180 bakdäck till Cbr600

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Hörde mig för och fick till svar att det går att sätta dit ett 180 däck även om 160 är standard. Så jag köpte nya sulor i helgen, Pirelli Dragon 120/70/17 och 180/55/17.
Kikade lite i gamla forumtrådar idag & blir nu osäker på om min hojs köregenskaper kommer att försämras... :( (Fälgen är 5,0)

Bör jag sälja bakdäcket & köpa ett 160/60 eller 170/60 istället...?

Vi satte på ett 180däck på en sv650-fälg och den hade nog samma dimension. Däcket blev ballong men det va nog inga problem med att köra på det.

Det beror (igen) på ditt tempo och hur höga krav du har. Jag skulle nog inte bry mig om att byta. Men jag gav mig å andra sidan ut och körde 30mil på ett bakdäck där corden syntes på morgonen.
En nackdel är att du aldrig kommer kunna få bort kycklingränderna

Det va inga problem. Jag frågade honom ett antal gånger och han hade bara upplevt att hojen va lite mer lättsvängd. Ordet nog smög sig in för jag inte vill bli stämd om du kör av vägen med ditt nya bakdäck, man kan aldrig vara _riktigt_ säker på någonting. Jag skulle köra på det om det va billigare, men att köpa "fetare" däck brukar oftast sluta i fula ballongdäck.

Tänk på att även om det går att montera ett större däck så kan det ta i hugger eller sving i fart då däcket expanderar i längdriktningen.

Tillverkaren har nog tänkt till lite, om du inte vet precis vad du är ute vad gäller köregenskaper så blir nog resultatet sämre än tidigare.

Det är ju fel bredd på däcket till en 5" fälg. Fel är fel. Alla svar du kommer få är ju präglat av någons egna tycke och tro.

Därför är "nog" nog ungefär som de svar du kommer få.

Jag säger också att det går. Nog.

HanneZ skrev:
Snipp---
men att köpa "fetare" däck brukar oftast sluta i fula ballongdäck.
Utanför min kvart brukar det stå en Hornet 600. Med ett bankört 190/70 på.
Det är redigt fult och jag undrar hur han tänkte när jag köpte det. Eller så kör han superbike och inte bryr sig det minsta.

Jag skulle nog byta :)
Annars kan jag ju svara som jag brukar när jag inte har någon aning.
-Ja eller kanske
(Så har jag garderat mig alltså)

Maria1980 skrev:
Nån som vill byta ett spritt nytt 180/55/17 till ett lika nytt 160 eller 170/60/17 ???
Äh, kör på 180-däcket.
Min polare hade en CBR 600 -97 som vi krängde ett 180-däck på och det blev varken fult eller försämrade köregenskaper, så bara kör på. :pannkyss

Maria1980 skrev:
Hörde mig för och fick till svar att det går att sätta dit ett 180 däck även om 160 är standard. Så jag köpte nya sulor i helgen, Pirelli Dragon 120/70/17 och 180/55/17.
Kikade lite i gamla forumtrådar idag & blir nu osäker på om min hojs köregenskaper kommer att försämras... :( (Fälgen är 5,0)

Bör jag sälja bakdäcket & köpa ett 160/60 eller 170/60 istället...?

Kör med ett 180 däck på min cbr--- och det funkar kanon. Har dock bara haft 180 på så jag vet ej skillnaden.... :3freak

Glömde fälgbredden.
Flexar inte däcket?

(Fundersam, skulle inte få för mej att göra så)

Jag har en CBR600F '95:a med 180 bak. Ska byta till 160 eftersom 180 däcket är ett slick-däck med hemmagjort mönster.. Enligt mekanikern jag pratade med så ska hojen lägga sig snabbare med 160 däck.

Jag har kört med 180-däck bak och 120/70 fram. Den största nackdelen för dig är kanske att du får en högre hoj, som dessutom är betydligt tjurigare att manövrera i promenadtempo. Uppe i fart är det inga bekymmer annat än att bakdäcket äter upp hugern och framdäcket gör sammalika med framstänkan. Det är alltid bäst att köra på de rekommenderade dimensionerna. Köpte du sprillans nya däck begriper jag inte varför du valde "större".

Mattias skrev:
Jag har kört med 180-däck bak och 120/70 fram. Den största nackdelen för dig är kanske att du får en högre hoj, som dessutom är betydligt tjurigare att manövrera i promenadtempo. Uppe i fart är det inga bekymmer annat än att bakdäcket äter upp hugern och framdäcket gör sammalika med framstänkan. Det är alltid bäst att köra på de rekommenderade dimensionerna. Köpte du sprillans nya däck begriper jag inte varför du valde "större".

Jag blev rekommenderad att köpa den dimensionen...

Har du köpt det av en seriös handlare så är det väl bara att gå tillbaka och byta

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla