkare har 190/(70/75)-17?

Näh, du lär inte märka nån skillnad :)

Och ja, vanlig profil duger gott och lär i de flesta fall vara bättre. Dunlop är det som har balongdäcken. Finns de som är väldigt nöjda med dessa och destofler som tycker att dom är kass. Betydligt svårare att ställa in hojen, men om du får det rätt funkar det visst kanon! Dessutom kan däcket ta i svingen - det gör det t.ex på R1 om man inte förlänger kedjan.

Kör du på pirelli/metzeler 190/55 så finns det inga frågetecken :)

Tackar DQ :tummenupp

Fick precis ett PM om att 180-däcken inte passar på mina fälgar så då behöver jag ju inte fundera så mycket mer :)

Jag märkte grym skillnad på 180 och 190 däck. Men då var det ju som sagt på slicks....och på Bridgestone... Har inte provat på mönstrat så... så jag fattar inte varför jag skriver här... Hmmmm... Jag ska nog vara tyst nu... :rolleyes:

Macke skrev:
Jag märkte grym skillnad på 180 och 190 däck. Men då var det ju som sagt på slicks....och på Bridgestone... Har inte provat på mönstrat så... så jag fattar inte varför jag skriver här... Hmmmm... Jag ska nog vara tyst nu... :rolleyes:
All input är välkommen så skriv på du :tummenupp

sandstream skrev:
Fick precis ett PM om att 180-däcken inte passar på mina fälgar så då behöver jag ju inte fundera så mycket mer :)

Det där är bull...180 kan du visst det ha, det passar desutom alldeles utmärkt.

kapar tråden lite

är det självmord att köra med 190 däck på en 600 lr har nämligen fått bra pris på ett gänga gamla race däck 190

Jag har kört en hel del 190/55 på 5,5" fälg funkar mkt bra, profilen blir lite spetsigare på en 5,5" fälg.

Gottis skrev:
kapar tråden lite

är det självmord att köra med 190 däck på en 600 lr har nämligen fått bra pris på ett gänga gamla race däck 190

Superbike Roger skrev:
Jag har kört en hel del 190/55 på 5,5" fälg funkar mkt bra, profilen blir lite spetsigare på en 5,5" fälg.

det borde ju va kanon efter som man faller snabbare in i kurvan då ju :)

Strider skrev:
Team Cawalli testade både 180 o 190 på CBR600an förra våren och alla föredrog 180 däcket. Å andra sidan så åkte alla Dunlop killarna på 190/60 däck. Detta däck lär ha så gott som samma mått som Dunlop 195/70 i slicks utförande. Allt detta på samma fälgbredder.

Men är det beggade Dunlop du har på G så hade iaf jag avstått...

nä metzler k2:or och k1 kanske skulle duga att träna lite på

ska nog beställa ett gäng slicks nya med michelins

Superbike Roger skrev:

Är det inte tvärtom att däcket blir plattare med ett för stort däck ?

tire-size-profile-zoom.jpg

http://www.sportrider.com/tech/tires/146_0206_size/

sandstream skrev:
Tackar DQ :tummenupp

De passar visst då... fråga wonderwisardTror jag han heter

På däcken ska det finnas en rekomendation till vilken fälgbredd däcket är tillverkat för. Finns tex 180- och 190-däck som stommarna är tillverkade till olika fälgstorlekar. MT5,5 står det till 5.5 tums fälg tex. På vissa kan det stå MT5,5-6 och då är dom gjorda till att passa båda fälgbredderna. Kolla efter bokstäverna MT + siffra så vet ni vilken fälg dom är gjorda för.

sandstream skrev:
Men han hade väl en 5½ tums fälg och då trycks väl däcket ihop?QUOTE]

Jo men enl sportriders beskrivning får du en plattare profil och där beskrivs att
190/50-17 är designade för en 6.0" fälg och inte 5,5" fälg.

Men erfarenheten här visar annorlunda resonemang.

2ono skrev:
Jo men enl sportriders beskrivning får du en plattare profil och där beskrivs att 190/50-17 är designade för en 6.0" fälg och inte 5,5" fälg.
Men erfarenheten här visar annorlunda resonemang.
Som vanligt verkar det vara en djungel :3freak

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...