180 bakdäck till Cbr600

Maria1980 skrev:
Jag blev rekommenderad att köpa den dimensionen...

Lämna tillbaka däcket och köp originaldimension, det skiljer iofs bara en halv tums bredd på din fälg och en 5,5" fälg som är rätt storlek till ett 180, men jag tycker inte att det är seriöst av en handlare att rekommendera dig att köpa ett bredare däck än original.

Jag har funderat på attn gå upp en storlek på min GSX1200, dvs. 170 till 180. Det borde väl vara ok eller? Två storlekar hade jag inte vågat, däcket lär ju bli "päronformat" och därmed mindre kontaktyta=sämre grepp.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Lämna tillbaka däcket och köp originaldimension, det skiljer iofs bara en halv tums bredd på din fälg och en 5,5" fälg som är rätt storlek till ett 180, men jag tycker inte att det är seriöst av en handlare att rekommendera dig att köpa ett bredare däck än original.

Det var inte däcksäljaren som rekommenderade mig denna storlek, det var några bekanta... :)
Säljaren har inte min dimension hemma så att byta kan bli svårt. La ut en annons här på SH så jag hoppas att jag kan sälja/byta dem.

Maria1980 skrev:
Det var inte däcksäljaren som rekommenderade mig denna storlek, det var några bekanta... :)
Säljaren har inte min dimension hemma så att byta kan bli svårt. La ut en annons här på SH så jag hoppas att jag kan sälja/byta dem.

Jag undrar varför du litar mer på fullständiga främlingar på ett internetforum, än dina egna bekanta?

Jag har samma rekommendationer som du... men jag kör på 180 bak, har aldrig vart några problem... sätt på däcket, kör å var glad.

Fan polaren hade inga problem med sitt 180 bakdäck och 120/70-17 fram på sin cbr av samma årsmodel :7peta (käkade varken upp hugger eller framskärm)
Dessutom kom jag över ett 180 däck när jag ägde min TRX och bytte även där till 70 profil fram utan problem så jag fattar inte vad ni tjaffsar, om finns det någon här inne som HAR eller HAR HAFT problem så säg det men spekulera inte så mycket så stackars tjejen tvingas sälja däcken i onödan :huvet

Överlag är det osmart att kränga på bredare sulor på en hoj, då man faktiskt ändrar chassiegeometrin.
Ja, är man nu smartare än själva konstruktören, och VET att han gjorde fel, så kan det kanske vara motiverat... :lol

Men... det är knappast troligt va? :7peta

Chronic skrev:
Jag undrar varför du litar mer på fullständiga främlingar på ett internetforum, än dina egna bekanta?

Jag försöker ta reda på så mycket information som möjligt så det är inte en fråga om att lita på någon. Ju mer man frågar ju mer lär man sig! (och snurrigare blir man oxå...)

Jag vet att det går att kränga på 180-däcket men jag vill inte att mc:n blir högre och definitivt inte mer trögstyrd... Då byter jag hellre till ett par mindre däck...

Maria1980 skrev:
Jag försöker ta reda på så mycket information som möjligt så det är inte en fråga om att lita på någon. Ju mer man frågar ju mer lär man sig! (och snurrigare blir man oxå...)
Känner igen det. Det var samma sak när jag skulle kränga 180 däck på min gamla ZX6a. En handlare sa det inte skulle gå, skulle inte passa i svingen.
Frågade en massa Och fick inget rakt svar utan lånade ett beg 180 däck för att se om det passade och det funkade finfint. Så jag köpte en uppsättning begagnade rejsdäck o slängde på o det funkade hur bra som helst.
Det är möjligt jag ändrade chassiegeometrin och överlistade alla konstruktörer i världen, men nån speciellt stor skillnad på hojen blev det INTE.
Förutom då att du ska luta satan för att komma ut längst ut på däcket.
Men vem fan bryr sig???

Maria1980 skrev:
Jag vet att det går att kränga på 180-däcket men jag vill inte att mc:n blir högre och definitivt inte mer trögstyrd... Då byter jag hellre till ett par mindre däck...
Den blir nog bara marginellt högre. Trögstyrd i låg fart, vilken sporthoj är smidig o låg fart???

På med däcken o kör, solen skiner fan!

Det är rätt Maria, frågar man inte får man inget veta. Höjningen med ett annat däck oavsett profil är akademisk, det som gör att den (hojen) kan kännas sävligare eller inte med olika breda däck är hur tvärsnittet ser ut. D.v.s är däcket väldigt platt, eller är det runt.
Radien på detta snitt är viktigt, och det ideala är att det är detsamma som radien från hjulaxelns centrum.
MEn så är det aldrig riktigt utan man rundar av däcksskudran (kanten på däcksmönstret) lite granna.

Såklart du kan köra med 180 mm brett bakdäck (om det går in) men återigen, det är ju onödigt.
Ja utom för dem som fått för sig att det är FRÄNT med breda däck.
S.k "posers". De med splitternya grejer och utrustning, men med 5 cm oslitet gummi på varje däckssida...
Och i det skenet spelar det ju ingen roll om man har hur breda däck som helst, om man aldrig lägger ner i böjarna.
Kör man bara rakt fram kan man ju t.o.m ha ett nästan platt däck.

jag hade 170 bak på min cbr 600 å det funkade kalas bra.....men 180 tror jag inte på

MARIA 1980 jag skulle kränga på däcket och funkar det inte så får du skriva det här så ska vi skramla till ett 170 däck :tummenupp

Maria1980 skrev:
Synd då att jag köpte sprillans nya & inte rejsdäck... :(
Jag körde med 180 slick bak på en cbr 600 98,a med 5 tums bakfälg
i 6 timmar på anderstorp, funka skitbra tog inte i någonstans.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing